Orimattilan ja Myrskylän paikallinen OPS2016-työ

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Perusopetus- ja lukiokoulutus Paras-uudistuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
OPS MH/IK
Tervetuloa!.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Aineryhmät tekevät varsinaista OPS-työtä vuoden 2015
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Ylöjärven kaupungin OPS2016-prosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
1. Helmikuu – 15. Maaliskuu/ kunnan oma työskentely Kunnan/ Kaupungin aineryhmävetäjät kokoavat aineryhmittäin ainekohtaiset minimitavoitteet ja sisällöt.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Tavoiteena purkaa hyvää oppimisprosessia… oli aika laajoja pyramideja
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
Nova Schola Vantaa.
HYVINVOINTI- JA SIVISTYSTOIMINTA: OPETUSSUUNNITELMA 2016
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 9. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Joensuun seudun perusasteen OPS2016, suunnitelma Ilomantsi, Joensuu, Juuka, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu, Polvijärvi.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Vanhempien mielipiteitä
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Perustettu
Lukion opetussuunnitelma 2016
Puistokaudun päiväkotikoulu
Ainetyöryhmien työn aloitus
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
AINETYÖRYHMÄT syys 2016 ORIMATTILA.
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Oppimisen ja koulunkäynnin
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
OPS 2016 X OPETUSSUUNNITELMAPROSESSI 2015 KUNTARYHMÄT OPS tiimi;
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

Orimattilan ja Myrskylän paikallinen OPS2016-työ VESO-päivän työskentely Orimattila, opetuspalvelut 2015

Paikallisen OPS-prosessin tavoitteet ja lähtökohdat Tavoitteena on, että kaikki oppivat ja omaksuvat yhteisöllisen prosessin myötä opetussuunnitelman perusteiden sisällön ja toiminnassa tapahtuu perusteiden edellyttämät muutokset. Tavoitteena vahvistaa pedagogista johtajuutta ja saada aikaan jatkuva opetussuunnitelmaprosessi, arjessa elävä OPS Päijät-Seudun yhteinen OPS-työ Myrskylän ja Orimattilan yhteinen työ Tavoitteena on toteuttaa työ mahdollisimman pitkälti muutoinkin kehittämiseen käytettävissä olevilla resursseilla - täydennyskoulutuksen suuntaaminen OPS-työhön. Prosessista vastaa opetuspäällikkö tukenaan ohjausryhmä. Rehtorit vastaavat prosessista kouluillaan. Orimattila, opetuspalvelut 2015

OPS-ohjausryhmä ja ainetyövastuu Outi Aalto, rehtori äidinkieli ja S2 Tuomo Karjalainen, rehtori BI-MA-YM Vesa Karjalainen, rehtori liikunta Antti Ketonen, rehtori kielet ja oppilaanohjaus Antti Mäkinen, apulaisrehtori matematiikka ja FY-KE Markus Parviainen, aineenlehtori taito- ja taideaineet Olli Selin, rehtori historia+yhteiskuntaoppi, uskonto+ET Piia Uotinen, opetuspäällikkö Pj. Orimattila, opetuspalvelut 2015

Orimattila ja Myrskylä/ paikallinen Päijät-Häme seudullinen valtakunnallinen 14.8.2014 OPS-työryhmä paikallisen työn suunnittelu ja aikataulut; Orimattila ja Myrskylä   OPS-seminaari rehtorit syksyllä 2014 tuntijakopäätökset lautakunnassa 10.9.2014 seudullisen työryhmän kokous Vääksyssä syksy 2014 lausuntopyynnöt/kuuleminen syys- lokakuussa, perusteiden viimeistely lausuntojen pohjalta syys-lokakuu 2014 koulukohtainen kommentointi 1. Arvoperusta 2. Oppimiskäsitys 3. Laaja-alainen osaaminen 30.11.2014 mennessä luvut 1, 2, ja 3 valmisteluvastuu Heinola marraskuu -aineryhmien vastuuhenkilöiden työn aloitus  OPH:n päätös uusista perusteista vuoden 2014 loppuun mennessä. Päätös 22.12.2014 la 17.1.2015 VESO-päivä -työskentely aineryhmissä -OPS-työryhmän työskentely: 4. Toimintakulttuuri 5. Oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen 27.2.2015 mennessä luvut 4 ja 5 valmisteluvastuu Asikkala ja Padasjoki helmi-huhtikuu 2015 aineryhmät 13. Opetus vuosiluokilla 1-2 14. Opetus vuosiluokilla 3-6 15. Opetus vuosiluokilla 7-9 30.4.2015 mennessä luvut 13, 14 ja 15 valmisteluvastuu Nastola ja Lahti syys-lokakuu 2015 6. Oppimisen arviointi 7. Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto 30.10.2015 mennessä luvut 6,7, ja 8 valmisteluvastuu Orimattila syys-joulukuu 2015 9. Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus 12. Valinnaiset opinnot 30.1.2016 mennessä 9 ja 10, 11 ja 12 valmisteluvastuu Hollola, Hämeenkoski, Sysmä ja Hartola Asiakirja valmis helmikuussa 2016 OPS tulee voimaan 1.8.2016 luokat 1-6 2017 - 2018 OPS koskee vuosiluokkia 1-7 2018 – 2019 OPS koskee vuosiluokkia 1-8 2019 1.8. alkaen koko perusopetus Orimattila, opetuspalvelut 2015

Orimattilan ja Myrskylän OPS-työ kevät 2015 tammikuu helmikuu maaliskuu huhtikuu toukokuu syys 2014 OPS-työ Luvut 4 ja 5 Vanhempien ja oppilaiden osallistaminen OPS-työhön Koulut Luvut 1, 2 ja 3 OPS-seminaari 28.1. 12-16 Oppilashuolto Luvut 1,2 ja 3 Rehtorit VESO 17.1. OPS-kahvit 7.1. Valmistelu 13.1. OPS-kahvit 4.2. OPS-kahvit 4.3. OPS-kahvit15.4. Ainetyöryhmien aloitus Kaupunki Ainetyöryhmien työ jatkuu Kommentit luvuista 4 ja 5 20.2. mennessä Työryhmän kokous 10.3. luvut 4 ja 5 Kommentit luvuista 13, 14 ja 15 30.4. mennessä Aineryhmävastaavien seudullinen tapaaminen Seutu Luvut 1,2 ja 3 VESO: Työohjeet luvuille 4 ja 5 2015-2016 suunnittelu OPS-ohjausryhmä Orimattila, opetuspalvelut 2015

VESO-päivän työskentely Ainetyöryhmien aloitus marraskuussa 2014 Ainetyöryhmissä aineenopettajia ja luokanopettajia – HUOM! Vielä voi liittyä oppiaineen ainetyöryhmään kevätlukukauden ajaksi. Tähän mennessä työryhmissä pohdittu oppiaineen nykytilaa ja tarkasteltu perusteiden tuomia muutoksia, perehdytty tavoitteisiin, sisältöihin, arvioinnin perusteisiin ja laaja-alaisen osaamisen käsitteeseen. Tänään laajennetuissa ainetyöryhmissä keskitytään oppiainesisältöjen avaamiseen eri luokka-asteilla. Ainetyöryhmissä työ jatkuu huhtikuun loppuun saakka. VESO-päivän työryhmä muodostaa laajennetun aineryhmän, jolta pyydetään kommentteja työn edetessä. Ainetyövastaavien seudullinen työ: keskeisten sisältöjen määrittely Peda.net –tunnusten luominen – yhteydenpito ryhmän jäseniin Orimattila, opetuspalvelut 2015

Oppiainekuvaukset perusteluonnoksissa Oppiaineen tehtävä yhteys arvoperustaan, tehtävään ja laaja-alaiseen osaamiseen kuvaa oppiaineen merkitystä ja tehtävää perusopetuksen kokonaisuudessa sekä oppilaan tulevaisuuden kannalta tehtäväkuvauksessa ensin yhteinen kuvaus kaikille vuosiluokille ja sitten erityiset näkökulmat vuosiluokkia 1-2, 3-6, 7-9 koskien Tavoitteet keskeisiä, merkitty: T1, T2, T3… yhteys sisältöalueisiin ja laaja-alaiseen osaamiseen merkitty taulukoissa jokaiselle tavoitteelle kirjoitettu arviointikriteeri Keskeiset sisältöalueet paikallisen sisältöjen valinnan ja työskentelyn pohjaksi, merkitty S1, S2… Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet, merkitty L1, L2… Orimattila, opetuspalvelut 2015

Oppiaineen erityiset pedagogiset näkökulmat oppimisympäristöjen, työtapojen, ohjauksen ja tuen sekä oppilaiden oppimisen arvioinnin kehittämiseen – yhteys oppimiskäsitykseen Arviointi 2. vuosiluokan loppuun määritelty arvioinnin keskeiset kohteet Arviointikriteerit 6. luokan loppuun (hyvän osaamisen taso) Päättöarvioinnin kriteerit (arvosanan 8/hyvän osaamisen taso) Tukiaineistossa arvosanan 8 tasoa selventävät kuvaukset (8:n tason ylittävä ja alle jäävä osaaminen) Orimattila, opetuspalvelut 2015

Tehtävä Mitkä ovat oppiaineen keskeiset sisällöt vuosiluokilla? Materiaalina tavoitteet, laaja-alaisen osaamisen tavoitteet sekä arvioinnin perusteet ja hyvän osaamisen kriteerit Orimattila, opetuspalvelut 2015

äidinkieli ja kirjallisuus, S2 Kaarina Kiviniemi-Salonen OA 9/17 8/9 äidinkieli ja kirjallisuus, S2 Kaarina Kiviniemi-Salonen OA 9/17 Päivi Haukilahti (S2) 12 ruotsi   Titta Modenius AK 3/5 13/16 englanti Kirsi Ylinentalo 5/9 10/11 matematiikka Sami Puonti AM 6/11 19/20 biologia, maantieto ja ympäristöoppi Jan Heinänen TK 6/9 25/26 fysiikka ja kemia Satu Varama 3/6 2/3 uskonto ja elämänkatsomustieto Hilkka Oksala OS 4/7 6/23 historia ja yhteiskuntaoppi Antti Ruotsi 4/9 7/29 liikunta ja terveystieto Juhani Miinalainen VK 5/11 37/36 musiikki Terhi Nironen MP 5/10 4/5 kuvataide Taina Laakkonen 36/33 käsityö Eija Seunala 5/14 14/15 kotitalous Raija Kuisma 3/3 opo/(t) oppilaanohjaus Satu Heinänen Orimattila, opetuspalvelut 2015

Kohti seuraavaa yhteistä työtä… Tuntijakopäätöksen aikataulu Miten oppilaat otetaan omassa koulussasi, ryhmässäsi tai tunneillasi mukaan opetussuunnitelmatyöhön? Miten vanhemmat otetaan mukaan opetussuunnitelmatyöhön tämän kevään aikana? Kirjaudu Peda.net –sivustoille OHJE Orimattila, opetuspalvelut 2015

Kiitos päivästä ja hyvää viikonlopun jatkoa kaikille! Orimattila, opetuspalvelut 2015