Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
KORIPALLON PERUSASIAT
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
YMPÄRISTÖTAIDE ”Taidetta siihen paikkaan ja siitä paikasta, johon teos sijoittuu.” (Kaija Hannula, 1995) Ilmiö, teos tai tapahtuma, joka käyttää ympäröivää.
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
 Kyky harkita asioita monipuolisesti ja järkevästi  Ongelmat tarkasti tai löyhästi määriteltyjä  Arki vs. tiede  Miten tutkimustieto pätee arjen ongelmissa?
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Oppimispäiväkirjasta Opiskelu et-kursseilla / TYK HämäläinenOpiskelu et-kursseilla / TYK Hämäläinen.
8 -luokan biologian maasto-opiskelua
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
TYÖTAPAVERSTAS Tea Kantola (KAT).
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
ATTO- aineiden suorittaminen verkkopakettien avulla on saanut omaan suosion opiskelijoiden keskuudessa; tarvittaessa apuna oli erityisopettaja tai lisäopetustilan.
ATTO –aineiden integrointi
VIDEO "näen AUDIO - kuulen". MEDIA "välitän" MEDIAKOULU.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Essee on maailman subjektiivista kommentoimista
Ops seminaari Askola.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Laaja-alainen osaaminen
tapaustutkimus psykoterapian Psykoterapiatutkimuksen
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Niina Heinonen, Kristiina Voutilainen Kärpäsen koulu
Vanhempainilta
Englannin valinnainen lisäkurssi
PS3S Ihmisen tiedonkäsittelyn perusteet
Tavoitteet ja arviointi
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Kuvat ja teksti
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
’POHTIVA KIRJOITELMA’
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kuvan analyysi Miika Jokikokko.
KÄRSIVÄLLINEN PATIENT
Kirjastojen hankerekisteri
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
. Käytännön kokemuksia /
Esityksen transkriptio:

Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli

Aikaisempi tietämys Mitä oppilaat jo tietävät opiskeltavasta aiheesta

Kokemus ja havainto Mikä on se havainto/kokemus, joka konkretisoi opiskeltavaa aihetta

Pohdinta ja tulkinta Mitä on havaittu/koettu? Mitä tapahtui?

Käsitteellistäminen Havainnon/kokemuksen yhdistäminen opiskeltavan aiheen käsitteisiin. Yksittäisestä tapauksesta yleistykseen Aineen oppimismenetelmien harjoittelu Miten oppia tiettyä ainetta parhaalla mahdollisella tavalla apuvälineet , tekstin avaaminen ymmärrettäväksi, olennaisen tiedon löytäminen, vieraiden sanojen selittäminen, omat muistiinpanot, ajatuskartta parikeskustelut, toiselle opettaminen

Kokeilu ja tiedon soveltaminen

Opitun jakaminen yhteisölle arviointi

Kokemus/havainto Minkälainen? Eri aistein saatava tieto esineistä tai asioista Havainnot materiaaleista tai tekniikoista Havainnot elollisesta luonnosta Erilaiset kuvat; valokuvat, taidekuvat, uutiskuvat, mainoskuvat, itse tehdyt kuvat Liikkuva kuva; videot, elokuva Näytelmä, improvisaatio tai muu esitys oppilaiden tekemänä Kokeet ilmiöistä tai materiaaleista Tunteet, muistot tai unet