Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Aikaisempi tietämys Mitä oppilaat jo tietävät opiskeltavasta aiheesta
Kokemus ja havainto Mikä on se havainto/kokemus, joka konkretisoi opiskeltavaa aihetta
Pohdinta ja tulkinta Mitä on havaittu/koettu? Mitä tapahtui?
Käsitteellistäminen Havainnon/kokemuksen yhdistäminen opiskeltavan aiheen käsitteisiin. Yksittäisestä tapauksesta yleistykseen Aineen oppimismenetelmien harjoittelu Miten oppia tiettyä ainetta parhaalla mahdollisella tavalla apuvälineet , tekstin avaaminen ymmärrettäväksi, olennaisen tiedon löytäminen, vieraiden sanojen selittäminen, omat muistiinpanot, ajatuskartta parikeskustelut, toiselle opettaminen
Kokeilu ja tiedon soveltaminen
Opitun jakaminen yhteisölle arviointi
Kokemus/havainto Minkälainen? Eri aistein saatava tieto esineistä tai asioista Havainnot materiaaleista tai tekniikoista Havainnot elollisesta luonnosta Erilaiset kuvat; valokuvat, taidekuvat, uutiskuvat, mainoskuvat, itse tehdyt kuvat Liikkuva kuva; videot, elokuva Näytelmä, improvisaatio tai muu esitys oppilaiden tekemänä Kokeet ilmiöistä tai materiaaleista Tunteet, muistot tai unet