Seminaari ryhmäprosesseista (6 op, SP209) Aloitustapaaminen (Kansikuva kirjasta B. Nijstad: Group Performance) Tuuli Anna Mähönen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
Advertisements

1. 2 Rekisteröityminen •Rekisteröidy oppimisalustalle kohdasta kirjautuminen • ainstituutti.fi taihttp://vierumaki.valmentaj.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
Yhteistoiminnallinen oppiminen ja tiedon rakentaminen Esitys laadullisten lähestymistapojen kokeilemisesta HyvAMO-hankkeessa Heli Saarikoski,
Opinnäytetyöprosessi
Eeva-Leena Aittoniemi
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Palautetaidot ja opponointi
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Essee.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
VIRVE –hanke  Suullinen palaute tuloksista  Tulosten kommunikatiivinen validointi  Lopullinen raportti on suullisen palautteen mukainen.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
750696S Maisteriseminaari Laajuus 4 op / 107 h opiskelijan työtä
1 Rak Rakentamistalouden seminaari Pelisääntöluento
Syrjinnän sosiaalipsykologiset vaikutukset
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Maaseutupolitiikan YTR Verkostosparraus
Opinnäytetyöprosessi
Johtajuus- ja asiantuntijaviestintä Leif Åberg syyslukukausi 2006.
Haastatteluun valmistautuminen
Seminaarityön rakenteesta
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Tiesitkö ?? Oodilla on kaksi tukipuhelinnumeroa ja kaksi sähköpostiosoitetta WinOodi -asiat: Puh WebOodi -asiat:
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Tiivistelmä ja kypsyysnäyte
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
TU Työpsykologian ja johtamisen erikoistyö (5 op) Seminaari Peiliaineisto ja palauttamistyöpajojen valmistelu Meri Jalonen
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka. Opponoinnin tarkoitus Oppia lukemaan kriittisesti Laajentaa näkökulmaa Synnyttää tieteellistä keskustelua Auttaa.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Johtamisen perusteet Verkkokurssi Aalto-yliopisto Avoin yliopisto A21A op Kevät 2016 Juhani Kauhanen Copyright Juhani Kauhanen.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Opinnäytetyöprosessi ja valmistumisen aikataulu
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
KANDIDAATTISEMINAARI JA TUTKIELMA KATVRA30 (10 op) Syyslukukausi 2017
ENG3042. Kand Kandidaatintyö ja seminaari (10 op) ENY ENG3044
Tutkielman teko-ohjeet
Ohjeita….
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
Johdantoseminaari.
TAI-E1126 Taidekasvatusseminaari
Prosessi- ja ympäristötekniikan perusta
Sähköiset yo-kirjotukset
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Relaatiotietokannat nyt - seminaari
Metallurgian seminaari
Esityksen transkriptio:

Seminaari ryhmäprosesseista (6 op, SP209) Aloitustapaaminen (Kansikuva kirjasta B. Nijstad: Group Performance) Tuuli Anna Mähönen puh > Kurssin blogisivu

Tänään Tutustuminen Seminaarista, sen tavoitteista ja pelisäännöistä Seminaarityöskentelystä ja sen arvioinnista Aiheen löytämisestä ja tiedonhausta Kurssin aikataulun rakentaminen

Tutustumiskierros Kuka olet? Pääaineesi? Onko tämä ensimmäinen (sosiaalipsykologian) seminaarisi? Tavoitteena kandintyö vai tavallinen seminaarityö?

[Seminaarista, sen tavoitteista ja pelisäännöistä]

Mikä on seminaari? Seminaarissa opiskelijat tekevät seminaarin aiheeseen liittyvän kirjallisen seminaarityön, jonka he esittelevät lyhyesti suullisessa esityksessään. Jokainen seminaarin osallistuja perehtyy kaikkiin töihin ja kirjoittaa niistä kirjalliset kommentit (myös poissaolokerralta). Työt myös opponoidaan: kullekin työlle opponentiksi valittu opiskelija valmistelee työn suullisen kommentoinnin. Opponoinnin tarkoitus on toimia ensisijaisesti keskustelun herättäjänä, mutta samalla myös perusteltuna palautteena seminaariesitelmän pitäjälle.

Tavoitteet Tiedollisena tavoitteena on perehdyttää opiskelija ryhmän sisäisiin tai ryhmien välisiin prosesseihin keskittyvään tutkimuskirjallisuuteen hänen valitsemastaan teoreettisesta näkökulmasta tai sovelluskohteesta käsin. Taidollisena tavoitteena on harjaantua tieteellisen kirjallisuuskatsauksen kirjoittamiseen sekä tieteelliseen opponointiin.

Pelisäännöt, osa 1 Työläs kurssi ja tiivis aikataulu: ”no pain, no gain” Max 1 poissaolokerta sallittu Kurssilla ollaan töissä: ajoissa paikalle tuleminen (klo 9.15), aikatauluissa pysyminen, pakottavista esteistä ilmoittaminen (opettaja & opponoija/kirjoittaja)…

Pelisäännöt, osa 2 Seminaarityöskentely perustuu kahteen tieteen ihanteeseen: 1.Itseään korjaavuus Ole valmis ottamaan palautetta vastaan avoimesti 2.Kollegiaalisuus Jätä ylimääräinen ego kotiin Tällä kurssilla ihanne = normi

[Seminaarityöskentelystä ja sen arvioinnista]

Mikä on seminaarityö? Tieteellinen kirjallisuuskatsaus, esimerkiksi: Mitä empiirisiä tutkimustuloksia on saatu vastauksena johonkin teoreettiseen kysymykseen? Miten jotain teoriaa/käsitteistöä on kehitelty? Kahden teorian vertailu Katsaus siihen, mitä jostain aihepiiristä tiedetään Laajuus sivua lähteineen Lähteissä painaa enemmän laatu kuin määrä, mutta käytännössä alle 10 lähteellä ei saa aikaan kunnon seminaarityötä

Seminaarityön perusrakenne Kansilehti Sisällysluettelo Johdanto Sisältöluvut Loppupäätelmät -> käsitellään tarkemmin 2. tapaamisessa Kirjoitusohjeet oppiaineen sivuilla (soveltuvin osin):

Entä, jos teen kandintutkielman? Jos mahdollista, kerro kandityösuunnitelmistasi etukäteen: opettaja pyrkii huomioimaan tämän palautteessa Tavoitteena on, että seminaarityön pohjalta voi täydentää/hioa kandintutkielman jo seuraavassa periodissa palautettavaksi Palautus ennen joulua Tuuli Annalle ja joulun jälkeen Inga Jasinskaja-Lahdelle Ei määriteltyä palautuspäivämäärää, mutta kielentarkastus ja weboodi-ilmoittautuminen tarpeen Ks. tiedekunnan ohjeistukset: Kandintutkielma ≠ elämäntehtävä

Työskentely tässä seminaarissa Seminaarityön teko Alustavan hahmotelman kirjoittaminen (1 liuska) Kirjoittamisen aloittaminen, tarkistuspiste tarvittaessa Työn kirjoittaminen (10-15 sivua lähteineen) Työn esittely seminaarissa Palautteen anto Yhden työn opponointi seminaaritilaisuudessa Lyhyet kirjalliset kommentit jokaisesta työstä Ks. ohjeistukset kurssin blogisivulta Kurssilla käytössä BSCW-alue:

Töiden esittely ja kommentointi Seminaarityö jätetään BSCW:hen esitystä edeltävänä sunnuntaina. Kirjoittajan toivotaan seminaarityön lopussa nostavan esille asioita, joista hän erityisesti toivoo keskusteltavan. Hän esittelee työnsä lyhyesti tapaamisen alussa. Jokainen osallistuja kirjoittaa jokaisesta seminaarityöstä 0,5-1 liuskan pituiset kommentit, jotka jätetään BSCW:hen esitystä edeltävänä maanantaina. Huom! Kommenttien on oltava rakentavia ja sisällöllisiä, ei yleistä tsemppausta tms. Opponentti jättää BSCW:hen oman 1-2 sivun mittaisen opponointinsa esitystä edeltävän tiistain aikana. Hän vastaa keskustelun vetämisestä ja fokuksesta. Seminaarityöt tulostetaan kommentteineen mukaan kullekin esittelykerralle.

Arviointi Seminaarin aikana kehittävää arviointia, seminaarin päätyttyä lopputuloksen arviointia (+ opiskelijapalaute) Arvioinnin (1-5) perusperiaatteet sospsyk. oppiaineessa: Arvioinnin painopiste seminaarityössä aiheen valinta ja rajaus, tutkimuskysymyksen asettelu tutkimuskirjallisuus ja sen käyttö seminaarityön kirjallinen toteutus Lisäksi huomioidaan seminaarityöskentely seminaarityön esittely ja työn ”puolustaminen” opponointi ja kirjallinen kommentointi keskusteluun osallistuminen

[Aiheen löytämisestä ja tiedonhausta]

Mistä aihe? Liikkeelle lähtö kiinnostuksenkohteesta tai kirjallisuudesta Aiempien seminaaritöiden aiheita: Ryhmän sisäiset prosessit: Ryhmän koheesion suhde ryhmän suoritukseen; Individuella och kollectiva bakgrudsfaktorer i mobbningssituationer; Esimiesten mahdollisuudet motivoida alaisiaan ja parantaa ryhmän tuloksellisuutta; Luottamuksen ja konfliktin suhde ryhmän tuloksellisuuteen Ryhmien väliset suhteet: Syrjinnän ja identiteetin vaikutukset vähemmistöryhmän jäsenten hyvinvointiin sekä reagointi alempaan statukseen; The contact hypothesis and its developments; Sosiaalipsykologisia näkökulmia kansanmurhaan; Etniset ryhmäsuhteet koulukontekstissa

Tiedonhaku Opiskelijakirjaston koulutukset: NELLI ja e-aineistot Voit aloittaa hakusanoista: esim. scholar.google.com Hakusanoina käsitteet, tutkijat, kohderyhmät, teoriat… Aikarajaus Kun löydät yhden, katso siihen viitanneet Voit aloittaa myös kiinnostavan lehden tuoreista numeroista: nelliportaali.fi -> Lehtivalinta Esim. Journal of Personality & Social Psychology; European Journal of Social Psychology; British Journal of Social Psychology; Discourse & Society; Journal of Organizational Behavior; Group Processes & Intergroup Relations…

Alustava aikataulu VKO 36Aloitustapaaminen VKO 37Aiheiden esittely ja rakenteen täsmennys VKO 38Itsenäistä työskentelyä / Opettajan kyselytunti VKO 39Töiden käsittely alkaa: 3 työtä VKO 403 työtä VKO 413 työtä Vko 42Töiden käsittely päättyy: 2 työtä + palautekeskustelu

Töiden käsittely VKO 39Työ 1: Katri Työ 2: Katarina Työ 3: Eemeli Opp. 1: Julia Opp. 2: Marleena Opp. 3: Pauliina VKO 40Työ 1: Topias (kandi) Työ 2: Julia Työ 3: Ville Opp. 1: Oona Opp. 2: Otto Opp. 3: Lotta VKO 41Työ 1: Otto (kandi) Työ 2: Marleena Työ 3: Oona Opp. 1:Ville Opp. 2: Topias Opp. 3: Katarina VKO 42Työ 1: Lotta (kandi?) Työ 2: Pauliina Opp. 1: Katri Opp. 2: Eemeli

Tervetuloa! Nämä kalvot ja muut kurssitiedot löytyvät blogista: -> Seminaari… BSCW-kutsut tulevat pian sähköpostitse