VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
vuosiluokat 7-9 rehtori Kimmo Kuusimäki apulaisrehtori Tuulia Suominen
. Rauman freinetkoulu.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Harvialan koulu ja päiväkoti
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Turun esi- ja perusopetuksessa
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
KELPO – erityisopetuksen kehittämistoiminta
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Haarajoen koulu, Jan Mikkonen
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Osaamisen ja sivistyksen asialla PERUSOPETUSPROJEKTI 2 ROMANILAPSEN MAAILMA Kirjoittajan nimi :Satu Blomerus Tilaisuuden nimi: Romanilasten perusopetuksen.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
MITÄ TAPAHTUU 6. LUOKALLA? Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu Luokanopettajat täyttävät.
Kouluinfo Renkomäen koulu
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Koulu alkaa klo 9.00.
Asiakas Esiopettaja/kelto
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Tämän hetkinen tilanne
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Erityisopetuksen malli
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Fysioterapeutit kouluille
Esityksen transkriptio:

VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa on otettu käyttöön termi, tehostettu tuki, joka tarkoittaa laadullista ja määrällistä tuen tehostamista yleisopetuksessa. Koulujen pilottihankkeet luovat rakenteita, toimintamuotoja ja menetelmiä, joilla taataan kaikille oppilaille riittävät tukitoimet opiskelussaan => Kehittämistyön myötä luotuja toimintamalleja vakiinnutetaan osaksi kunnan toimintaa

KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE ”Teho-opettaja”

TEHO - opettaja Koulun erityisopettaja työskentelee tulevien ykkösluokkalaisten kanssa jo esikouluvaiheessa sekä tekee tiivistä yhteistyötä ensimmäisen luokan opettajien kanssa. Teho-opettajan toimintaan kuuluu: havainnointi esikouluryhmissä yhteistyön ja lasten tukitoimien suunnittelu yhdessä esiopettajien kanssa esikoululaisten opetus pienryhmissä osallistuminen vanhempien tapaamisiin Oppimisen ja kasvun suunnitelmien laatiminen joillekin lapsille jo ennen koulun aloitusta Tiivis työskentely ensimmäisen luokan kanssa koulun alettua.

Kulomäen koulun TEHO-hankkeen tavoitteet: Ennaltaehkäisevä ja varhainen tuki Perusopetuksen yhtenäisyyden vahvistaminen Tuen jatkumo siirtymävaiheissa Moniammatillinen ja hallinnollinen yhteistyö

Esiopettajien kokemuksia teho-opettajan vierailuista esiopetusryhmissä: Lapset tutustuneet yhteen koulun aikuiseen ja odottavat käyntejä innolla Lisäresurssi ryhmissä tuntunut hyvältä Yhteistyö sujunut hyvin Ajatustenvaihto ollut antoisaa  koulun näkemys lasten tuen tarpeesta Vanhemmat olleet kiinnostuneita ja ilahtuneita hankkeesta

Kolmen opettajan yhteistyöllä tuettu ja turvallinen koulun aloitus kaikille oppilaille Syksyllä, kun koulu alkoi lapsia otti vastaan kolme opettajaa ja avustaja, joista yksi oli jo lapsille tuttu. Luokka jaetaan tarkoituksenmukaisiin oppimisryhmiin lähes kaikilla oppitunneilla. Joulun jälkeen tukea kevennetään ja erityisopettajan työ suuntautuu taas tuleviin ykkösiin.

Luokanopettajan näkökulmasta: Yhteistyö on tuntunut hyvältä, koska oppilaiden asioiden kanssa ei jää yksin. Opettajilla on erilaiset vahvuudet, joten oppilaat saavat monipuolisempaa opetusta. Lasten tuen tarve oli osittain tiedossa jo ennen koulun alkua ja tukitoimet voitiin aloittaa heti ensimmäisenä päivänä. Oppilaantuntemus vahvistuu, kun oppilaista keskustellaan ja jaetaan havaintoja ja pohditaan yhdessä ratkaisuja. Yhteistyö antaa paljon opettajalle itselleen.

Miten toiminta jatkuu hankkeen jälkeen? Erityisopettajan työn painopistettä siirretään Samanaikaisopetusta tehostetusti syksyllä Huomiointi erityisopettajan tuntimäärässä Yhteistyö luokanopettajan, erityisopettajan ja esiopettajien kanssa jo keväällä