Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAntti Haapasalo Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Osaamisen ja sivistyksen asialla PERUSOPETUSPROJEKTI 2 ROMANILAPSEN MAAILMA Kirjoittajan nimi :Satu Blomerus Tilaisuuden nimi: Romanilasten perusopetuksen tukeminen – kehittämistoiminnan aloitusseminaari Päiväys/ 1.- 2.9. 2008 www.oph.fi
2
2 Osaamisen ja sivistyksen asialla OPETUKSEN JA KASVATUKSEN TAVOITTEENA ON TUKEA OPPILAIDEN KASVUA TASAPAINOISIKSI ITSETUNNOLTAAN VAHVOIKSI IHMISIKSI KRIITTISESTI YMPÄRISTÖÄÄN ARVIOIVIKSI YHTEISKUNNAN JÄSENIKSI VALTIONEUVOSTON ASETUS PERUSOPETUKSEN TAVOITTEISTA JA TUNTIJAOSTA § 2
3
3 Osaamisen ja sivistyksen asialla TAUSTAA LUKUVUONNA 2001 -2002 859 ROMANIOPPILAASTA 166 JÄÄNYT LUOKALLEEN JOSSAIN VAIHEESSA SUURET POISSAOLOJEN MÄÄRÄT OSA-AIKAISEEN ERITYISOPETUKSEEN OSALLISTUI 430 ELI 50% ESIOPETUKSEEN OSALLISTUI VAIN 2% TUTKIMUKSEN KOHTEENA OLEVISTA LAPSISTA
4
4 Osaamisen ja sivistyksen asialla PERUSOPETUKSESSA HUOMIOITAVAA OPPILAAN OIKEUS TULLA KUULLUKSI JA YMMÄRRETYKSI NIILLÄ ILMAISUN KEINOILLA JOITA HÄNELLÄ ON KÄYTETTÄVISSÄÄN OIKEUS OMAN ÄIDINKIELEN KÄYTTÖÖN OIKEUS OMAAN IDENTITEETTIIN, OMIIN JUURIIN JA KULTTUURIPERIMÄÄN OPPIMISEN ILO !!!! YHDENVERTAISUUS PERUSOPETUKSEN TULISI OLLA OVI ERILAISIIN VAIHTOEHTOIHIN OPISKELUN JA MIELEKKÄÄN AMMATIN LÖYTYMISEKSI SEKÄ MUUN YHTEISKUNNALLISEN AKTIVITEETIN KEHITTYMISEKSI
5
5 Osaamisen ja sivistyksen asialla ROMANILAPSEN VAHVUUDET SOSIAALISUUS YHTEISÖLLISYYS ULOSPÄINSUUNTAUTUNEISUUS AVOIMUUS, SUORUUS TILANNEÄLY, ’PSYKOLOGINEN SILMÄ’ PUHTAUS, SIISTEYS MUSIKAALISUUS, TAITEELLISUUS
6
6 Osaamisen ja sivistyksen asialla KIELELLINEN KEHITYS KÄSITTEISTÖN ERILAISUUS ILMAISUTAVAN ERILAISUUS SANAVARASTON ERILAISUUS
7
7 Osaamisen ja sivistyksen asialla MOTORINEN KEHITYS HIENOMOTORIIKAN TAIDOT IKÄTASOA HEIKOMMAT Romanien kasvatustapaan ei ole kuulunut lasten kanssa askartelu, piirtely tms. KARKEAN MOTORIIKAN KEHITYS ON YLEENSÄ IKÄTASOA VASTAAVA
8
8 Osaamisen ja sivistyksen asialla KESKITTYMISKYKY JÄNNITYS UUSISTA ASIOISTA JA YMPÄRISTÖSTÄ EPÄVARMUUS OMASTA OSAAMISESTA JA PÄRJÄÄMISESTÄ HÄIRIKÖINTI HUOMION SAAMISEKSI Keskittymiskyvyn puute on paremminkin seuraus kuin syy
9
9 Osaamisen ja sivistyksen asialla YLEINEN JA ERITYINEN TUKI KOULUSSA ENNEN ERITYISEN TUEN KÄYTTÖÖNOTTOA TULEE HYÖDYNTÄÄ YLEISEN TUEN ERI MUOTOJA TUKIOPETUS OPPILASHUOLTO KERHOTOIMINTA KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ MONIAMMATILLINEN YHTEISTYÖ OPPILAAN HYVÄKSI (OPPILASHUOLTORYHMÄT + VANHEMMAT)
10
10 Osaamisen ja sivistyksen asialla ERITYISOPETUS KAKSINKERTAINEN SYRJÄYTYMISUHKA PELKO PAKKOTOIMENPITEISTÄ Lasten pakkohuostaanotot ovat olleet arkipäivää romaneille. Vanhempia ei useinkaan ole kuunneltu lasta koskevassa päätöksenteossa. ENSISIJAISESTI KÄYTETTÄVÄ YLEISOPETUKSEN MAHDOLLISTAMIA TUKITOIMIA ERITYSOPETUSTA KÄYTETTÄESSÄ TARVITAAN MYÖS RIITTÄVÄ SEURANTA JA MAHDOLLISUUS PALATA YLEISOPETUKSEEN
11
11 Osaamisen ja sivistyksen asialla ERITYISTÄ HUOMIOITAVAA ROOLIMALLIT TÄRKEITÄ Romanitaustaiset koulunkäyntiavustajat! LAPSEN ’MINÄ OPPIJANA’ -KUVAN VAHVISTAMINEN Opettajan tulee vahvistaa romanilapsen uskoa omiin kykyihinsä ja mahdollisuuksiinsa. TUKI JA KANNUSTUS Opinto-ohjaajan tulee esitellä riittävän monipuolisesti tarjolla olevia koulutusmuotoja ja ammatteja.
12
12 Osaamisen ja sivistyksen asialla KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ KOULUHENKILÖKUNNAN TULEE OLLA ALOITTEELLISIA YHTEISTYÖN AIKAANSAAMISEKSI ENNEN ONGELMATILANTEITA SUVAITSEVAISUUSKASVATUS JA ASENTEET; SUVAITSEVAISUUS JA ASENTEET SIIRTYVÄT KASVATUKSEN MYÖTÄ
13
13 Osaamisen ja sivistyksen asialla TIETOA ROMANIVANHEMMILLE ESIOPETUKSEN TÄRKEYS PERUSTURVALLISUUDEN TUNNE JA LUOTTAMUS KOULULAITOSTA JA SEN HENKILÖKUNTAA KOHTAAN KOULUN TOIMINTATAVAT, TUKI- JA YHTEISTYÖMUODOT
14
14 Osaamisen ja sivistyksen asialla NIVELVAIHEET KOULUN ALOITUS Esikoulu > koulukypsyys YLÄKOULUUN SIIRTYMINEN Koulun ja luokkatovereiden vaihtuminen Aineopettajat ja erilainen opiskelutapa Alkava murrosikä PÄÄTTÖTODISTUS JA JATKO-OPINNOT Opinto-ohjaajille enemmän tietoa romanikulttuurista Opinto-ohjausta romaninuorille
15
15 Osaamisen ja sivistyksen asialla YHTEYSTIEDOT: PERUSOPETUSPROJEKTI 2 SATU BLOMERUS Asiantuntija Romaniväestön koulutustiimi puh. 040 348 7309 e-mail: satu.blomerus@oph.fi
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.