Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Osaamisen ja sivistyksen asialla PERUSOPETUSPROJEKTI 2 ROMANILAPSEN MAAILMA Kirjoittajan nimi :Satu Blomerus Tilaisuuden nimi: Romanilasten perusopetuksen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Osaamisen ja sivistyksen asialla PERUSOPETUSPROJEKTI 2 ROMANILAPSEN MAAILMA Kirjoittajan nimi :Satu Blomerus Tilaisuuden nimi: Romanilasten perusopetuksen."— Esityksen transkriptio:

1 Osaamisen ja sivistyksen asialla PERUSOPETUSPROJEKTI 2 ROMANILAPSEN MAAILMA Kirjoittajan nimi :Satu Blomerus Tilaisuuden nimi: Romanilasten perusopetuksen tukeminen – kehittämistoiminnan aloitusseminaari Päiväys/ 1.- 2.9. 2008 www.oph.fi

2 2 Osaamisen ja sivistyksen asialla OPETUKSEN JA KASVATUKSEN TAVOITTEENA ON TUKEA OPPILAIDEN KASVUA TASAPAINOISIKSI ITSETUNNOLTAAN VAHVOIKSI IHMISIKSI KRIITTISESTI YMPÄRISTÖÄÄN ARVIOIVIKSI YHTEISKUNNAN JÄSENIKSI VALTIONEUVOSTON ASETUS PERUSOPETUKSEN TAVOITTEISTA JA TUNTIJAOSTA § 2

3 3 Osaamisen ja sivistyksen asialla TAUSTAA LUKUVUONNA 2001 -2002 859 ROMANIOPPILAASTA 166 JÄÄNYT LUOKALLEEN JOSSAIN VAIHEESSA SUURET POISSAOLOJEN MÄÄRÄT OSA-AIKAISEEN ERITYISOPETUKSEEN OSALLISTUI 430 ELI 50% ESIOPETUKSEEN OSALLISTUI VAIN 2% TUTKIMUKSEN KOHTEENA OLEVISTA LAPSISTA

4 4 Osaamisen ja sivistyksen asialla PERUSOPETUKSESSA HUOMIOITAVAA  OPPILAAN OIKEUS TULLA KUULLUKSI JA YMMÄRRETYKSI NIILLÄ ILMAISUN KEINOILLA JOITA HÄNELLÄ ON KÄYTETTÄVISSÄÄN  OIKEUS OMAN ÄIDINKIELEN KÄYTTÖÖN  OIKEUS OMAAN IDENTITEETTIIN, OMIIN JUURIIN JA KULTTUURIPERIMÄÄN  OPPIMISEN ILO !!!!  YHDENVERTAISUUS PERUSOPETUKSEN TULISI OLLA OVI ERILAISIIN VAIHTOEHTOIHIN OPISKELUN JA MIELEKKÄÄN AMMATIN LÖYTYMISEKSI SEKÄ MUUN YHTEISKUNNALLISEN AKTIVITEETIN KEHITTYMISEKSI

5 5 Osaamisen ja sivistyksen asialla ROMANILAPSEN VAHVUUDET  SOSIAALISUUS  YHTEISÖLLISYYS  ULOSPÄINSUUNTAUTUNEISUUS  AVOIMUUS, SUORUUS  TILANNEÄLY, ’PSYKOLOGINEN SILMÄ’  PUHTAUS, SIISTEYS  MUSIKAALISUUS, TAITEELLISUUS

6 6 Osaamisen ja sivistyksen asialla KIELELLINEN KEHITYS  KÄSITTEISTÖN ERILAISUUS  ILMAISUTAVAN ERILAISUUS  SANAVARASTON ERILAISUUS

7 7 Osaamisen ja sivistyksen asialla MOTORINEN KEHITYS  HIENOMOTORIIKAN TAIDOT IKÄTASOA HEIKOMMAT Romanien kasvatustapaan ei ole kuulunut lasten kanssa askartelu, piirtely tms.  KARKEAN MOTORIIKAN KEHITYS ON YLEENSÄ IKÄTASOA VASTAAVA

8 8 Osaamisen ja sivistyksen asialla KESKITTYMISKYKY  JÄNNITYS UUSISTA ASIOISTA JA YMPÄRISTÖSTÄ  EPÄVARMUUS OMASTA OSAAMISESTA JA PÄRJÄÄMISESTÄ  HÄIRIKÖINTI HUOMION SAAMISEKSI Keskittymiskyvyn puute on paremminkin seuraus kuin syy

9 9 Osaamisen ja sivistyksen asialla YLEINEN JA ERITYINEN TUKI KOULUSSA  ENNEN ERITYISEN TUEN KÄYTTÖÖNOTTOA TULEE HYÖDYNTÄÄ YLEISEN TUEN ERI MUOTOJA  TUKIOPETUS  OPPILASHUOLTO  KERHOTOIMINTA  KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ MONIAMMATILLINEN YHTEISTYÖ OPPILAAN HYVÄKSI (OPPILASHUOLTORYHMÄT + VANHEMMAT)

10 10 Osaamisen ja sivistyksen asialla ERITYISOPETUS  KAKSINKERTAINEN SYRJÄYTYMISUHKA  PELKO PAKKOTOIMENPITEISTÄ Lasten pakkohuostaanotot ovat olleet arkipäivää romaneille. Vanhempia ei useinkaan ole kuunneltu lasta koskevassa päätöksenteossa.  ENSISIJAISESTI KÄYTETTÄVÄ YLEISOPETUKSEN MAHDOLLISTAMIA TUKITOIMIA  ERITYSOPETUSTA KÄYTETTÄESSÄ TARVITAAN MYÖS RIITTÄVÄ SEURANTA JA MAHDOLLISUUS PALATA YLEISOPETUKSEEN

11 11 Osaamisen ja sivistyksen asialla ERITYISTÄ HUOMIOITAVAA  ROOLIMALLIT TÄRKEITÄ Romanitaustaiset koulunkäyntiavustajat!  LAPSEN ’MINÄ OPPIJANA’ -KUVAN VAHVISTAMINEN Opettajan tulee vahvistaa romanilapsen uskoa omiin kykyihinsä ja mahdollisuuksiinsa.  TUKI JA KANNUSTUS Opinto-ohjaajan tulee esitellä riittävän monipuolisesti tarjolla olevia koulutusmuotoja ja ammatteja.

12 12 Osaamisen ja sivistyksen asialla KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ  KOULUHENKILÖKUNNAN TULEE OLLA ALOITTEELLISIA YHTEISTYÖN AIKAANSAAMISEKSI ENNEN ONGELMATILANTEITA  SUVAITSEVAISUUSKASVATUS JA ASENTEET; SUVAITSEVAISUUS JA ASENTEET SIIRTYVÄT KASVATUKSEN MYÖTÄ

13 13 Osaamisen ja sivistyksen asialla TIETOA ROMANIVANHEMMILLE  ESIOPETUKSEN TÄRKEYS  PERUSTURVALLISUUDEN TUNNE JA LUOTTAMUS KOULULAITOSTA JA SEN HENKILÖKUNTAA KOHTAAN  KOULUN TOIMINTATAVAT, TUKI- JA YHTEISTYÖMUODOT

14 14 Osaamisen ja sivistyksen asialla NIVELVAIHEET  KOULUN ALOITUS Esikoulu > koulukypsyys  YLÄKOULUUN SIIRTYMINEN Koulun ja luokkatovereiden vaihtuminen Aineopettajat ja erilainen opiskelutapa Alkava murrosikä  PÄÄTTÖTODISTUS JA JATKO-OPINNOT Opinto-ohjaajille enemmän tietoa romanikulttuurista Opinto-ohjausta romaninuorille

15 15 Osaamisen ja sivistyksen asialla YHTEYSTIEDOT: PERUSOPETUSPROJEKTI 2 SATU BLOMERUS Asiantuntija Romaniväestön koulutustiimi puh. 040 348 7309 e-mail: satu.blomerus@oph.fi


Lataa ppt "Osaamisen ja sivistyksen asialla PERUSOPETUSPROJEKTI 2 ROMANILAPSEN MAAILMA Kirjoittajan nimi :Satu Blomerus Tilaisuuden nimi: Romanilasten perusopetuksen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google