Hannele Niemi 5.11.03 Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimintaohjeet opelle
Advertisements

S2-tiimin muistiinpanot
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
OPETTAJA JA OPPILAS Opettaja hyväksyy ja pyrkii ottamaan huomioon oppijan ainutkertaisena ihmisenä. Opettaja kunnioittaa oppijan oikeuksia ja suhtautuu.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Apua koulunkäyntiin Keski-Suomessa
Ops-iltapäivä
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Tervetuloa! OPS 2016.
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Nopolan koulu Opettajien veso
Ops-iltapäivä Raumanmeri
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Opiskeluhuollon palvelut
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi

Hannele Niemi Vanhemmat odottavat opettajalta (Niemi, Syrjälä, Viilo: Opettajankoulutus ja yhteiskunta. Opettajiin ja kouluun kohdistuvat odotukset kahden yhteistyöseminaarin valossa Tampereen ylipisto julkaisuja A16/1998 Opettaja turvana ja tukena –turvallinen ja luotettava aikuinen –itsensä ja toisten kohtaamisen taito –opettaja ”turvaverkkona” –Myönteinen ja vastuullinen asenne elämään

Hannele Niemi Vanhemmat odottavat opettajalta (Niemi, Syrjälä, Viilo: Opettajankoulutus ja yhteiskunta. Opettajiin ja kouluun kohdistuvat odotukset kahden yhteistyöseminaarin valossa Tampereen ylipisto julkaisuja A16/1998 Opettaja yksilöllisen kasvun tukena –kannustava ja innostava oppimaan ohjaaja –persoona itsekin –huoli: millä resursseilla, miten ja mitä opetetaan, suuret luokat, opettajan kiire

Hannele Niemi Vanhemmat odottavat opettajalta (Niemi, Syrjälä, Viilo: Opettajankoulutus ja yhteiskunta. Opettajiin ja kouluun kohdistuvat odotukset kahden yhteistyöseminaarin valossa Tampereen ylipisto julkaisuja A16/1998 Opettaja ajassa mukana: –Itsekin oppija –yhteistyöntekijä –”joustavia, aikaansa seuraavia elinikäisiä oppijoita” –”aktiivisessa yhteistyössä eri tahojen kanssa!

Hannele Niemi Ongelmia yhteistyössä (Niemi, Syrjälä, Viilo: Opettajankoulutus ja yhteiskunta. Opettajiin ja kouluun kohdistuvat odotukset kahden yhteistyöseminaarin valossa Tampereen ylipisto julkaisuja A16/1998 eristyneisyys, muutosvastarinta, jäykkyys virkamiesmäisyys, auktoriteettiuskoisuus tiedottamisen ja palautteen puute työyhteisö ja OAJ rajoittajana

Hannele Niemi Vanhempana koulussa Haluaa kuulla paljon omasta lapsestaan Haluaa kuulla erityisesti hyviä asioita Usein hyvin tunnevaltainen reagointi –Puolustaa lastaan, on huolissaan jne.

Hannele Niemi Valtasuhteet Vanhemmista tulee usein ”oppilaita luokassa” Lasiseiniä paljon – uskaltaako sanoa sitä, mitä haluaisi? Pelko siitä, että asia ”kostetaan” lapselle Vanhemmille ei ole tilaa, aikaa tai paikkaa koulussa Vanhemmat eivät osaa koulun kieltä

Hannele Niemi Vanhempia on erilaisia aktiiviset vastuunkantajat hiljaiset vastuunkantajat seurailijat kriitikot komentelijat ja uhkailijat Etniset kulttuuritaustat vaikuttavat

Hannele Niemi Missä yhteistyötä? Lapsen oppimisen edistäminen: –oppimisen tuki, seuranta –arviointi- ja kehityskeskustelut Tietoa koulun toiminnasta ja uudistuksista enemmän ja aikaisemmin Opetussuunnitelman kehittäminen Oppituntien ulkopuolinen toiminta –Tapahtumat, juhlat, retket ym. Ongelmien ratkaisemisessa Koulun hengen luomisessa Koulun toiminnan arvioinnissa

Hannele Niemi Opettajan ammattitaitoa opettamisen ja oppimisen asiantuntija –jakaa tätä osaamista myös vanhemmille luo myös oppimisen tukiverkkoja – vanhemmat ovat suuri resurssiverkosto saattaa eri tahoja yhteen toimii myös aikuisten kanssa

Hannele Niemi Arviointi – koulun ja sidosryhmien yhteinen asia Hyvä koulu syntyy yhteisestä työstä Sitouttaminen koulun kehittämiseen –koko kouluyhteisö –vanhemmat –paikalliset yhteistyötahot Arviointi on kehittämisen väline – ei itsetarkoitus

Hannele Niemi Mikä on koulun yhteisö? Kaikki, jotka tekevät työtä koulussa Oppilaat kuuluvat tähän työyhteisöön Vanhemmat kuuluvat kumppaneina kouluyhteisöön

Hannele Niemi Opettajankoulutuksen sisältönä Pedagogiset opinnot 60 op – perusopinnot 25 op esim. 5 op erikseen tai integroituneena –lapsen ja nuoren oppiminen – vanhempien merkitys oppimisen tukena –miten kuvata vanhemmille oppimisessa tarvittavia taitoja –miten ehkäistä oppimisesta syrjäytymistä – oppilashuolto –muutaman oppilaan vanhemman haastattelu

Hannele Niemi Opettajankoulutuksen sisältönä Pedagogiset opinnot 60 op – aineopinnot 35 Vanhempien merkitys OPS:n kehittämisessä Vanhemmat mukana arvioinnissa –oppilaan arviointi –koulutuksen arviointi Yhteistyön ongelmat – ja niiden ratkaisuja Kansalaisyhteiskunta – valta ja osallisuus

Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksessa harjoittelu: haastattelut, seuranta, keskustelut jne