Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi
Hannele Niemi Vanhemmat odottavat opettajalta (Niemi, Syrjälä, Viilo: Opettajankoulutus ja yhteiskunta. Opettajiin ja kouluun kohdistuvat odotukset kahden yhteistyöseminaarin valossa Tampereen ylipisto julkaisuja A16/1998 Opettaja turvana ja tukena –turvallinen ja luotettava aikuinen –itsensä ja toisten kohtaamisen taito –opettaja ”turvaverkkona” –Myönteinen ja vastuullinen asenne elämään
Hannele Niemi Vanhemmat odottavat opettajalta (Niemi, Syrjälä, Viilo: Opettajankoulutus ja yhteiskunta. Opettajiin ja kouluun kohdistuvat odotukset kahden yhteistyöseminaarin valossa Tampereen ylipisto julkaisuja A16/1998 Opettaja yksilöllisen kasvun tukena –kannustava ja innostava oppimaan ohjaaja –persoona itsekin –huoli: millä resursseilla, miten ja mitä opetetaan, suuret luokat, opettajan kiire
Hannele Niemi Vanhemmat odottavat opettajalta (Niemi, Syrjälä, Viilo: Opettajankoulutus ja yhteiskunta. Opettajiin ja kouluun kohdistuvat odotukset kahden yhteistyöseminaarin valossa Tampereen ylipisto julkaisuja A16/1998 Opettaja ajassa mukana: –Itsekin oppija –yhteistyöntekijä –”joustavia, aikaansa seuraavia elinikäisiä oppijoita” –”aktiivisessa yhteistyössä eri tahojen kanssa!
Hannele Niemi Ongelmia yhteistyössä (Niemi, Syrjälä, Viilo: Opettajankoulutus ja yhteiskunta. Opettajiin ja kouluun kohdistuvat odotukset kahden yhteistyöseminaarin valossa Tampereen ylipisto julkaisuja A16/1998 eristyneisyys, muutosvastarinta, jäykkyys virkamiesmäisyys, auktoriteettiuskoisuus tiedottamisen ja palautteen puute työyhteisö ja OAJ rajoittajana
Hannele Niemi Vanhempana koulussa Haluaa kuulla paljon omasta lapsestaan Haluaa kuulla erityisesti hyviä asioita Usein hyvin tunnevaltainen reagointi –Puolustaa lastaan, on huolissaan jne.
Hannele Niemi Valtasuhteet Vanhemmista tulee usein ”oppilaita luokassa” Lasiseiniä paljon – uskaltaako sanoa sitä, mitä haluaisi? Pelko siitä, että asia ”kostetaan” lapselle Vanhemmille ei ole tilaa, aikaa tai paikkaa koulussa Vanhemmat eivät osaa koulun kieltä
Hannele Niemi Vanhempia on erilaisia aktiiviset vastuunkantajat hiljaiset vastuunkantajat seurailijat kriitikot komentelijat ja uhkailijat Etniset kulttuuritaustat vaikuttavat
Hannele Niemi Missä yhteistyötä? Lapsen oppimisen edistäminen: –oppimisen tuki, seuranta –arviointi- ja kehityskeskustelut Tietoa koulun toiminnasta ja uudistuksista enemmän ja aikaisemmin Opetussuunnitelman kehittäminen Oppituntien ulkopuolinen toiminta –Tapahtumat, juhlat, retket ym. Ongelmien ratkaisemisessa Koulun hengen luomisessa Koulun toiminnan arvioinnissa
Hannele Niemi Opettajan ammattitaitoa opettamisen ja oppimisen asiantuntija –jakaa tätä osaamista myös vanhemmille luo myös oppimisen tukiverkkoja – vanhemmat ovat suuri resurssiverkosto saattaa eri tahoja yhteen toimii myös aikuisten kanssa
Hannele Niemi Arviointi – koulun ja sidosryhmien yhteinen asia Hyvä koulu syntyy yhteisestä työstä Sitouttaminen koulun kehittämiseen –koko kouluyhteisö –vanhemmat –paikalliset yhteistyötahot Arviointi on kehittämisen väline – ei itsetarkoitus
Hannele Niemi Mikä on koulun yhteisö? Kaikki, jotka tekevät työtä koulussa Oppilaat kuuluvat tähän työyhteisöön Vanhemmat kuuluvat kumppaneina kouluyhteisöön
Hannele Niemi Opettajankoulutuksen sisältönä Pedagogiset opinnot 60 op – perusopinnot 25 op esim. 5 op erikseen tai integroituneena –lapsen ja nuoren oppiminen – vanhempien merkitys oppimisen tukena –miten kuvata vanhemmille oppimisessa tarvittavia taitoja –miten ehkäistä oppimisesta syrjäytymistä – oppilashuolto –muutaman oppilaan vanhemman haastattelu
Hannele Niemi Opettajankoulutuksen sisältönä Pedagogiset opinnot 60 op – aineopinnot 35 Vanhempien merkitys OPS:n kehittämisessä Vanhemmat mukana arvioinnissa –oppilaan arviointi –koulutuksen arviointi Yhteistyön ongelmat – ja niiden ratkaisuja Kansalaisyhteiskunta – valta ja osallisuus
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksessa harjoittelu: haastattelut, seuranta, keskustelut jne