Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia 26.2.09/ Riitta Metsänen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Ammatillisen osaamisen kartoitus
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Mohammed Kertoo itsestään:
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
HÄMEEN AMMATTIKORKEAKOULU AMK-tutkinto Laajuus opintopistettä Käytännönläheiset ammattikorkeakouluopinnot ovat vaihtoehto.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
AMK-valmentavat opinnot Metropolia, kulttuuri ja luova ala
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi MAAHANMUUTTAJAN KIELITAITOVAATI- MUKSET JA OPETUSKIELEN OSAAMINEN Tilanne normeissa ja opetushallituksen selvityksissä.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Ryhmä 1.
AMK-valmentavat opinnot Metropolia, kulttuuri ja luova ala
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Sanastotyön.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
AMK VALMA -KOKONAISUUS Opintojen toteutusten laatiminen Yhteiset opinnotAlakohtaiset opinnot Toimintojen organisointi Tiedotus, markkinointi Opiskelijavalinta.
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
Ops 2016 ja arviointi.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
YAMK-opinnot bioanalyytikoille TAMKissa Eeva Liikanen Tampereen ammattikorkeakoulu Bioanalyytikkokoulutus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Oppilaitosmuotoisen ja oppisopimuskoulutuksen joustavat opintopolut TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto TOPHOPS-OPSO Kanneljärven Opisto, Jari Suomalainen.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
W w w. h a m k. f i / a o k k Opettajan pätevyydestä Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Arviointi.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala

Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
OSMo Monikulttuurista osaamista Ohjaamoihin –projekti
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Opinnollistamisen pähkinät
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Omnia.fi/yhteishaku.
Järjestökoulutuksen kehittäminen
OSAAMISKANSIO Nimi.
Väyläopinnot Yhteistyössä Karelia ja Riveria
Osaaminen esille Europassilla
Esityksen transkriptio:

Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen

AMK:n valmentava koulutus maahanmuuttajille (AMK-valma) Taustaa: VOIMAA- projektin yhtenä tavoitteena on suunnitella ja toteuttaa koulutuskokonaisuus, jossa ammattikorkeakoulujen opettajia ja opintotoimiston henkilökuntaa koulutetaan suunnittelemaan ja toteuttamaan maahanmuuttajataustaisille suunnattu valmentava koulutus AMK-opintoihin.

AMK-valma:n tavoite Tavoitteena on antaa maahanmuuttajataustaiselle opiskelijalle valmiuksia opiskella ammattikorkeakoulussa sekä arvioida ja päivittää hänen aikaisemmin hankkimaansa osaamista substanssialaltaan.

Hahmotelmaa AMK-valma:n sisällöistä (60 op?) 1.Opiskelua tukevat opinnot 2.Substanssiin liittyvät opinnot 3.Suomen kielen opinnot 4.Harjoittelu oman alan koulutusohjelmassa

1. Opiskelua tukevat opinnot Suomalainen oppilaitoskulttuuri -opetussuunnitelma, toteutussuunnitelma -Hops, itseohjautuvuus, opiskelijan rooli -Opettajan rooli ja auktoriteetti -Etäisyys-läheisyys -Kommunikointi – ja vuorovaikutustyylit -Arviointi, palautteen antaminen, tenttikäyttäytymien -Käyttäytyminen vaikeissa tilanteissa

2. Substanssialueeseen liittyvät opinnot Osaamisen arviointi -Oman alan tieto-taito, esim. Näytöillä, testeillä -Suunnitelma, miten täydentää osaamistaan eri alueilla - opintojen/osaamisen täydentäminen > räätälöidyt koulutuskokonaisuudet

3. Suomen kielen opinnot Kirjallinen kielitaito: oman alan sanasto, käsitteet, termit, normit Suullinen kielitaito: kuullun ymmärtäminen

4. Harjoittelu oman alan kolutusohjelmassa Voi liittyä osaamisen/opintojen täydentämiseen Harjoittelu yhden opintojakson ajan > harjoittelu raportoidaan > harjoittelun vastuuopettajalta palaute

Jatkokysymyksiä Minkälaisia tavoitteita AMK-valmassa pitäisi olla? Minkälaisia sisältöjä? Miten laaja? Minkälaisella toteutuksella? Miten hyödyntää sosiaalista mediaa pedagogisesti? Minkälaista koulutusta opettajat haluavat?