Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen. 3.3.2006 MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) 218 000 opp.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Tulevaisuuden lukiokoulutus NYKYTILA JA TULEVAISUUS.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Sähköisen oppimisen edelläkävijä | e-Opin oppimateriaalit Opettajan työtä helpottavat e-materiaalit.
OPS-ajatuksia.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Ops 2016 ja arviointi.
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Opiskelijaksi Oulunsalon lukioon. Uusien opiskelijoiden valinta keväällä 2014  Oulunsalon lukiossa on 80 aloituspaikkaa kevään 2014 yhteishaussa  Lukioihin.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Nopolan koulu Opettajien veso
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja
Ykkösten vanhempainilta
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
KTKP010 Oppiminen ja ohjaus (5 op)
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Opetussuunnitelma ops
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Welcome to Könönpelto School
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori
Lukion tehtävä antaa laaja-alainen yleissivistys
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Esityksen transkriptio:

Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen

MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp. Fysiikka ja kemia (5- 6) opp. Kemia (7 -9) opp. KE opisk. KE 2 – opisk.

MMO Valinnaiset opinnot (perusopetus 2003)

MMO Laajan oppimäärän suorittaneet 2003 luonnontieteissä ( lukion päättötodistuksen saaneet opiskelijaa)

MMO Opetuksen ja oppimisen ongelmia (kansainväliset konferenssit ja julkaisut) osaamisen taso ei kaikkien oppilaiden kohdalla ole hyvä kemianopetus perustuu liiaksi tiedon siirron malliin opetuksen työtavat ovat yksipuolisia kokeellisuudelle asetettavia tavoitteet hahmotettu heikosti (opetus – opiskelu – oppimisprosessi) sisältöjä ei esitetä mielekkäissä konteksteissa oppitunneilla on kiire kemia ei kiinnosta ja oppilaat kokevat sen vaikeaksi lukiossa liian vähän kemian valintoja → ei riittävästi kemian alan opiskelijoita TVT:n käyttö opetuksessa ja opiskelussa on vähäistä ja alkeellista Meisalo, Lavonen

MMO Toimet uudistunut tuntijako uudistettu ops uudet oppimateriaalit opettajien täydennyskoulutus opettajankoulutus uudistuva ylioppilastutkinto koulujen ja oppilaitosten välinen yhteistyö sidosryhmäyhteistyö tiedotus

MMO Kehittämisen esteitä tilat, välineet ja oppimateriaalit ryhmäkoko tuntiresurssi didaktinen aineenhallinta muutoshaluttomuus imago

MMO Uudistamisen tavoitteet taidot tiedot kiinnostus

Oppilaan kiinnostus kemian tiedonalan ilmiöitä kohtaan GISEL –survey/Lavonen, SOKLA

MMO Oppilaiden kiinnostus terveystiedon tiedon alaa kohtaan GISEL –survey/Lavonen, SOKLA

MMO Millä tavalla oppilaat haluavat opiskella? GISEL –survey/Lavonen, SOKLA

MMO Uudistuuko kemian opetus?