Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen
MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp. Fysiikka ja kemia (5- 6) opp. Kemia (7 -9) opp. KE opisk. KE 2 – opisk.
MMO Valinnaiset opinnot (perusopetus 2003)
MMO Laajan oppimäärän suorittaneet 2003 luonnontieteissä ( lukion päättötodistuksen saaneet opiskelijaa)
MMO Opetuksen ja oppimisen ongelmia (kansainväliset konferenssit ja julkaisut) osaamisen taso ei kaikkien oppilaiden kohdalla ole hyvä kemianopetus perustuu liiaksi tiedon siirron malliin opetuksen työtavat ovat yksipuolisia kokeellisuudelle asetettavia tavoitteet hahmotettu heikosti (opetus – opiskelu – oppimisprosessi) sisältöjä ei esitetä mielekkäissä konteksteissa oppitunneilla on kiire kemia ei kiinnosta ja oppilaat kokevat sen vaikeaksi lukiossa liian vähän kemian valintoja → ei riittävästi kemian alan opiskelijoita TVT:n käyttö opetuksessa ja opiskelussa on vähäistä ja alkeellista Meisalo, Lavonen
MMO Toimet uudistunut tuntijako uudistettu ops uudet oppimateriaalit opettajien täydennyskoulutus opettajankoulutus uudistuva ylioppilastutkinto koulujen ja oppilaitosten välinen yhteistyö sidosryhmäyhteistyö tiedotus
MMO Kehittämisen esteitä tilat, välineet ja oppimateriaalit ryhmäkoko tuntiresurssi didaktinen aineenhallinta muutoshaluttomuus imago
MMO Uudistamisen tavoitteet taidot tiedot kiinnostus
Oppilaan kiinnostus kemian tiedonalan ilmiöitä kohtaan GISEL –survey/Lavonen, SOKLA
MMO Oppilaiden kiinnostus terveystiedon tiedon alaa kohtaan GISEL –survey/Lavonen, SOKLA
MMO Millä tavalla oppilaat haluavat opiskella? GISEL –survey/Lavonen, SOKLA
MMO Uudistuuko kemian opetus?