W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi (2007-2009) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Opetusmenetelmät sekä kontaktiopetuksen ja itsenäisen työn suhdeluvut ammattikorkeakouluissa Ryhmätyöskentely
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Turku Bolognan prosessi ja ECTS ko- ohj.rakenteiden kehittämisen haasteena- yhden.
Opetussuunnitelmatyö
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Opintojen ohjauksen organisointi
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
HOPS-projekti Koulutusteknologian perusopinnot Henna Mikkola Merja-Maaria Oinas Tiina Torvinen.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
CoreEdit opintojaksot opetussuunnitelmaksi. tietokantapohjainen sovellutus opetussuunnitelman kehittämiseen tietokanta koostuu opetussuunnitelmaan kuuluvista.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
JAMK-ESOK Esteettömät oppimisympäristöt Helena Koskimies,
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
ESTEETÖN OPINTOPOLKU TYÖELÄMÄÄN Projektipäällikkö Anne Kanto-Ronkanen.
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö / Markku Mattila/pm/ /1. BOLOGNAN PROSESSI Berliinin ministerikokous 1.Prosessin.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
LOKOMO- Laatua opinto-ohjaukseen kohdennetusti moniverkostoissa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetussuunnitelmatyö
Opiskelun, oppimisen ja opetuksen prosessit
Ammattikorkeakoulujen yhteiset verkostohankkeet
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Tyyli – Työelämäjaksoja ja työssäoppimista yliopisto-opintoihin
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi, W5W- projektipäällikkö, Kuopion yliopisto W5W.2

W5W-verkoston kehittäminen Portaali –W5W-yliopistojen sivut portaalin linkeiksi W5W-sähköpostilista verkostotapaaminen Peda-Forum kesäpäivien yhteyteen? –uusien teemojen parissa työskentely amk –yhteistyö, kv -yhteistyö

W5W-koulutus OPStyö maisteriohjelmissa –Oulu Opetussuunnitelmaperustainen henkilökohtainen opintosuunnittelu - verkkokoulutus syksyllä 2006 –kurssin avaus Peda-Forum kesäpäivillä akateeminen opetussuunnitelma ja mitoitus henkilökohtaisen opintosuunnitelman laatiminen ja ohjaus opetussuunnitelman ja ohjauksen arviointi –oppimisen laatu –opintojen eteneminen –opiskelun kuormittavuus –kurssi jatkuu valtakunnallisena verkkokoulutuksena –opintopisteytetty

W5W-koulutus Räätälöityä yliopistokohtaista koulutusta opetussuunnitelmatyö, opintojen mitoitus, opetussuunnitelmaviestintä: hops, tuutorointi, täydentävien opintojen ohjaus:

W5W-materiaalit Oppaita kehittämisen tueksi –englannin- ja ruotsinkieliset käännökset –opsit: Akateeminen opetussuunnitelmatyö (S2006) Anna aikaa ajatella (S2006) –hopsit: jatko-opas (K2006): "Yliopisto-opiskelijan hops - prosessien kehittämiskuvauksia" jatko-opas (S2006) hopseista ja ohjauksen laadusta - käytäntöjen kuvauksia

W5W.2 – MATKALLA AKATEEMISEKSI OSAAJAKSI Uuden tutkintorakenteen käyttöönotto, mukaan lukien kolmas sykli, antaa ainutlaatuisen mahdollisuuden tieteellisyyden ja innovatiivisuuden huomattavaan kehittämiseen. Opetussuunnitelmatyön ja opiskelijalähtöisen opintojen ohjauksen näkökulmasta hahmotetaan, millainen jälki Bolognan prosessista jää suomalaisen yliopisto-opetuksen opetuskäytänteisiin ja niiden kehittämiseen. Työtavat: valtakunnallinen yhteistyö –w5w-toimijat eri yliopistoissa – koordinaattorit: koulutukset, verkostot, pilotti- yhteistyö, konsultointi W5W.2

W5W.2 – MATKALLA AKATEEMISEKSI OSAAJAKSI 1. Uusien tutkintojen opetussuunnitelmien toimivuuden ja ohjauksen sekä hops-työn vaikuttavuuden seuranta perustoimintatasolla. 2. Opiskelijoiden työmäärän ja ajankäytön seuranta. 3. Täydentävät opinnot. 4. Sähköisten työkalujen ja oppimateriaalin kehittäminen kaikkien kehittämisteemojen tueksi. 5. Osaamisen ja oppimisen tunnistamisen työkalujen kehittäminen ja käyttö. 6.Opiskelijan oppimisedellytysten, työtapojen ja työskentelyn laadun kehittäminen.