TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

Tanssi edistää kommunikointia sosiaalisuutta body-imagen hahmottamista
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
Kaustarin Pienten lasten koulu
Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Hyvinvointia koulun liikunnalla Etätehtävä Tavoite: Opiskelija soveltaa kurssin ” Hyvinvointia koulun liikunnalla” tietoja omaa koulua kehittävän projektin.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Suositusopas ladattavissa osoitteesta:
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
LIIKUNNASTA HYVINVOINTIA - SEMINAARI Turun lyseon koulu Kello
Versolan pääsivu Paluu Takaisin Versolaan Soteversot Koulunkäyntiavustajan ammatti.
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Satu Lehto Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Liikunnan arviointi luokilla
Ops seminaari Askola.
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Taitajasta mestariksi Taitajat framilla -seminaari Seinäjoki ke opetusneuvos Seija Rasku Skills Finland ry:n hallituksen puheenjohtaja.
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
Liikkuva koulu-alueseminaari Forssa. Aluejärjestöjen koulutukset Koulutukset: – Koulutoimijoille esim. Toiminnallinen oppiminen ja Liikunta.
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
Kieli itseilmaisun välineenä
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
Liikkuva koulu –seminaari
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
Motorinen kehittyminen
Nopolan koulu Opettajien veso
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Ideointia Oulussa
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Lasten kuntoutus Katja Hietaniemi Miia Kääntö Minja Liuska
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Vaalijala.
Askeleittain opetusohjelma
Opiskeluhuollon palvelut
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Suunnittelutaitojen opettaminen
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
Liikunnan Perusopinnot
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE Veromäen koulu

LÄHTÖKOHDAT JA TARVE  Opettajat tarvitsevat uusia ammatillisia välineitä ja menetelmiä, joiden avulla parantaa oppilaiden sosiaalisia taitoja, kohentaa heidän itsetuntoaan ja ehkäistä syrjäytymistä. Kokonaisvaltaisen liikuntakasvatuksen keinoin voidaan mm. parantaa oppimisvalmiuksia ja vähentää sosio-emotionaalisia ongelmia tuloksellisesti ja nopeasti.

TAVOITTEET 1. kehittää liikunnan opetuksen sisältöä siten, että se parantaisi oppilaan elämänhallinta- ja ryhmätyöskentelytaitoja 2. lisätä opettajien ammatillista suhtautumista ja osaamista haastavien ja erilaisten oppijoiden kanssa 3. jalkauttaa Tsemppis- idea ja kokonaisvaltaisen liikuntakasvatuksen malli 4. tuottaa materiaalia - ideoita, vinkkejä miten liikunnan avulla voidaan tukea erilaisia oppijoita 5. olemassa olevan ammattiosaamisen hyödyntäminen  

Tsemppis-jumppa on musiikin, pelien ja leikkien avulla tapahtuvaa kokonaisvaltaista kuntoutusta. KESTO: 45 minuuttia oppilaan koulupäivän aikana

Tsemppis-jumppa Motoristen taitojen lisäksi harjoitellaan - aistimusten käsittelyä ja yhdistelyä, - ryhmässä toimimisen taitoja, - aktiivisuuden säätelyä ja rauhoittumista - saadaan paljon onnistumisen elämyksiä. KESKEISIÄ TEEMOJA: kehonhahmotus, tilanhahmotus, liikkeen rytmin ja voimankäytön oppiminen, toimiminen parin ja ryhmän kanssa sekä rauhoittuminen ja rentoutuminen.

Tsemppis-jumppa Jokaisella lapsella on oikeus liikunnan iloon ja elämyksiin, ei vain taitavilla ja motorisesti lahjakkailla mitä varhaisemmassa vaiheessa saadaan omaehtoista toimintaa rajoittavat esteet poistettua, sitä useampia vuosia lapsella on aikaa harjaannuttaa taitojaan ja kehittyä liikunta on hyvä väline oppimisvaikeuksien kanssa elävien lasten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisessa

HAUSKOJA ARKIPÄIVÄN MATERIAALEJA LIIKUNNAN OPETUKSEEN