RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari 16.3.2006 V-Lab Shared.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lapset, yhteistoiminta ja oppiminen vertaisryhmässä
Advertisements

Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
”Publishing in International Academic Journals” Sanna Järvelä.
ColLab Essi Vuopala ja Paulina Melakari-Mustonen Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet.
Opitaan ja työskennellään yhdessä
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Yhteisöllinen oppiminen ja virtuaalinen peliympäristö: NoviCraft
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
KANDIRYHMÄ Oppiminen ja ohjaaminen
Teknologia nyky-yhteiskunnassa Eveliina ja Ellimaija.
Yhteisöllisen oppimisen keinoja?
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Ajatuksia oppimisesta
Koulutusteknologian tutkimusyksikkö ColLab – Uudet yhteisölliset teknologiat oppimisen tukena Opettajapalaveri Essi Vuopala Paulina Melakari-Mustonen.
AY410014Y Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä LUENTO5: Suunnittelu ja pedagogiset mallit.
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
LET.OULU.FI Learning and Educational Technology Research Unit Sosiaalinen media opetuksessa eLukion koulutuspäivä Niina Impiö Oppimisen ja koulutusteknologian.
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
ESIMERKKI: URHEILUSEURAN STRATEGISTEN PERUSASIOIDEN KONKRETISOINTI
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
opetussuunnitelmatyö ja hyvinvointi
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Yrittäjämäisen ’Effectuation’-kehittämisen teoria ja käytäntöä Lähteet: Prof. Saras D. Sarasvathy, Effectuation: Elements of Entrepreneurial.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Valmentajana kehittyminen
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Kognitiivinen psykologia tutkii
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Markus Talvio Quest-kouluttaja, tutkija, luokanopettaja Lions Quest tunne- ja vuorovaikutustaitojen ohjelmien laatukriteerien valossa
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kokemuksia yhteisöllisyydestä.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Learning and Educational Technology Research Unit Yhteisöllinen opettajuus OOSA-opintojakso, luento Niina Impiö Oppimisen.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Koulutuksen tutkimuslaitos Agora Center IT-tiedekunta KT-tiedekunta Päivi Häkkinen & Marja Kankaanranta.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Toimintatutkimukset ja Taustalla ”Opettajat.
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Professori Päivi Häkkinen Erikoistutkija Marja Kankaanranta AGORA LEARNING LABORATORY (ALL)
Oppimisen ohjaus lähikehityksen vyöhykkeellä verkko-oppimisympäristössä Tutkimussuunnitelma Tero Paakki.
AGORA LEARNING LABORATORY EVALUATIONDEVELOPMENT RESEARCH ON: E-LEARNING CSCL / CSCW KNOWLEDGE MANAGEMENT DIFFERENT CONTEXTS EDUCATIONAL LEVELS WORK AREAS.
Ops seminaari Askola.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Yhtäköyttä-hankkeen esittely Jouni Tuomisto THL, Kuopio.
Digitaaliset kollaboraatiotyökalut lukiossa Antti Knutas Nuorempi tutkija, LUT.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
TOMY/H3-jakson artikkelit kl 2017 opetuskokeilun suunnitteluun (artikkelit myös Moodlessa liitetiedostoina) Tutustu johonkin tutkivan oppimisen lähestymistapaan.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Kieli itseilmaisun välineenä
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Koulutusteknologia Tietoyhteiskunta/ Oppimisprosessi Teknologia
9. Oppimisen psykologinen perusta
Näkökulmia videotutkimukseen: ‘Ways-into-a-tape’
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Esityksen transkriptio:

RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Creative Collaboration Seminaari V-Lab Shared Understanding in Collaboration – Miten yhteinen ymmärrys syntyy? Johanna Bluemink, tutkija Koulutusteknologian tutkimusyksikkö Kasvatustieteiden tiedekunta

RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Kollaboraatio oppimistutkimuksen näkökulmasta Konstruktivistinen oppimiskäsitys viitekehyksenä Kollaboraation eli yhteisöllisen oppimisen keskeinen ajatus on, että ryhmässä työskennellessä on mahdollista saavuttaa enemmän ja sellaista mihin ei yksin pysty Piagetin ”sosiokognitiivinen konflikti” ja Vygotskyn ”lähikehityksen vyöhyke” perusmekanismeina

RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Yhteistoiminnallinen oppiminen =kollaboratiivinen oppiminen Omien käsitysten tarkastelu muiden näkökulmasta on älykkään toiminnan ja uusien ajatusten luomisen kannalta olennaista ja tukee syvällisen käsitteellisen ymmärryksen saavuttamista. Yhteinen tavoite Yhteinen pohja Yhteinen ymmärrys Vastavuoroisuus Tarvetta ja halua yhteistyöhön Yhteistä ‘kieltä’ Aikaa vaatii

RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Uuden teknologian tuomat mahdollisuudet kollaboraatiolle Distributed cognition = Tiedonkäsittelyn hajauttaminen yksilön ja ympäristön välille (fysikaalisesti ja sosiaalisesti hajautettu) Distributed collaboration = Hajautettu kollaboraatio  CSCL = Computer Supported Collaborative Learning  Mobiilioppiminen

RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Kollaboraatio ≠ Oppiminen Kollaboraatio ja vuorovaikutus haastavaa jo Face-to-Face tilanteissa… …joten teknologiavälitteinen kollaboraatio on kompleksi ilmiö (Baker 2002, Häkkinen 2001; Järvelä et al 1999) Nykyisin kollaboraatio-käsitteen käyttö hyvin yleistä ja usein ylimalkaista (Roschelle & Pea 1999) Kollaboratiivinen tilanne voi käynnistää oppimisprosesseja, mutta se ei ole automaatio!

RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Vuorovaikutus kollaboraatiotilanteessa Menestyvässä ryhmässä osallistujat kuuntelevat toistensa ajatuksia, eivät torju tai jätä huomioimatta toisten kommentteja sekä tarttuvat esitettyihin asioihin (Barron 2003) Vuorovaikutusprosessi ei ole homogeeninen tai ennalta arvattavissa, jokainen tilanne on erilainen, jossa osallistujat luovat toisilleen mahdollisuuksia osallistua eri tavoin (Teasley & Roschelle 1993)

RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Yhteisen ymmärryksen syntyminen ” Shared Understanding” Yhteinen ymmärrys ei ole yksittäinen mekanismi vaan asteittain kehittyvä tila, johon päästään eri instrumenttejä käyttäen: mutual regulation, grounding, explanation, justification Yhteinen ymm ä rrys vaatii osallistujilta jatkuvaa prosessinaikaista ponnistelua kielen ja toiminnan koordinoimiseksi (Clark & Brennan, 1991; Dillenbourg & Traum, 2006). “The deep secret of collaborative learning seems to lie in the cognitive processes through which humans progressively build a shared understanding” (Weiss & Dillenbourg 1999, p. 75)

RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Esimerkki kollaboraatiotilanteesta, jossa ryhmäläisillä on yhteinen ymmärrys tilanteesta

RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Esimerkki kollaboraatiotilanteesta, jossa ei ole jaettua ymmärrystä ryhmäläisten kesken

RESEARCH UNIT FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Kiitos mielenkiinnosta!