MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Opetuksen ja opiskelun uudistusten sujuminen Tampereen yliopistossa syksyllä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

LUK-TUTKINTO Pääaine Maantiede tai aluetiede. Vuosi •
HOPS – Henkilökohtainen opintosuunnitelma opiskelun tukena
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
Tutkinnonuudistus Helsingin yliopistossa
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Puhumalla paras – Puhvista käytännössä
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Osaamisen ja sivistyksen asialla Yliopistojen valintaopas - Universitetens urval 2007 SYKSY 2006 Anne Nyman
Viestintätieteiden verkko-opetus Miten valtakunnallinen verkosto tuottaa verkko-opetusta? Virtuaaliyliopistoseminaari Tampereen yliopistossa /Anneli.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
HOPSista hopsaamiseen
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Matti Isokallio, ECTS/DS neuvonantaja, Euroopan komissio ECTS ja ammattikorkeakoulut.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Opintojen mitoitus korkeakouluissa Marianne Isola / Suvi Jutila W5W.
Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Oodin hopsin käyttö ja käyttöönottojen tilanne Eeva Tuori-Pastila, Opiskelijarekisteri.
Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tampere Palaute puhuu - seuranta-aineistojen hyödyntäminen laitoksilla Leena Ahrio Reeta Eloranta.
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Uusi tutkintorakenne - Bolognasta eteenpäin Yliopiston ja ammattikorkeakoulujen neuvottelukunta
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
Tutkinto- ja oikeusturva- johtosääntö - poimintoja Oodi-työn näkökulmasta Oodi-päivä
eHOPS farmasian tiedekunnassa
Tiedotus- ja keskustelutilaisuus vanhoille opiskelijoille
Oodi-päivät Oodin käyttöönotto tiedekunnan näkökulmasta Tuija Komssi Eläinlääketieteellinen tiedekunta.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Opintojen seurantacaset W5W-suunnittelijat Suvi Jutila Marianne Isola Aimo Rahkonen.
OPKE/JNA OPSista HOPSiin ja takaisin Opetuksen ja opiskelun suunnittelun ja seurannan välineitä Tampereen teknillisessä yliopistossa Johanna Naukkarinen.
OHJAAJAN KOKEMUKSIA SÄHKÖISEN HOPS-TYÖKALUN KÄYTÖSTÄ espanjalainen filologia Elina Liikanen Romaanisten kielten laitos Oodi-päivät ?
Oodi ja tutkinnonuudistus Opiskelijarekisteri / Sari Zitting.
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
KIELTEN LAITOS Kielten laitos PÄÄAINEET … joita kaikkia voi opiskella myös sivuaineena: englannin kieli latinan kieli romaaninen filologia (ranska) ruotsin.
Lapin yliopiston Avoin yliopisto Tervetuloa Avoimen yliopiston infotilaisuuteen.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos n. 900 tutkinto-opiskelijaa jatko-opiskelijoita n. 50 henkilökuntaa n. 50.
Oikeustieteet Oikeustieteiden laitos  Sijoittuu yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekuntaan  n. 600 tutkinto-opiskelijaa, yli 1000.
OIKEUSTIETEIDEN LAITOS. Oikeustieteiden laitos 2  n. 900 tutkinto-opiskelijaa  jatko-opiskelijoita n. 50  henkilökuntaa n. 50  yli 1000 avoimen yliopiston.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö Orientoivat opinnot, syksy 2016 Sosiaalityön orientoivat opinnot Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Löytyykö yhteinen linja? Tarvitaanko?
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
SISU-koulutus: tutkintorakenteen tekeminen
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
Opiskelu Oulun yliopistossa
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
Esityksen transkriptio:

MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Opetuksen ja opiskelun uudistusten sujuminen Tampereen yliopistossa syksyllä 2005 W5W-verkostoitumistapaaminen II Helsingissä

Tietojen ja huomioiden lähteitä MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö sähköpostikysely tammikuussa 2006 –tiedekuntien opintoasiainpäälliköitä ja suunnittelijoita –opiskelijaopinto-ohjaajia –aktuaarinkanslia –ura- ja rekrytointipalvelut –YTHS mielenterveyspalvelut hyvinvointiryhmän KEHRÄn ja tuutoroinnin kehittämistyöryhmän TUUKEn havaintoja raportti TaY:n HOPS-tilanteesta ( ) opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikön henkilökunnan havaintoja (kysely 3. vuoden opiskelijoille keväällä 2005)

MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Opintojen seuranta Uudet OPS:t Opinto-oppaat Opetusohjelmat 2. Opinto- pisteet Uusi arvosana-asteikko 8. Integrointi yliopistoon Tuutorointi 5. Periodisointi 6. Opintojen kesto 7. Muutokset opintotuessa HOPS Työssä- käynti 4. Opinto- ohjaus 1. Tutkintorakenne 3. Opintojen arviointi 9. Tiedottaminen Opinto- aikojen rajaus Siirtyminen vanhasta uuteen Arviointi- sääntö

MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Tutkintorakenne Tutkintorakenne ja OPS sekoitetaan Rakenne yleensä ymmärrettävä Uudistus Valtakunnallinen koordinaatio auttoi Opetussuunnitelmat Kuormittavuus arvioitu Muuttuivatko laajuudet? Ammatillinen orientaatio vaihtelee Tavoitteita määritellään kirjavasti ”Jos ajatellaan asiaa ihan teknisesti siirtymisenä järjestelmästä toiseen, siinä ei ole tullut vastaan mitään täysin odottamatonta tai hallitsematonta. Siirtyminen sujuu: järjestelmien rinnakkaisuus ja muuntaminen aiheuttavat vain paljon lisätyötä – kaikille. ” Nopeutuuko valmistuminen? Selkiytyneet Sisällöt ajantasaistuneet Ministeriön ohjeet puutteelliset tai jäljessä (maisteriohjelmat) Siirtymiset uuteen järjestelmään mennessä koko yliopistossa vain 125 Viittä vaille maisteritSujuu mutta työllistää Lisäsi yhteistyötä talon sisällä Lisää yhteisiä opintoja

MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Opintopisteet Vanhojen ja uusien OPS:ien suoritukset kirjataan sekä opintoviikoin että -pistein ”Koska kaikki tutkinnonvaihtajatkin ovat yliopiston päätöksen mukaan uuden tutkinto- rakenteen opiskelijoita, on ollut kova homma muuttaa esim. lähes valmis tutkinto opintopisteiksi ja vaatia lisäksi opiskelijalta puuttuva kandidaatin tutkielma yms.” Ei isoja käytännön ongelmia Yliopistojen erilaisia kertoimia ihmetelty Laitokset esittävät Mitoitus (ainakin) yhtä abstrakti kuin ov-järjestelmässä Ilmeisesti ei suuresti hyödytä eikä kärsitä Yliopistoa, tutkintoa tai pääainetta vaihtavat työllistävät Lähes valmis tutkinto opintopisteiksi Ei juuri valituksia

MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Opintojen arviointi Tampereen yliopiston opintojen arviointisääntö (2005) Uusi arvosana- asteikko ”Jonkin verran sovittamista ja ymmällään oloa” ”Alkusyksystä arvosteluasteikon muutos aiheutti pari kipakkaa yhteydenottoa, mutta rehtorin päätös kokonaisarvosanojen muuttamisesta opiskelijalle edulliseen suuntaan oli ehdottoman hyvä ja tarpeellinen ja lopetti tämäntyyppiset yhteydenotot.” Opintokokonaisuuksien arvioinnin perusteita tarkennettava Opintojaksojen kiinnittyminen opintokokonaisuuksiin Tiedekunnan yhteisiä arviointikriteerejä (PG) Vanhojen kokonaismerkintöjen purku osiin

MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Opinto-ohjaus HOPS Työskentelyyn suhtauduttu myönteisesti Koulutukset laitoksille syksystä 2004 lähtien HOPS- opas Tiedekuntien ja laitosten omat HOPS-ohjeet Lomake myös verkossa Sähköinen HOPS ”Hopseissa meillä pyrittiin ohjaamaan opiskelijoiden ajattelua pelkän tutkinnon suorittami- sesta akateemisen asiantuntijuuden ja osaamisen eri osa-alueisiin sekä työelämänäkökulmaan (yhteiskuntatieteistähän tunnetusti suurin osa ei valmista ammattiin...). Hops-käytännöt poik- keavat hieman laitoksittain, koska osalla laitoksia oli jo käytössä hopsit eikä heidän systee- mejään haluttu lähteä ’mestaroimaan’.” Tuutorointi Laitosten tuutoriopettajat Tuutorikoulutukset Neuvonnan tarvetta oletettua vähemmän Opintojen suunnittelun työkalu Antaa määrä- tietoisuutta Tukea toivotaan pääaineen opettajilta Opiskelijatuutorit ja tuutorivastaavat Aikataulu, päivittäminen, ohjaus, säilyttäminen… Roolit Opiskelija Laitos Tiedekunta Työläitä erityistapauksia Muu integrointi

MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Periodisointi ”Myönteisenä on pidetty, että yksi opintokokonaisuus on takana ja voi hengähtää ja sitten aloittaa uusi. Tai jos toinen periodi meni huonosti, omien ongelmien vuoksi, on mahdollisuus aloittaa uusi ja saada vielä aikaan jotakin sillä lukukaudella. Aikaisemmin kokonaisuudet olivat lukukauden mittaisia ja jos jotain meni pieleen koko lukukausi oli menetetty. Selvästi myös huomasi, että syyslukukausi oli pitempi, koska opiskelijat lähtivät paljon myöhemmin kotipaikkakunnalle tai joulutöihin.” Väliviikon luonne Hyödyntäminen Opettajien tutkimusperiodit? Lomaviikko? Vaikutus opintojen kertymiseen? Periodisointi- muistio (2004) Muistio järjestelmän toteuttamisesta (2005) Ohjeistus, periaatteet Opettajien työsuunnitelmat Nimitys? Merkitseminen opetusohjelmassa? Pidempään paikalla Suoritetaan enemmän?

MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Opintojen kesto ”Selvää on, että […] opinnot ovat suoritettavissa vuodessa. Tarjolla on riittävästi sivuaineita. Ammatillisiakin aineksia kohtuullisesti. Kukaan ei vain voi rakentaa koko yliopiston ’lukujärjestystä’, koska tutkinnoissa kombinaatiomahdollisuudet ovat lukemattomat. Puhumattakaan ihmisten ohjailusta. Vapaan maan vapaita ihmisiä ei voi millään mahtikäskyllä, säädöksellä tai systeemillä ohjailla. Voidaan vain tukea opiskelijan omaa prosessia, joka - toden totta - on pitkä monivaiheinen kypsymisprosessi.” Järkevät tavoitteet Määrätietoinen opiskelu Opintoaikojen rajaukset? Työssäkäynti Vuotuinen kysely 3. vuoden 1200 opiskelijalle Syitä opintojen hidastumiseen Kurssikirjat Kursseja harvoin ja päällekkäin Tavoitteellisuus edistää etenemistä Työmäärän kohtuullisuus Suunnittelu, valinnat ja ammatilliset pohdinnat Muutokset opintotuessa? 47% vastasi klk 2005

MARKKU IHONEN Opetuksen ja tutkimuksen kehittämisyksikkö Tiedottaminen WWW- ohjaussivut opiskelijoille Tutkinnon- uudistussivut opettajille ym. Wanhan opiskelijan opas Kirjeet ym. tiedottaminen Laitosten ja tiedekuntien ohjeet Mm. tutkinnonuudistuksen koordinaatioryhmän suositukset Muut oppaat Ainejärjestöjen sähköpostilistat ”Tutkinnonuudistukseen liittyviä kysymyksiä on ainakin minulle tullut yllättävän vähän syksyn mittaan, vaikka opiskelijoille on tiedotettu selkeästi (mm. ainejärjestöjen sähkö- postilistoilla ja tiedekunnan www-sivuilla), että kysymyksiä voi tänne suuntaan osoittaa. Yliopiston tutkinnonuudistuksesta kertovat nettisivut ovat ilmeisen hyvät ja toimivat.” Uudistuksen tiedotus- suunnitelma Opettajien ym. koulutustilaisuudet Infotilaisuudet Aikataulut Työnjako Asiat