ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia historiakerhosta
Advertisements

S2-tiimin muistiinpanot
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
KELPO-HANKE JOKILAAKSON KOULU.
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
VIRITTÄYTYMINEN UUTEEN OPETUSSUUNNITELMAAN
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yhdysryhmäopetus elämänkatsomustiedossa
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Perusopetuksen uudistus
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Erityisopetuksen rehtori Lari Marjamäki
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille ti Aineisto osoitteessa: Toive ryhmäjaosta, kts. liite.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Koulutulokkaiden vanhempainaamu Keskiviikko klo 8.30 – 10 TERVETULOA!
Erikoisluokkatoiminta. Yleistä erikoisluokkatoiminnasta erikoisluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta oppilas.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Pilotointien esittely elokuu Taustaa  Mitä on tapahtunut ennen?  Esipilotoinneista pilotointeihin ja arviointiin. elokuu iTEC - Designing.
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?. Esiinnytkö mielelläsi yksin tai ryhmässä … kavereille tai isommallekin yleisölle?
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Johdatus elämänkatsomustietoon Kouluvierailut
Yleisivistävän koulun hallinto
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Erikoisluokkatoiminta
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
OPS 2016 Valinnaisuus.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Arviointi.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Luku- ja tenttivihjeet 7
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Matemaattisten aineitten ryhmä Nurmon yläasteella
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Haluaisitko kokeilla olla joku muu?
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Järjestelyerä alkaen. Järjestelyerä alkaen.
Esityksen transkriptio:

ET ja hyvän osaamisen kriteerit vuosiluokka 5:n jälkeen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Perusopetuksen tuntijako/ET ja uskonto Aine Luokka Yht Elämänkatsomustieto (Uskonto) Suositusmalli Elämänkatsomustieto (Uskonto) Yleisin mallli Elämänkatsomustieto (Uskonto)

Palkkiongelma Elämänkatsomustiedossa hyvän osaamisen kriteerit jakavat opetussuunnitelman kahdeksi ryppääksi: (esiopetus) 1 – 5 luokka 6 – 9 luokka Koska ET-opetus toteutuu pienen oppilasmäärän vuoksi valtaosassa kouluja yhdysryhmissä, nämä kaksi ops-blokkia aiheuttavat opetuksen järjestämiselle ongelmia. Kuljetetaanko 6. -luokan oppilaat 7 – 9 ryhmiin vai opettaako joku 6. -luokan muutamaa ET-oppilasta erikseen? Mistä resurssit 6-luokkalaisten opetukseen tai kuljetukseen?

Vaihtoehto 1 Ops-perusteitten mukainen ryhmitys: 6. lk opetetaan 7 – 9 -ryhmän yhteydessä Yhtenäisen perusopetuksen ajattelutavan mukaan 6. luokkalaisia voitaisiin opettaa yhdessä 7 – 9 oppilaiden kanssa. Valtaosassa kuntia koulut on kuitenkin toistaiseksi rakennettu 1 – 6 lk ja 7 – 9 lk yksiköiksi. Opetussuunnitelmallisesti yhtenäinen 6 – 9 blokki jakaantuu oppilasryhminä usein eri rakennuksiin – 9.

Vaihtoehto 2 Koulun toimintayksikköjen mukainen ryhmitys: 6. lk opetetaan 1 – 5 -ryhmän yhteydessä Suuressa osassa kouluja ET-opetukseen on riittänyt resurssia kahden opetusryhmän verran luokilla 1 – 6. Ryhmitys on vaihdellut tilanteesta riippuen. Esim: 1 – 2 lk + 3 – 6 lk tai 1 – 4 lk + 5 – 6lk tai "yksituntiset" + "kaksituntiset". Hyvän osaamisen kriteerit viidennen luokan lopussa merkitsevät, että 1 – 5 luokkien opinnot voidaan järjestää vuorovuosin tai eriyttäen, kunhan aines osataan 5lk jälkeen. Kuudennen luokan opetus taas on 6 – 9lk aineksen aloitus, siinä on eri tavoitteet kuin 1 – 5 -luokilla.