Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Toimintatutkimukset 2000-02 ja 2003-05 Taustalla ”Opettajat.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietotaitotalkoot tutkimuksen tilanne 3/2011. Tutkimukseen koottu aineisto  Ohjausryhmän haastattelut  15 avaininformanttihaastattelua  5 talkoon osallistujahaastattelut.
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Asiantuntijan osaaminen © Seppo Helakorpi
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Kehittämistyö hankkeessa KTOL r.y Teija Enoranta.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
OPS2016-alkuaskeleita.
Tämän esityksen pohdittavana teemana on yleisen kehittämisen näkökulmasta koulun toimintakulttuuri Lähtökohtaisesti jokaisessa kouluyhteisössä tarvitaan.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Seminaarin tavoitteet Murmanskissa joulukuu 2010 Mare Rantaniemi ja Natalia Strelskaja Projektipäälliköt.
10/2009 © Copyright Tekes Kilpailukykyä ja työelämän laatua Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen rahoitus (TYKE) Tekesin työorganisaatioiden kehittämisen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Teoria ja metodi 3. luento tapahtumahistoriasta annalismiin.
OPS-ajatuksia.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Systeemiajattelun yhteenvetoa General System Theory (Bertalanffy) General System Theory (Bertalanffy) Tavoite: yleiset systeemilait Tavoite: yleiset systeemilait.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Fifth Discipline – systeemiajattelu ja oppiva organisaatio (Senge)
Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MUUTOS JOHTAMISEN HAASTEENA.  JOHTAMINEN ON ENNEN KAIKKEA SOSIAALINEN PROSESSI.
KJYn verkostotapaamiset PEDAGOGISEN OSAAMISEN JOHTAMINEN Millainen asema koulutusorganisaation pedagogisella johtamisella on muiden johtamisen.
Opettaja oppilaan oppimisen tukena Opi ja onnistu esteettä Eija Häyrynen erityisopettaja, KT.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
Kelpo-hanke Amisto
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Oppimisen ja koulunkäynnin
Yhteisopettajuus arjessa
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Keskustelukooste hyvien kehittämistyön edellytysten luomisesta
Liikunnan Perusopinnot
Esityksen transkriptio:

Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Toimintatutkimukset ja Taustalla ”Opettajat yhtenäisen perusopetuksen rakentajina ” Tavoitteena kohdeyhteisön toiminnan kehittäminen yhteistoiminnassa tutkijan kanssa - toimija tutkijana Osaraportit verkkosivuille 10/04, 9/05 Toimintatutkimukset ja Taustalla ”Opettajat yhtenäisen perusopetuksen rakentajina ” Tavoitteena kohdeyhteisön toiminnan kehittäminen yhteistoiminnassa tutkijan kanssa - toimija tutkijana Osaraportit verkkosivuille 10/04, 9/05

Rakenteissa kiinni? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Väitöskirjatutkimus fenomenologis- hermeneuttinen ote Tavoitteena ymmärtää syvällisesti tutkittavaa ilmiötä Paljastaa kehittämistyön taustalla vallitsevia merkitysrakenteita Toimintatutkimuksellinen tieto on kontekstisidonnaista, siirrettävyys perustuu merkitysrakenteiden analyysiin Ensisijassa opettajien ryhmähaastatteluja (65) Väitöskirjatutkimus fenomenologis- hermeneuttinen ote Tavoitteena ymmärtää syvällisesti tutkittavaa ilmiötä Paljastaa kehittämistyön taustalla vallitsevia merkitysrakenteita Toimintatutkimuksellinen tieto on kontekstisidonnaista, siirrettävyys perustuu merkitysrakenteiden analyysiin Ensisijassa opettajien ryhmähaastatteluja (65)

Toimintatutkimuksen spiraalimalli Heikkinen 1999

Koulun kehittämisprosessin malli HakaTorNet - hankkeessa Kohonen & Leppilampi 1994

Yhtenäisen perusopetuksen kehittämismalli Kokkolassa (2002-) Ops-työn organisointi: Ruori -ohjausryhmä, kaupungintason työryhmiä, reittien koulujen välisiä ja koulukohtaisia tiimejä (tehtävän mukaan) Kehittämisvastuuta delegoitu reiteille Itäreitti tehnyt pilottityötä: opetussuunnitelma E hyväksytty 5/04 Opetussuunnitelman rakenne: kaupunkiosuus + alueosuus + koulukohtainen toimintakulttuuri + profilointiosuudet + ohjeistusta/liitteet

Opetussuunnitelmatyön organisointi Kokkolassa 2002

Perusopetuksen kolmitasoinen uudistus Fullan 2005

Ohjaako ops? Tulkinnat?

Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena TUTKIMUSTEHTÄVÄT Millaiset merkitysrakenteet vaikuttavat kehittämistyön taustalla? Millainen opettajien kollegiaalinen yhteistyö tukee perusopetuksen yhtenäistämisprosessia? Millainen täydennyskoulutus tukee perusopetuksen yhtenäistämisprosessia? TUTKIMUSTEHTÄVÄT Millaiset merkitysrakenteet vaikuttavat kehittämistyön taustalla? Millainen opettajien kollegiaalinen yhteistyö tukee perusopetuksen yhtenäistämisprosessia? Millainen täydennyskoulutus tukee perusopetuksen yhtenäistämisprosessia?

Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Koulun muutoksen kaksi paradoksaalista perustulkintaa : - KOULUN MUUTOS MAHDOLLISUUTENA MAHDOLLISUUTENA KOULUN MUUTOS UHKANA - KOULUN MUUTOS UHKANA

Merkitys- rakenteet kehittämis- työn taustalla

Miten koulu torjuu muutoshaasteita? DEFENSIIVISET TEKIJÄT Koulun historialliset ja traditionaaliset sidokset Koulun institutionaalinen tehtävä yhteiskunnassa Koulun toimintakulttuurin rutiinit ja rationalisoitu opetustyö Opettajan työn orientaatiot: autonominen, praktinen ja asiantuntijatyön luonne Opettajayhteisön sosiaaliset ryhmäilmiöt (Johnson, 2004; 2006)

Opettajan orientaatio työhönsä -homma hallussa?

Dialoginen vuoro- vaikutus

Keskeisiä kysymyksiä muutostilanteessa 0 Johdetaanko muutosprosessia viisaasti? 1 Miten muutosprosessia koordinoidaan? 2 Saako innostuneisuus ja muutosherkkyys tilaa? 3 Onko muutoksen tekijöillä riittävät resurssit? 4 Miten vastuut on jaettu ? 5 Miten tiedottaminen ja vuorovaikutus toimii? (Johnson, 2004)

Kouluyhteisön hidas kulttuurinen muutos Johnson (2004;2006)

OPPIVA ORIENTAATIO KOULUN KEHITTÄMISESSÄ Senge, P. & al 2000 Schools That Learn

Mental models = Merkitysrakenteet Senge & al 2000.

Systeemiajattelu yhtenäisen perusopetuksen kehittämisessä Systeemi = kaikki osa-systeemit kuuluvat yhteen ja ne vaikuttavat toisiinsa Systeemiajattelu on oppivan organisaation teorian ydin, joka haastaa strategisen ajattelun Organisaatiolla on systeemin tavoin tavoitteena päästä tasapainoon tai alkutilanteeseen Vain kokonaisvaltaisella, systeemisellä kehittämisellä päästään pysyvästi uudenlaiseen toimintatapaan tai -kulttuuriin Kaikkien ”hammasrattaiden” on liikuttava

Professionaalinen oppiva yhteisö - Yhteisesti jaetut arvot ja visio - Yhteinen vastuuntunto oppilaiden oppimisesta - Yhteistyö kohdistuu oppimiseen ja opettamiseen - Osallistavuus ja yhteenkuuluvuus - Keskinäinen luottamus, arvostus ja tuki - Yksilöllinen, ryhmä- ja yhteisöoppiminen - Reflektiivinen professionaalinen tutkiminen - Avoimuus, verkostoituminen ja partnerit Bolam, McMahon, Stoll, Thomas and Wallace (2005)

Koulun kehittämisen näkökulmia Koulun kehittämisen näkökulmia

Koulun kehittämisen näkökulmia (2) Koulun kehittämisen näkökulmia (2)

Koulun kehittämisen näkökulmia (3) Koulun kehittämisen näkökulmia (3)

Kouluyhteisön hidas kulttuurinen muutos Johnson (2006)