Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Toimintatutkimukset ja Taustalla ”Opettajat yhtenäisen perusopetuksen rakentajina ” Tavoitteena kohdeyhteisön toiminnan kehittäminen yhteistoiminnassa tutkijan kanssa - toimija tutkijana Osaraportit verkkosivuille 10/04, 9/05 Toimintatutkimukset ja Taustalla ”Opettajat yhtenäisen perusopetuksen rakentajina ” Tavoitteena kohdeyhteisön toiminnan kehittäminen yhteistoiminnassa tutkijan kanssa - toimija tutkijana Osaraportit verkkosivuille 10/04, 9/05
Rakenteissa kiinni? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Väitöskirjatutkimus fenomenologis- hermeneuttinen ote Tavoitteena ymmärtää syvällisesti tutkittavaa ilmiötä Paljastaa kehittämistyön taustalla vallitsevia merkitysrakenteita Toimintatutkimuksellinen tieto on kontekstisidonnaista, siirrettävyys perustuu merkitysrakenteiden analyysiin Ensisijassa opettajien ryhmähaastatteluja (65) Väitöskirjatutkimus fenomenologis- hermeneuttinen ote Tavoitteena ymmärtää syvällisesti tutkittavaa ilmiötä Paljastaa kehittämistyön taustalla vallitsevia merkitysrakenteita Toimintatutkimuksellinen tieto on kontekstisidonnaista, siirrettävyys perustuu merkitysrakenteiden analyysiin Ensisijassa opettajien ryhmähaastatteluja (65)
Toimintatutkimuksen spiraalimalli Heikkinen 1999
Koulun kehittämisprosessin malli HakaTorNet - hankkeessa Kohonen & Leppilampi 1994
Yhtenäisen perusopetuksen kehittämismalli Kokkolassa (2002-) Ops-työn organisointi: Ruori -ohjausryhmä, kaupungintason työryhmiä, reittien koulujen välisiä ja koulukohtaisia tiimejä (tehtävän mukaan) Kehittämisvastuuta delegoitu reiteille Itäreitti tehnyt pilottityötä: opetussuunnitelma E hyväksytty 5/04 Opetussuunnitelman rakenne: kaupunkiosuus + alueosuus + koulukohtainen toimintakulttuuri + profilointiosuudet + ohjeistusta/liitteet
Opetussuunnitelmatyön organisointi Kokkolassa 2002
Perusopetuksen kolmitasoinen uudistus Fullan 2005
Ohjaako ops? Tulkinnat?
Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena TUTKIMUSTEHTÄVÄT Millaiset merkitysrakenteet vaikuttavat kehittämistyön taustalla? Millainen opettajien kollegiaalinen yhteistyö tukee perusopetuksen yhtenäistämisprosessia? Millainen täydennyskoulutus tukee perusopetuksen yhtenäistämisprosessia? TUTKIMUSTEHTÄVÄT Millaiset merkitysrakenteet vaikuttavat kehittämistyön taustalla? Millainen opettajien kollegiaalinen yhteistyö tukee perusopetuksen yhtenäistämisprosessia? Millainen täydennyskoulutus tukee perusopetuksen yhtenäistämisprosessia?
Rakenteissa kiinni ? Perusopetuksen yhtenäistämisprosessi kunnan kouluorganisaation muutoshaasteena Koulun muutoksen kaksi paradoksaalista perustulkintaa : - KOULUN MUUTOS MAHDOLLISUUTENA MAHDOLLISUUTENA KOULUN MUUTOS UHKANA - KOULUN MUUTOS UHKANA
Merkitys- rakenteet kehittämis- työn taustalla
Miten koulu torjuu muutoshaasteita? DEFENSIIVISET TEKIJÄT Koulun historialliset ja traditionaaliset sidokset Koulun institutionaalinen tehtävä yhteiskunnassa Koulun toimintakulttuurin rutiinit ja rationalisoitu opetustyö Opettajan työn orientaatiot: autonominen, praktinen ja asiantuntijatyön luonne Opettajayhteisön sosiaaliset ryhmäilmiöt (Johnson, 2004; 2006)
Opettajan orientaatio työhönsä -homma hallussa?
Dialoginen vuoro- vaikutus
Keskeisiä kysymyksiä muutostilanteessa 0 Johdetaanko muutosprosessia viisaasti? 1 Miten muutosprosessia koordinoidaan? 2 Saako innostuneisuus ja muutosherkkyys tilaa? 3 Onko muutoksen tekijöillä riittävät resurssit? 4 Miten vastuut on jaettu ? 5 Miten tiedottaminen ja vuorovaikutus toimii? (Johnson, 2004)
Kouluyhteisön hidas kulttuurinen muutos Johnson (2004;2006)
OPPIVA ORIENTAATIO KOULUN KEHITTÄMISESSÄ Senge, P. & al 2000 Schools That Learn
Mental models = Merkitysrakenteet Senge & al 2000.
Systeemiajattelu yhtenäisen perusopetuksen kehittämisessä Systeemi = kaikki osa-systeemit kuuluvat yhteen ja ne vaikuttavat toisiinsa Systeemiajattelu on oppivan organisaation teorian ydin, joka haastaa strategisen ajattelun Organisaatiolla on systeemin tavoin tavoitteena päästä tasapainoon tai alkutilanteeseen Vain kokonaisvaltaisella, systeemisellä kehittämisellä päästään pysyvästi uudenlaiseen toimintatapaan tai -kulttuuriin Kaikkien ”hammasrattaiden” on liikuttava
Professionaalinen oppiva yhteisö - Yhteisesti jaetut arvot ja visio - Yhteinen vastuuntunto oppilaiden oppimisesta - Yhteistyö kohdistuu oppimiseen ja opettamiseen - Osallistavuus ja yhteenkuuluvuus - Keskinäinen luottamus, arvostus ja tuki - Yksilöllinen, ryhmä- ja yhteisöoppiminen - Reflektiivinen professionaalinen tutkiminen - Avoimuus, verkostoituminen ja partnerit Bolam, McMahon, Stoll, Thomas and Wallace (2005)
Koulun kehittämisen näkökulmia Koulun kehittämisen näkökulmia
Koulun kehittämisen näkökulmia (2) Koulun kehittämisen näkökulmia (2)
Koulun kehittämisen näkökulmia (3) Koulun kehittämisen näkökulmia (3)
Kouluyhteisön hidas kulttuurinen muutos Johnson (2006)