Väitöskirja prosessina Teologisen tiedekunnan tohtorikoulutuskurssi Maiju Lehmijoki-Gardner
Oppimisen oppia 300-luvulta ”Jokaisella taiteenlajilla, ja jokaisella alalla on oma tavoitteensa ja päämääränsä, joka on tyypillinen nimenomaan sille. Hän, joka on täysin sitoutunut omaan lajiinsa, ottaa rauhallisesti ja järkähtämättä vastaan siihen kuuluvat rasitteet, vaarat ja uhraukset. […] Näin on laita myös meidän ammattimme suhteen. Myös sillä on oma päämääränsä ja tavoitteensa. Sen eteen me uhraamme kaiken voimamme, emme vain väsymättä, vaan todellisella ilolla.” Johannes Cassianus, Collationes, luku 1.
Oppimisen oppia 1300-luvulta ”Jos joku haluaa oppia jonkin taidon, jota hän ei osaa, tarvitaan neljä seikkaa. Ensimmäinen ja kaikkein tarpeellisin on suuri halu ja into ja pysyvä kestävyys taidon oppimisessa. Missä tätä ei ole, siellä sitä ei koskaan opita. Toisena on, että ihmisellä on jotakin, josta hän voi oppia. Kolmantena on, että visusti ja huolellisesti katsotaan ja tarkataan opettajaa ja uskotaan häntä ja ollaan hänelle kuuliaisia ja seurataan häntä. Neljäntenä on, että tartutaan asiaan ja harjoitellaan.” Kirja täydellisestä elämästä (Theologia Deutsch), luku 20.
Tiedosta akateemiset taitosi Arvosta toisen taitoja
Tiedosta taitosi Ilmaisuun liittyvät taidot Päättelyyn liittyvät taidot Ajanhallintaan liittyvät taidot Tekniset taidot Kielitaito Sosiaaliset taidot
Oma ja toisen työ näkyväksi
Puhu aiheestasi Kirjoita aiheestasi Puhu ja kirjoita aiheestasi monenlaisille ihmisille & yleisöille Kysy toiselta hänen aiheestaan
Todennettavia tuloksia alusta alkaen
Todennettavia tuloksia Tee oppimispolustasi näkyvä Todistukset suorituksista Raportteja arkistomatkoista Kirjallisuuskatsauksia Esitelmiä luvuista ennen ja jälkeen kirjoittamisen Välijulkaisuja teemoista yleisellä tasolla
Palautetta koko ajan
Konkreettisia pyyntöjä Portfoliosta ja tutkimussuunnitelmasta alkaen Kohdennettuja kysymyksiä Palautetta työn kaikissa vaiheissa Anna itse palautetta – tarjoudu! Muista vuolaat kiitokset!
Argumentit ja alaviitteet
Kirjoita ja nootita samanaikaisesti N. 2 sivua kerrallaan + alaviitteet Älä säästele argumentteja Selkeitä argumentteja ja johtopäätöksiä joka alalukuun – ei vain Johtopäätöksiin
Vuorottele erilaisten kirjallisten tehtävien välillä
Kirjoittamistehtävien vuorottelu Luo runkoja Kirjoita uutta Siisti tekstiä Tyylittele (otsikot, laatikot) Sijoita alaviitteitä Siisti alaviitteitä Laadi bibliografiaa Tee hakemistoja, taulukoita Lue ja kommentoi muiden töitä
tutki opeta hallinnoi
Lepää keskeneräisyydessä
Älä punnitse jokaista askelta tielläsi: vain kauas katsoen löytää perille. Dag Hammarskjöld, Kiinnekohtia. Suom. Sinikka Kallio (Otava 1964), 11.
Kirjastot (kuvat kirjastojen internetsivuilta tai wikimedia.org) Bodleian Library, Oxford Suomen kansalliskirjasto, Helsinki Biblioteca Vaticana, Rooma British Library, Lontoo Bibliothèque National, Pariisi Kungliga Biblioteket, Tukholma Katariinan luostari, Siinai “Kuolleen meren kirjasto,” Qumran Venäjän kansalliskirjasto, Pietari Library of Congress, Washington