”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Liisa Niinikangas Lighthouse Consulting kolumbus.fi Kaisa Rissanen TILA-verkkokirjasto- projekti eLearning Centre, HAMK
UUDEN OPPIMINEN, TIETÄMYKSEN SYVENTÄMINEN TIEDONHALLINTA-/ INFORMAATIOLUKU-/ MEDIALUKUTAIDOT TIETOTEK- NISET TAIDOT TIEDON- HAKU- TAIDOT TIEDONHANKIN- TATAIDOT TIEDON KRIITTINEN ARVIOINTI JA KÄYTTÖ
TIEDONHANKINTAPROSESSI Eisenberg & Berkowitz 1. Tehtävän määrittely 2. Tiedonhankinnan strategian pohtiminen 3. Tiedonlähteiden paikannus ja hankinta 4. Tiedon käyttö tehtävän ratkaisussa 5. Synteesin luominen hankitusta tiedosta 6. Tiedonhankinta- ja oppimisprosessin arviointi
MITÄ TAPAHTUU TIEDONHANKINNAN OPETUKSESSA NYT? YLEISSIVISTÄVÄT KOULUT - hankkeita koulukirjastojen kehittämiseksi - uudet opsit tulossa - yleisen kirjaston rooli AMMATTIKORKEAKOULUT - ops-yhteyden vahvistaminen - verkko-opetuksen kehittäminen YLIOPISTOT - kirjastovetoista - verkko-opetuksen kehittäminen
TIEDONHANKINNAN OPETUKSEN KRIITTISET KOHDAT: 1.Oppimiskulttuurista nousevat esteet 2.Opetuksen irrallisuus muista opetuksen sisällöistä 3.Opettajien ja kirjastoammattilaisten yhteistyö 4.Näkökulman rajoittuminen tiedonhankinnan sijasta tiedonhakuun 5.Opettajien tietotekninen osaaminen 6.Kunnan ja koulun tietotekniset ratkaisut
YLEISEN KIRJASTON ROOLI TIEDONHANKINNAN OPETUKSESSA - JOY-PROJEKTI TIEDONHANKINNAN OPPIMISYMPÄRISTÖ = YLEINEN KIRJASTO KIRJASTONHOITAJA = TIEDONHANKINNAN OHJAAJA TIEDONHANKINNAN OPPIMISYMPÄRISTÖ = KOULUKIRJASTO KIRJASTONHOITAJA = TIEDONHANKINNAN OPETUKSEN KONSULTTI TIEDONHANKINNAN OPPISMISYMPÄRISTÖ = YLEISEN KIRJASTON JA KOULUJEN YHTEIS- TYÖVERKOSTO KIRJASTONHOITAJA = TIEDONHANKINNAN OPETUKSEN ORGA- NISAATTORI OPETTAJIEN JA KIRJASTOAMMATTILAISTEN YHTEISTYÖ NÄKÖKULMAN RAJOITTUMINEN TIEDONHANKINNAN SIJASTA TIEDONHAKUUN
KOKEMUKSIA 20 OVEA OPPIMISEEN – PROJEKTISTA ( ) OPETTAJIEN KOULUKIRJASTONHOITAJUUTEEN TÄHTÄÄVÄ TÄYDENNYSKOULUTUSOHJELMA - Espoon kaupungin TVT-strategia ja koulukirjastojen kehittämisohjelma - Tavoite: Kehittää uudentyyppisiä, opetukseen integroituvia koulukirjastoja -Malli suomalaiseen koulukirjastonhoitajuuteen
KOKEMUKSIA 20 OVEA OPPIMISEEN – PROJEKTISTA ( ) -Käytössä HUMAPTOOL - ja HUMAPKIDS- ympäristöt Haasteita: - opettajien tietotekninen osaaminen - kunnan ja koulun tietotekniset ratkaisut - integroiminen opettajan normaaliin työhön
MOLEMMISSA HANKKEISSA KOROSTUIVAT: 1.Oppimiskulttuurista nousevat esteet - monipuolista tiedon etsimistä ja käsittelyä edellyttävät oppimistehtävät - tiedonhallintataitojen opsia ei ole - toiminta yksilötasolla 2.Tiedonhankinnan opetuksen irrallisuus muista opetuksen sisällöistä - opittua on vaikea siirtää toiseen oppiaineeseen - nivotaan sisällöllisesti äidinkielen opetukseen
HAASTEITA AMMATTIKORKEAKOULUN TIEDONHANKINNAN OPETUKSELLE HAMKin opiskelijoiden tiedonhankintakysely kevät Sisällöt - ohjaus koko tiedonhankintaprosessiin, ei pelkästään tiedonhaun välineiden käyttöön - Autetaanko vai ohjataanko tiedon etsijää? 2. Organisointi ja määrä - opetuksen määrä - Integroituminen muuhun opetukseen ja opetussuunnitelmaan - määrää 3. Ajoitus - opetusta opintojen eri vaiheisiin 4. Opettajien tiedonhankintataidot
Miten usein käytät lukukausien aikana seuraavia palveluja etsiessäsi opintoihin tarvitsemaasi tietoa?
Mitä tiedonhankinnan opetuksessa on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana? - Onko oppijan tiedonhankinnan polku jatkumo esikoulusta ammatilliseen / akateemiseen koulutukseen? - tiedonhankinnan ongelmallisuus on hyväksytty - tiedonhankinta ymmärretään prosessiksi - tietoverkkojen kehitys ja tietotekniikan tulo kouluun on aktivoinut näkemään tiedonhankintataitojen merkityksen - yksittäisten hankkeiden sijaan tiedonhankinnan kysymyksiä pohditaan valtakunnallisilla foorumeilla