”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK 10.4.2003.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Tietotekniikka musiikin opetuksessa Samuel Rahikainen Tietotekniikan kandidaattiseminaari
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
VOA-oppimispäiväkirja
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Avoin-Web Pro -projekti SISÄLLÖNTUOTANTO Eija Varis Info
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Tiedonhankintaprosessin portaat
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Copyright VirtuaaliAMK 1 Kirjastopalvelut osana Virtuaaliammattikorkeakoulua –projekti
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta Äidinkielen opetus 2.0.
OPPI-kysely Opiskelijoiden lähestymistavat ja kokemukset oppimisympäristöistään Helsingin yliopistossa Sari Lindblom-Ylänne & Anna Parpala Yliopistopedagogiikan.
HSE/PYK Mikkeli Yrittäjyyskasvatuksen teoreettinen viitekehys – metakognitiosta, meta- konatioon ja meta-affektioon Paula Kyrö Helsingin kauppakorkeakoulu.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
OPS-ajatuksia.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Copyright VirtuaaliAMK 1 Verkkokirjastohankkeen tilannekatsaus Yhteyshenkilöpäivät Tampere
Virtuaali-informaatikkojen tapaaminen Tampere,
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Riihimäen kaupungin TAHTO -hanke Aulanko Esa Santakallio koulutoimenjohtaja.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Tiedonhankintaidot ITKC41.
Ops seminaari Askola.
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Koulu & Kirjasto Oulussa Elina Kauppila
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Kirjastoreitti Koulu & Kirjasto
Nopolan koulu Opettajien veso
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Kirjastoreitti Oulussa
Kirjastoreitti Koulu & Kirjasto
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK

Liisa Niinikangas Lighthouse Consulting kolumbus.fi Kaisa Rissanen TILA-verkkokirjasto- projekti eLearning Centre, HAMK

UUDEN OPPIMINEN, TIETÄMYKSEN SYVENTÄMINEN TIEDONHALLINTA-/ INFORMAATIOLUKU-/ MEDIALUKUTAIDOT TIETOTEK- NISET TAIDOT TIEDON- HAKU- TAIDOT TIEDONHANKIN- TATAIDOT TIEDON KRIITTINEN ARVIOINTI JA KÄYTTÖ

TIEDONHANKINTAPROSESSI Eisenberg & Berkowitz 1. Tehtävän määrittely 2. Tiedonhankinnan strategian pohtiminen 3. Tiedonlähteiden paikannus ja hankinta 4. Tiedon käyttö tehtävän ratkaisussa 5. Synteesin luominen hankitusta tiedosta 6. Tiedonhankinta- ja oppimisprosessin arviointi

MITÄ TAPAHTUU TIEDONHANKINNAN OPETUKSESSA NYT? YLEISSIVISTÄVÄT KOULUT - hankkeita koulukirjastojen kehittämiseksi - uudet opsit tulossa - yleisen kirjaston rooli AMMATTIKORKEAKOULUT - ops-yhteyden vahvistaminen - verkko-opetuksen kehittäminen YLIOPISTOT - kirjastovetoista - verkko-opetuksen kehittäminen

TIEDONHANKINNAN OPETUKSEN KRIITTISET KOHDAT: 1.Oppimiskulttuurista nousevat esteet 2.Opetuksen irrallisuus muista opetuksen sisällöistä 3.Opettajien ja kirjastoammattilaisten yhteistyö 4.Näkökulman rajoittuminen tiedonhankinnan sijasta tiedonhakuun 5.Opettajien tietotekninen osaaminen 6.Kunnan ja koulun tietotekniset ratkaisut

YLEISEN KIRJASTON ROOLI TIEDONHANKINNAN OPETUKSESSA - JOY-PROJEKTI TIEDONHANKINNAN OPPIMISYMPÄRISTÖ = YLEINEN KIRJASTO KIRJASTONHOITAJA = TIEDONHANKINNAN OHJAAJA TIEDONHANKINNAN OPPIMISYMPÄRISTÖ = KOULUKIRJASTO KIRJASTONHOITAJA = TIEDONHANKINNAN OPETUKSEN KONSULTTI TIEDONHANKINNAN OPPISMISYMPÄRISTÖ = YLEISEN KIRJASTON JA KOULUJEN YHTEIS- TYÖVERKOSTO KIRJASTONHOITAJA = TIEDONHANKINNAN OPETUKSEN ORGA- NISAATTORI OPETTAJIEN JA KIRJASTOAMMATTILAISTEN YHTEISTYÖ NÄKÖKULMAN RAJOITTUMINEN TIEDONHANKINNAN SIJASTA TIEDONHAKUUN

KOKEMUKSIA 20 OVEA OPPIMISEEN – PROJEKTISTA ( ) OPETTAJIEN KOULUKIRJASTONHOITAJUUTEEN TÄHTÄÄVÄ TÄYDENNYSKOULUTUSOHJELMA - Espoon kaupungin TVT-strategia ja koulukirjastojen kehittämisohjelma - Tavoite: Kehittää uudentyyppisiä, opetukseen integroituvia koulukirjastoja -Malli suomalaiseen koulukirjastonhoitajuuteen

KOKEMUKSIA 20 OVEA OPPIMISEEN – PROJEKTISTA ( ) -Käytössä HUMAPTOOL - ja HUMAPKIDS- ympäristöt Haasteita: - opettajien tietotekninen osaaminen - kunnan ja koulun tietotekniset ratkaisut - integroiminen opettajan normaaliin työhön

MOLEMMISSA HANKKEISSA KOROSTUIVAT: 1.Oppimiskulttuurista nousevat esteet - monipuolista tiedon etsimistä ja käsittelyä edellyttävät oppimistehtävät - tiedonhallintataitojen opsia ei ole - toiminta yksilötasolla 2.Tiedonhankinnan opetuksen irrallisuus muista opetuksen sisällöistä - opittua on vaikea siirtää toiseen oppiaineeseen - nivotaan sisällöllisesti äidinkielen opetukseen

HAASTEITA AMMATTIKORKEAKOULUN TIEDONHANKINNAN OPETUKSELLE HAMKin opiskelijoiden tiedonhankintakysely kevät Sisällöt - ohjaus koko tiedonhankintaprosessiin, ei pelkästään tiedonhaun välineiden käyttöön - Autetaanko vai ohjataanko tiedon etsijää? 2. Organisointi ja määrä - opetuksen määrä - Integroituminen muuhun opetukseen ja opetussuunnitelmaan - määrää 3. Ajoitus - opetusta opintojen eri vaiheisiin 4. Opettajien tiedonhankintataidot

Miten usein käytät lukukausien aikana seuraavia palveluja etsiessäsi opintoihin tarvitsemaasi tietoa?

Mitä tiedonhankinnan opetuksessa on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana? - Onko oppijan tiedonhankinnan polku jatkumo esikoulusta ammatilliseen / akateemiseen koulutukseen? - tiedonhankinnan ongelmallisuus on hyväksytty - tiedonhankinta ymmärretään prosessiksi - tietoverkkojen kehitys ja tietotekniikan tulo kouluun on aktivoinut näkemään tiedonhankintataitojen merkityksen - yksittäisten hankkeiden sijaan tiedonhankinnan kysymyksiä pohditaan valtakunnallisilla foorumeilla