Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Lukupiiri: Tehtävien purku
Advertisements

OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Portal-ohje opiskelijoille. 2 Kirjaudu sisään tunnuksella ja salasanalla. Portaliin kirjauduttaessa käytetään samoja tunnuksia kuin muihin VAMKin IT-järjestelmiin.
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Miksi tärkeä? Yliopiston tehtävät lähtökohtana Tiedostaminen, analyysi – mitä YVV:llä tarkoitetaan? Yhteiset vai eriytyneet kriteerit: -ks. Ritsilä ym.
Ilmiöpohjainen oppiminen ja opetus verkossa Ohjausryhmä
ConEx - Merkityksellisempiä konferenssikokemuksia Mikko Vuorinen, Teemu Mikkonen Tampereen Yliopisto, TRIM- tutkimuskeskus
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
TTL Sosiaalisessa mediassa
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Kommentti ÄI1.
Minä oppijana 1 ov..
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Koulutuksen rakenteet ja mallit tekniikan amk-koulutuksessa Työpaja Lahti.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Tutor-koulutus SÄHKÖN TUTOR-KOULUTUS Vuorovaikutus ja tutortoiminta.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Mitä opetan ammatillisessa?
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Hilma - verkoston kehittämisryhmä Verkkokeskustelu opetusmenetelmänä Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus / Helsingin yliopisto.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
PBL-OPINTOJAKSON LUOMINEN VERKKOTOTEUTUKSENA
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Opetussuunnitelmassa 2016
Muksuoppi Online on psykiatri Ben Furmanin kehittämä Muksuoppia hyödyntävä tietokone-ohjelma netissä, jonka avulla vanhemmat voivat auttaa lapsiaan voittamaan.
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Hanke
Muksuoppi Online on psykiatri Ben Furmanin kehittämä Muksuoppia hyödyntävä tietokone-ohjelma netissä, jonka avulla vanhemmat voivat auttaa lapsiaan voittamaan.
Case-linkit sana&search[asiasana]=Yhteistoimintamenettely
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Esityksen transkriptio:

Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta

Mikä motivoi opiskelijoita? 1 Ilmapiiri: turvallisuus, yhteenkuuluvuus, 2 Palaute: henkilökohtaista, kannustavaa, rohkaisevaa 3 Sitoutuminen: yrittäminen, haasteet, jännitteet 4 Merkitykset: mielenkiintoista, relevanttia, autenttista 5 Valinnat: joustavuus, mahdollisuudet, itsenäisyys 6 Vaihtelu: uudet asiat, kiehtovuus, ennakoimattomuus 7 Uteliaisuus: huumori, mielikuvitus, säätely 8 Jännitteet: haasteet, ristiriidat, mielipiteet 9 Vuorovaikutus: yhteistyö, ryhmät, yhteisö 10 Tavoitteellisuus: lopputulos, menestys, omat tavoitteet

Ilmapiiri Keskustelun käynnistäminen Esittele itsesi 8 eri ominaisuuden avulla Kommentoi 1-2 osallistujan listaa Kerro odotuksistasi Opettaja kommentoi Ensimmäinen keskustelu lähitapaamisessa turvallisesti tekniikkaan Opettajan ensimmäisten viestien sävy on tärkeä Onko huumori sallittua? Videoneuvottelu tai chat voivat olla hyviä tunnelman luojia

Palaute Opettajan palaute on haluttua – kerro miten aiot antaa palautetta. Aikataulut ja arvostelukriteerit esille. Malliviestit tai vastaukset Edellisten vuosien keskustelut arkistona Käytä malliksi sellaista kommunikointityyliä, jota toivot opiskelijoiltasi Opiskelijat antavat palautetta toisilleen, opettaja antaa kriteerit ja ohjeet Hyviä ohjauskommentteja: Tutki mitä seuraavassa linkissä… Kirjoita vielä mitä tutkija x on asiasta sanonut Oletko lukenut mitä opiskelija z kirjoitti… Enintään kaksi tasoa alakohtia, tekstikoko pysyy samana. Alakohtien väliin ei tyhjiä Asioiden väliin tyhjä rivi.

Sitoutuminen Kurssin tavoitteet ja vaatimukset ovat opiskelijoiden tiedossa. Sosiaalinen vastuu, esimerkiksi ryhmän kesken. Opiskelijoita pyydetään kirjoittamaan omat tavoitteensa kurssin alussa sekä tarkistamaan niitä kurssin aikana.

Merkityksellisyys Case-based opetus (problem based learning) Opiskelijoiden kehittämät ongelmat (tutkiva oppiminen) Lopputuotoksena esim. www-sivu tai muu kaikkien nähtävissä oleva tuotos.

Valinnan mahdollisuudet Erilaiset tehtävät ja oppimisenpolut Eri oppimistyylit: auditiiviset ja verbaalit reflektiiviset ja tarkkailevat visuaaliset kinesteettiset Mahdollisuus vaikuttaa opetuksen sisältöön

Vaihtelu Yllätyksellisyys><turvallisuus Ryhmien koostumus Tehtävätyypit Tekniikat

Uteliaisuus Kurssin sisältö on muunneltavissa tilanteen mukaan. Seuraavan viikon/jakson ohjelmasta annetaan maistiainen, joka herättää mielenkiinnon ja halun tulla katsomaan miten kurssi jatkuu. Esim. ensi viikolla saamme chat-haastatteluun asiantuntija x:n, tutustukaa mielenkiintoisiin ajatuksiin linkistä x Anonymiteetti herättää myös uteliaisuutta, jota voidaan hyödyntää esim. väittelyssä kätkeytymällä roolin taakse.

Jännitteet Väittelyt, provokaatiot, kyseenalaistaminen Roolit Esimerkiksi ”hatut” (De Bono 1995) valkoinen: data, faktat, neutraali punainen: intuitio, tunteet keltainen: postiivinen, huumori, optimisti musta: negatiivinen, kriittinen, kyyninen vihreä: luova, idearikas,uudistava sininen: prosessin ohjaus, kontrolli Asetu tutkijan rooliin ja argumentoi roolisi mukaisesti

Vuorovaikutus Luo ryhmiä, jotka huolehtivat omasta vuorovaikutuksestaan <- sosiaalinen vastuu Millaisia viestejä haluat, anna ohjeita ja osoita selvästi mitä arvostat Aikataulujen lisäksi korosta aktiivisuutta esim. Viestien määrä viikossa/jaksossa/kurssin aikana Tee väliarviointia Opeta opiskelijoita arvioimaan toistensa tuotoksia Synkronista ja asynkronista

Tavoitteellisuus Oppimispäiväkirjat verkossa, tavoitteet kirjataan ja niitä tarkistetaan säännöllisesti. Lopputuotteena artikkeli, www-sivu… Autenttiset ongelmat

Esityksen pohjana oleva kirjallisuus Curtis J. Bonk paljon artikkeleita ja esityksiä osoitteessa Anne Nevgi ja Kirsi Tirri 2003: Hyvää verkko-opetusta etsimässä