Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMerja Tuominen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Tutor-koulutus 5.9.2001 1 SÄHKÖN TUTOR-KOULUTUS 5.9.2001 Vuorovaikutus ja tutortoiminta
2
Tutor-koulutus 5.9.2001 2 OHJAUKSEN TAVOITTEET Hmyönteisen ilmapiirin luominen Hopiskeluun johdattaminen Hhenkilökohtaisen otteen luominen opintoihin Horientoituminen perusopintoihin Hopintosuunnitelman laatimisprosessin käynnistäminen
3
Tutor-koulutus 5.9.2001 3 TUTUSTUMINEN Tutustuminen ja esittäytyminen Ensivaikutelman merkitys HVältä yksinpuhelua HTuo persoonaasi esille HLuo tuttuudentunnetta helpottaaksesi vuorovaikutusta > kuka olet, mitä harrastat, mistä pidät, miksi olet täällä HLuo hyvä lähtökohta tuleville tapaamisille HMuista tutorin rooli (eri kuin luennoitsijan)
4
Tutor-koulutus 5.9.2001 4 HYVÄ VUOROVAIKUTUS Monisuuntaista fuksi fuksi tutor kaksisuuntaista vaatii harjoitusta vapaamuotoista (huomio tila!) ei saa painostaa mahdollisuus ilmaista itseään kuuntele muita rohkaise rento ilmapiiri henkilökohtaista pienessä ryhmässä avoimuus --> omat kokemukset jokainen osapuoli kokee hyödylliseksi
5
Tutor-koulutus 5.9.2001 5 Tutorin tärkeimpiä ominaisuuksia Kyky… Hkommunikoida Hkuunnella Hempatiaan Hpositiiviseen rohkaisuus Hkehittää itseään tutorina
6
Tutor-koulutus 5.9.2001 6 TUTUSTUMISHARJOITUKSIA Vaihtoehto 1 Muodostakaa parit Kertokaa vuorotellen toiselle itsestänne lyhyesti (n. 1-2 min) Ei muistiinpanoja Esittele parisi muille n Vaihtoehto 2 Istutaan/seistään piirissä ensimmäinen kertoo etunimensä seuraavat toistavat kuulemansa nimet ja lisäävät listaan oman nimensä
7
Tutor-koulutus 5.9.2001 7 Vaihtoehto 3 “Suomen kartta”: opiskelijat sijoittavat itsensä kartalle pienien nimilappujen avulla Jokainen opiskelija kertoo jonkin hauskan tai tyypillisen asian omasta kotikaupungistaan Vaihtoehto 4 “Arvausleikki” opiskelijat piirtävät tai kirjoittavat omalle fläppipaperille vihjeitä, joiden avulla muut koettavat keksiä mistä opiskelija on kotoisin arvaajalle jokin hauska “palkkio” TUTUSTUMISHARJOITUKSIA jatkuu...
8
Tutor-koulutus 5.9.2001 8 Vaihtoehto 5 “Yhdistävä tekijä” jokainen kertoo omista harrastuksistaan kuvausten perusteella keksikää ryhmälle jokin yhteinen nimittäjä ja sen perusteella tutorryhmälle nimi Vaihtoehto 6 “Opintojen aloitus on kuin...” Opiskelijat keksivät pienryhmissä sanan, joka kuvaa hyvin opintojen aloittamista sanat kerrotaan muille ja niistä keskustellaan yhdessä opettaja voi tässä yhteydessä kertoa omien opintojensa alusta TUTUSTUMISHARJOITUKSIA jatkuu...
9
Tutor-koulutus 5.9.2001 9 TUTUSTUMISHARJOITUS seuraava kertoo nimensä (+muu asia) ja pitäen langasta kiinni heittää kerän seuraavalle jatketaan kunnes jokainen on kertonut nimensä yms. (langasta muodostuu verkko) Puretaan verkko: kerän pitäjä heittää kerän takaisin edelliselle ja toistaa tämän nimen (+muun asian) palataan näin takaisin alkuun Vaihtoehto 7 “Verkosto” (tarvitaan lankakerä!) Istutaan piirissä tutor kertoo nimensä (+lempivärin, -ruuan tms) ja heittää lankakerän seuraavalle pitäen langasta kiinni
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.