Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tutor-koulutus 5.9.2001 1 SÄHKÖN TUTOR-KOULUTUS 5.9.2001 Vuorovaikutus ja tutortoiminta.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tutor-koulutus 5.9.2001 1 SÄHKÖN TUTOR-KOULUTUS 5.9.2001 Vuorovaikutus ja tutortoiminta."— Esityksen transkriptio:

1 Tutor-koulutus 5.9.2001 1 SÄHKÖN TUTOR-KOULUTUS 5.9.2001 Vuorovaikutus ja tutortoiminta

2 Tutor-koulutus 5.9.2001 2 OHJAUKSEN TAVOITTEET Hmyönteisen ilmapiirin luominen Hopiskeluun johdattaminen Hhenkilökohtaisen otteen luominen opintoihin Horientoituminen perusopintoihin Hopintosuunnitelman laatimisprosessin käynnistäminen

3 Tutor-koulutus 5.9.2001 3 TUTUSTUMINEN Tutustuminen ja esittäytyminen Ensivaikutelman merkitys HVältä yksinpuhelua HTuo persoonaasi esille HLuo tuttuudentunnetta helpottaaksesi vuorovaikutusta > kuka olet, mitä harrastat, mistä pidät, miksi olet täällä HLuo hyvä lähtökohta tuleville tapaamisille HMuista tutorin rooli (eri kuin luennoitsijan)

4 Tutor-koulutus 5.9.2001 4 HYVÄ VUOROVAIKUTUS  Monisuuntaista  fuksi fuksi tutor  kaksisuuntaista  vaatii harjoitusta  vapaamuotoista (huomio tila!)  ei saa painostaa  mahdollisuus ilmaista itseään  kuuntele muita  rohkaise  rento ilmapiiri  henkilökohtaista  pienessä ryhmässä  avoimuus --> omat kokemukset  jokainen osapuoli kokee hyödylliseksi

5 Tutor-koulutus 5.9.2001 5 Tutorin tärkeimpiä ominaisuuksia Kyky… Hkommunikoida Hkuunnella Hempatiaan Hpositiiviseen rohkaisuus Hkehittää itseään tutorina

6 Tutor-koulutus 5.9.2001 6 TUTUSTUMISHARJOITUKSIA Vaihtoehto 1  Muodostakaa parit  Kertokaa vuorotellen toiselle itsestänne lyhyesti (n. 1-2 min)  Ei muistiinpanoja  Esittele parisi muille n Vaihtoehto 2  Istutaan/seistään piirissä  ensimmäinen kertoo etunimensä  seuraavat toistavat kuulemansa nimet ja lisäävät listaan oman nimensä

7 Tutor-koulutus 5.9.2001 7 Vaihtoehto 3 “Suomen kartta”:  opiskelijat sijoittavat itsensä kartalle pienien nimilappujen avulla  Jokainen opiskelija kertoo jonkin hauskan tai tyypillisen asian omasta kotikaupungistaan Vaihtoehto 4 “Arvausleikki”  opiskelijat piirtävät tai kirjoittavat omalle fläppipaperille vihjeitä, joiden avulla muut koettavat keksiä mistä opiskelija on kotoisin  arvaajalle jokin hauska “palkkio” TUTUSTUMISHARJOITUKSIA jatkuu...

8 Tutor-koulutus 5.9.2001 8 Vaihtoehto 5 “Yhdistävä tekijä”  jokainen kertoo omista harrastuksistaan  kuvausten perusteella keksikää ryhmälle jokin yhteinen nimittäjä ja sen perusteella tutorryhmälle nimi Vaihtoehto 6 “Opintojen aloitus on kuin...”  Opiskelijat keksivät pienryhmissä sanan, joka kuvaa hyvin opintojen aloittamista  sanat kerrotaan muille ja niistä keskustellaan yhdessä  opettaja voi tässä yhteydessä kertoa omien opintojensa alusta TUTUSTUMISHARJOITUKSIA jatkuu...

9 Tutor-koulutus 5.9.2001 9 TUTUSTUMISHARJOITUS  seuraava kertoo nimensä (+muu asia) ja pitäen langasta kiinni heittää kerän seuraavalle  jatketaan kunnes jokainen on kertonut nimensä yms. (langasta muodostuu verkko)  Puretaan verkko: kerän pitäjä heittää kerän takaisin edelliselle ja toistaa tämän nimen (+muun asian)  palataan näin takaisin alkuun Vaihtoehto 7 “Verkosto” (tarvitaan lankakerä!)  Istutaan piirissä  tutor kertoo nimensä (+lempivärin, -ruuan tms) ja heittää lankakerän seuraavalle pitäen langasta kiinni


Lataa ppt "Tutor-koulutus 5.9.2001 1 SÄHKÖN TUTOR-KOULUTUS 5.9.2001 Vuorovaikutus ja tutortoiminta."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google