Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T-121.900 Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Sosiaaliset taidot Elinikäiset oppimisen kontekstissa sosiaaliset taidot ovat avainasemassa. Nostamme esille neljä lähestymistapaa konseptissamme: Itseohjautuva.
Ohjelmiston tekninen suunnittelu
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Tarkoituspykälän uudistaminen Kyselyn tulokset
Käytettävyystestaus GenMetrics projektissa Jonas Alam
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Tietokannan suunnittelu

Uusi JYKDOK Hannu Markkanen, informaatikko Jyväskylän yliopiston kirjasto AMK-kirjastojen Finna-päivä
Tietojenkäsittelyn osatekijät
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Hyvää asiakaspalvelua!
Dialogi ja sen soveltaminen ympäristöongelmien ratkaisemisessa VIEVE Työseminaari Levi Marika Palosaari.
Verkkopankin käytettävyys
Timo Luukkonen Janne Enberg
HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJA VASTUUALUE 1VASTUUALUE 3 VASTUUALUE 4 VASTUUALUE 2 SIHTEERI MALLISEURA RY / HALLITUS - dynaamisen organisaatiokaavion esittely.
Tuomaroinnin periaatteet SJAL tuomarikoulutus 2013.
Ajatuksia oppimisesta
Suunnitelma paperittomasta kokouskäytännöstä koko luottamushenkilöhallinnolle Kaupunginhallitus
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
Johtokoodaus Historia, toiminnalliset syyt ja toteutustapojen hintaerot ovat johtaneet eri johtokoodaustapojen kehittämiseen. Hyvälle johtokoodaukselle.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Työpaikat kuntoon - pilotti Luottamusmieskonferenssi Aki Rouhiainen
Heuristinen arviointi Antti Nummiaho Johdanto (1/3) Heuristinen arviointi on käytettävyyden arviointia ilman käyttäjää. Se on yksinkertainen,
Graafiset www-käyttöliittymät Proseminaari | Sami Niemelä Graafiset www-käyttöliittymät kun kokeellisuus kohtaa konventiot.
HAJAUTTAMISEN IDEAA SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta, 4 op.
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
Projektisuunnitelma A12-08 Beckhoff-teollisuustietokoneen käyttöönotto Lauri Lötjönen Mikko Pulkki.
Mitä asenne tarkoittaa?
Pienyritykset ja käytettävyys Ville Juhani Lehtonen, 49515B.
C 1. Testaus on ”sarja toimintoja” Itse asiassa, testaus on vuorovaikutusta, jota rytmittää ohjelmiston arviointi. Vaikka on hyödyllistä tunnistaa sarja.
Älykkäiden käyttöliittymien lyhyt historia Antti Salovaara.
pk Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö Järjestö Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö palveluntuottaja päivittäin yli 600 kuntoutus- ja hoitopaikkaa.
Helppokäyttöinen, tietoturvallinen monikäyttäjäjärjestelmä Case: Venture Cup Finlandin Intranet Diplomityöseminaari Iikka Väkiparta.
TeSSA 2 Template © 1999 Juho Heikkilä Luottamus Tietoturvallisuuteen liittyvät käytettävyyskysymykset Kristiina Karvonen Tietoliikenneohjelmistojen ja.
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Toteutuuko yhdenvertaisuus kuntien verkkopalveluissa? Selkokieliseminaari Kuntatalo Sami Älli Kehitysvammaliitto / Papunet verkkopalveluyksikkö.
© Conformiq Software Ltd. | The Future of Software Testing Käytettävyystestaus.
T Henkilökohtainen SE harjoitus
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Kappale 8 - Ad-Hoc verkkojen tehokkuus Tietoliikennetekniikan seminaari – Markku Korpi.
Käytettävyysseminaari OAMK Tekniikan yksikössä torstaina klo
PROJEKTISUUNNITELMA NURKKALA MAARIT & SAARIKKO SANNA Jyväskylän yliopisto syksy 2004.
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Suuttumuksen hallinta
Dokumentointi kyse on asioiden ”paperille panemisesta” toimintoja on helpompi arvioida, muuttaa ja parantaa työntekijöiden tehtävät ja vastuut tulevat.
”Vapaaseen lähdekoodiin perustuva kehitys” Projektinhallinnan näkökulma avoimeen koodin perustuvassa ohjelmistokehityksessä.
Viestintä ja tiedottaminen Kuinka viestinnästä saadaan vaikuttavaa? Kuinka muut nuoret tavoitetaan tehokkaasti? Miten tiedotteemme lyö läpi mediassa?
Uusien toimijoiden koulutus Hallituksen toiminta, oikeudet, velvollisuudet, toimihenkilöiden tehtävät Markku Tikkanen ja Kirsi Contursi.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Foreign Function Interface Antti Marttila Funktio-ohjelmointi 2.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
Yhdessä työskentelyn prosessi, yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Kanavan suosio kasvaa mobiili turvallisuuskysymykset
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
SYVÄJOHTAMINEN Lyhyt esittely.
Opintopsykologi Katja Hietanen
Menestys tiimityön kautta
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
TJTA104 Ihmisen ja teknologian välinen vuorovaikutus
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Esityksen transkriptio:

Älykkäiden käyttöliittymien käytettävyysvaatimukset Rami Annala T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari, Syksy 2002: Kontekstiherkkyydestä älykkäisiin käyttöliittymiin

Esityksen aihe älykkäät käyttöliittymät luovat uusia käytettävyysongelmia ja asettavat uusia käytettävyysvaatimuksia hallinnan tunne luottamus ennustettavuus ymmärrettävyys häiritsevyys

Hallinnan tunne käyttäjän luovutettava delegoinnin yhteydessä osa hallinnasta paras edetä varovasti ihminen pidettävä johtajana, jo vastuukysymysten vuoksi älykäs osuus on pystyttävä ainakin ohittamaan ymmärrettävyys ja läpinäkyvyys auttavat säilyttämään hallinnan tunteen

Luottamus oleellista delegoinnin kannalta luottamus kasvaa hitaasti, mutta voi romahtaa hetkessä tottumiskysymys, riippuu käyttäjästä ja sovelluksesta läpinäkyvyys parantaa käyttäjän mallia käyttöliittymästä ja näin luottamusta

Ennustettavuus älykkyys/adaptoituvuus käyttöliittymässä vähentää lähes välttämättä ennustettavuutta ennustettavuus lisää luottamusta käyttäjän malli käyttöliittymästä avainasemassa

Ymmärrettävyys/läpinäkyvyys käyttäjän on tiedettävä –mitä käyttöliittymä tekee –mitä sillä voi tehdä esitetään käyttäjälle pelkistetysti, mitä käyttöliittymän sisällä tapahtuu (sisäinen läpinäkyvyys) annetaan käyttäjälle mahdollisuus nähdä käyttöliittymän läpi (ulkoinen läpinäkyvyys) käyttäjän ymmärtämän kielen käyttö tärkeää yhteisen viitekehyksen muodostamisessa (delegointi ja palaute)

Häiritsevyys ymmärrettävyyden, hallinnan tunteen ja luottamuksen vaatima palautemäärä voi olla häiritsevää annetaan käyttäjän säätää palautteen määrää priorisoidaan palaute ja päätellään tarvitaanko käyttäjän huomio juuri nyt

Muita ongelmia turvallisuus vastuu yksityisyys oppimisen väheneminen antropomorfismi

Käytettävyystekijöiden suhteita

Älykkäät käyttöliittymät ja perinteinen käytettävyys (1) Opittavuus –käyttöliittymä voi muuttua, tieto eri paikoissa ja eri näköistä –käyttöliittymä voi adaptoitua käyttäjän osaamistason mukaan –älykäs apu voi auttaa käyttäjää ongelmatilanteissa –delegointi vähentää opittavien asioiden määrää –agentti/käyttöliittymä, jolle delegoidaan on kuitenkin opittava –asiantuntemus ei välttämättä kehity, kun käyttöliittymä tekee asioita käyttäjän puolesta

Älykkäät käyttöliittymät ja perinteinen käytettävyys (2) Muistettavuus –periaatteessa samat asiat uudelleenopittavuudessa kuin opittavuudessa –personointi voi luoda asioille mielekkäitä merkityksiä, jotka on helpompi muistaa

Älykkäät käyttöliittymät ja perinteinen käytettävyys (3) Tehokkuus –käyttäjä voi delegoida tehtäviä älykkäälle käyttöliittymälle –käyttäjän tehokkuus ei kehity, joten käyttöliittymän tehokkuus sanelee toiminnan tehokkuuden –häiritsevyys laskee tehokkuutta –epäyhdenmukaisuus laskee tehokkuutta

Älykkäät käyttöliittymät ja perinteinen käytettävyys (4) Virheiden välttäminen –älykäs käyttöliittymä voi jalostaa tiedon selkeämpään muotoon –älykäs käyttöliittymä voi estää käyttäjän virheitä –älykäs käyttöliittymä voi itse tehdä virheitä –väärä kuva käyttöliittymästä tai sen älykkyydestä voi aiheuttaa virheitä –kommunikointi järjestelmien välillä tärkeää

Älykkäät käyttöliittymät ja perinteinen käytettävyys (5) Miellyttävyys –adaptiivisuus ja personointi miellyttää –adaptiivisuus ja personointi turhauttaa –häiritsevyys, hallinnan tunteen menetys ja luottamuspula voivat tehdä järjestelmän vastenmieliseksi käyttää

Yhteenveto perinteiset käytettävyysvaatimukset pätevät myös älykkäiden käyttöliittymien tapauksessa painotukset ovat kuitenkin erilaisia, sillä älykkäät käyttöliittyvät ratkaisevat joitain ongelmia ja korostavat toisia käytettävyysongelmat kytkeytyvät lähes aina käyttäjämalliin jotta älykäs käyttöliittymä olisi hyödyllinen, käyttöliittymäsuunnitteluun panostettava todella ajoissa optimaalinen ratkaisu on lähes aina kompromissi