Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMaarit Tuominen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
24.9.2002 Älykkäiden käyttöliittymien lyhyt historia Antti Salovaara
2
24.9.2002 1980-luku Systems design: automaattisin tai matemaattisin menetelmin pyritään ratkaisemaan optimaalinen käyttöliittymä (esim. GOMS) 80-luvun loppu: graafiset käyttöliittymät yleistyvät painopiste siirtyy desktop-tietokoneisiin kasvanut suorituskyky halutaan hyödyntää Asiantuntijajärjestelmät tietämysinsinöörit järjestelmät asiantuntijoiden konsultteina esim. lääketieteen diagnosointitehtävissä
3
24.9.2002 1990-luvun alku Multimodaalisuus esim. pyritään tekemään näppäimistö tarpeettomaksi puheentunnistus, puhesynteesi multimedia Älykkäiden käyttöliittymien toimintametaforat: agentti käyttäjä yhteinen käsitys problem domain yhteistyö: problem domain käyttäjä älykäs työkalu työkalu:
4
24.9.2002 1990-luvun loppu, osa 1/2 Järjestelmän ja käyttäjän kommunikointi yhteistyömetaforan soveltaminen ihminen ja kone yhdessä pyrkivät täyttämään käyttäjän asettaman tavoitteen vaaditaan kykyä tulkita toisen osapuolen aikomuksia => agenttiajattelu, common grounding Käyttäjän suhtautuminen älykkyyteen jos käytössä tapahtuu virhe, kenen on vastuu? adaptoituvuuden vaikutukset opittavuuteen miten älykkyyden tulee ilmetä => kiista antropomorfisuudesta
5
24.9.2002 90-luvun loppu, osa 2/2 Virtuaaliympäristöt ubiquitous computing uudet interaktiotavat computer-supported co-operative work (CSCW) eli etäneuvottelujen järjestäminen Hajautettu kognitio ihminen kognitiivisesti haastavassa ympäristössä toiminta ympäristön antamien vihjeiden (affordanssien) ohjaamana ihmisen ja koneen rajojen hämärtyminen toimintayksikkönä
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.