Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma 31.3.2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Advertisements

Sosiaalinen media, Web 2.0 ja oppiminen Teemu Leinonen Medialaboratorio, Taideteollinen korkeakoulu.
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Blogit ja wikit oppimisen tukena Käytännön esimerkkejä Anne Rongas.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
INTERNET MEDIANA Pääpiirteitä
– Koulusolu innostavana ja oppimista tukevana pedagogisena tilana
Sosiaalinen media.
Peda.net 1 Jarkko Lampinen 2008 Verkko-opetuksen mitoitus.
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
”Blended Learning” ja sen hyödyntäminen avoimen yliopisto- opetuksen kehittämisessä Avoimien yliopistojen valtakunnalliset neuvottelupäivät Turussa
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
LIIKE-RESTO-OPS-linjaukset Kaija Sääski.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Anne Rongas
Kokemuksia sosiaalisen median oppimiskäytöstä Anne Rongas
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Yhteisöllisen tiedon rakentamisen- ja jakamisen työkalut – Wiki ja semanttinen Web Aija Hietanen, Tarja Vainionpää ja Seppo Räsänen Savonia-ammattikorkeakoulu.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
1ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala 09. Wiki-ideologiaa yhteisöllisyys avoimuus vuorovaikutteisuus yhteiskäyttö 2ePassi / wiki-työpaja Hanna Toijala.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
EDUCATIONAL TECHNOLOGY RESEARCH UNIT Tiina Hämäläinen Kokemuksia yhteisöllisyydestä.
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Pedagogiikan ja tilan välinen suhde. Formaalin ja informaalin oppimisen rajapinnat.
Kielen opetuksen (tulevaisuuden)haasteet Petri Vuorinen vuorinen.wikispaces.com.
Vuorovaikutusta verkossa Käynnistäminen Ohjaaminen Arviointi Sari Koski-Kotiranta.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
EWorking, eLearning käytännöt TKI:n ja opetuksen integroinnissa Leena Vainio, HAMK
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
SOSIAALINEN MEDIA AMMATTIKORKEAKOULUN HYÖTYKÄYTÖSSÄ Juhana Kokkonen
Sosiaalinen media: kun 500 miljoonaa ihmistä hajosi FaceBookiin.
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Osaamisen johtaminen - kertomukseni Anne Nevgi Osaamisen johtaminen – seminaari Helsingissä.
Pedagogiset aineopinnot lv
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Blended Learning – Sulautuva opetus Pertti Vilpas/ Liiketalouden koulutusala Sulautuvaa opetusta on eri aktiviteettien (lähijaksot, online e-oppiminen,
12/25/2018 Yksikkökokous Pepe Vilpas.
Esityksen transkriptio:

Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma

Sisältö 1. Mitä on sosiaalinen media? 2. Mitä on sulautuva oppiminen? 3. Miten opettaja voi sosiaalisen median avulla helposti tukea sulautuvaa oppimista?

“Social media is information content created by people using highly accessible and scalable publishing technologies that is intended to facilitate communications, influence and interaction with peers and with public audiences.”

Keskeistä sosiaalisessa mediassa: 1) julkisuus 2) vuorovaikutteisuus 3) helppokäyttöisyys, saavutettavuus ja skaalautuvuus

Sosiaalinen media on “prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla” Kalliala, Eija & Toikkanen, Tarmo “Sosiaalinen media opetuksessa” 2009 photo by hamedmasouni

oppimisen eri ympäristöt sulautuvat uudeksi kokonaisuudeksi: o lähiopetus o itsenäinen työskentely o ryhmätyöskentely o verkkovuorovaikutus o tvt-välineet, laitteet ja sovellukset vrt. “blended learning” tai “sulautuva opetus” Sulautuva oppiminen photo by smannion

Miten opettaja voi sosiaalisen median avulla helposti tukea sulautuvaa oppimista? photo by billaday

Wiki avoin, saavutettava, vuorovaikutteinen ja julkinen photo by Andrew Laing

Kurssiwiki oppi- ja oheismateriaalia, ryhmätöitä, muistiinpanoja, reflektiota, yms.

Sulautetun wikin tavoitteena opiskelijoiden osallistaminen tiedon vastaanottajasta myös tuottajaksi photo by SailorCoruscant

Julkisuus on voimavara julkisuus mahdollistaa vuorovaikutusta myös eri kurssien välille photo by hamedmasouni

Sosiaaliset kirjanmerkit web-kirjanmerkkien jakaminen ja kuvailu avainsanoin (tägit) intenet-lähteitä, videoita, kuvia, case- esimerkkejä tms. oppi- ja oheismateriaalia opettaja määrittää kurssin “tägin” esim. photobiology2009, len327 tai svy+sosiaalinenmedia työtä voi hyödyntää ja jatkaa kuka tahansa

edia

media

"Keskeistä on miettiä, millainen vuorovaikutus tukee opiskelijan yksilöllistä oppimisprosessia ja yhteisön yhteisten tavoitteiden saavuttamista” (Laadukkaasti verkossa: Verkko-opetuksen käsikirja yliopisto-opettajalle. Erika Löfström, Kaisa Kanerva, Leena Tuuttila, Anu Lehtinen ja Anne Nevgi 2006) photo by hamedmasouni