Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuTopi Rantanen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Kokemuksia sosiaalisen median oppimiskäytöstä Anne Rongas 31.10.2008
2
Blogien opetuskäyttöni lähti tästä... yksinäisiä etäopiskelijoita yksin kotona ihmettelemässä.
3
Syntyi Filosofian tuutorointiblogiSyntyi Filosofian tuutorointiblogi – mutta opiskelijat eivät rohjenneet osallistua kommentoimalla.
4
Opettajankin työ yksinäistä, ellei ole verkostoissa. Blogien opetuskäyttö alkuun, pienoisopas, elää yhä. Blogien opetuskäyttöpienoisopaselää yhä
5
Kokeiluilla alkuun, käytäntö opettaa Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä on tutkittu, sitä opetetaan yliopistossa ja lukuisilla kursseilla sekä edistetään lukuisissa hankkeissa. Kyse on taitolajista, johon toki kuuluu paljon tietoa. Tieto ei riitä. Kollegani Minnan sanoin (30.10.08):....vaikka tässä vaiheessa ainakin mun käyttö on sitä, mitä eteen tulee eli lähinnä kokeilua 11:02 PM mutta olen jo oppinut, ettei voi jäädä odottelemaan, että osaa, koska sitten ei voi koskaan aloittaa.
6
Pedagogiset mallit...ovat ratkaisevan tärkeitä...jokin idea on oltava, ei pelkkää tekniikkaa tekniikan vuoksi...aktivoiva opetus on helpoin pedagoginen idea...toisaalta liika monimutkaisuus haittaa, ei ole kummallista salatiedepedagogiikkaa eLearning, mLearning... hyvä pedagogiikka toimii kaikkialla, ympäristön ja tilanteen mukaan...pedagogisista malleista saa apua, kuin piirrustukset rakentajalle
7
Sulautuvan opetuksenSulautuvan opetuksen idea. PS5-wikin historiasta löytyy alkutila. PS5-wikin historiasta löytyy alkutila.
8
Kurssi aloitettiin yhdeltä sivulta (kurssin ops)yhdeltä sivulta
9
Opiskelijoitten idea: läksytläksyt
10
Opiskelijat tuottamaan. Esim. Esseeharjoitus.Esim. Esseeharjoitus.
11
Linkit ohjattu Delicious-palvelustaDelicious
12
JakamistaJakamista ja informaation ohjaamistainformaation ohjaamista
13
http://delicious.com/help/tools Klik-klik-jakaminen
14
Koko prosessi dokumentoitu blogiin.dokumentoitu blogiin
16
Yhteistyön voimaa. Esim. ÄI3
18
ProsessiaProsessia ja Julkaistuja tuotoksiaJulkaistuja tuotoksia
19
Prosessin keskitettyä ohjausta, vastuuta opiskelijoille
20
Yhteistyö laajenee
21
Tarpeet, taidot ja tilanteet Sosiaalinen media luo joukkotiedotuksen ja massaopetuksen tilalle yhteistuottamisen, jakamisen ja monikeskisen vuorovaikutuksen tilaa, joka laajenee yli hetkeen sidotun ajan ja tilaan sidotun paikan. Informaatiota on huikeasti saatavilla. Oppimisen suuri haaste on sopivan informaation löytäminen ja työstäminen, asioiden tutkiminen ja ymmärtäminen sekä ongelmien ratkaiseminen. Sosiaalinen media antaa oppimiseen mahdollisuuksien viidakon. Monet kommentoivat: "Päätä huimaa. Ei ole aikaa sukeltaa." Totuus ei näyttäydy hetkessä. Ensin on nähtävä vaivaa, kasvatettava taitoja, rohjettava verkostoihin, jaettava, valikoitava, kokeiltava. Palkintona työn keveneminen.
22
Vieras Uhka Vaiva Ei ennenkään En minä Epäonnistun En osaa
23
Koulu voi olla oppimisyhteisö Rajojen ylitykset ja yhteistyö
24
Virallisesti hyväksytyt työvälineet vs. ”villit” Tietoturvariskit vai muutosvastarinta Epäonnistuneet aiemmat yritykset verukkeina Verkon vaarat vs. mahdollisuudet
25
Sanat karkottavat Termitalkoot Tutkimusparven sanastowiki Jaiku-keskustelu aiheesta Kielipoliisin Sana viikonvaihteeksi Opeblogi: blogisanastoa (huhtikuussa 2006)Opeblogi: blogisanastoa A – Z social mediaA – Z social media
26
SometuSometu – Sosiaalinen media oppimisen tukena
27
Tervetuloa Vinkkiverkottumaan! 51
28
Lisätietoja, palautetta Aineisto löytyy verkosta Palautetta suoraan Annelle
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.