Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
MASTO-Finna ja tiedonhankinnan ohjaus
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Henkilökohtaisen ohjauksen kehittämisen toimenpideohjelma Eveliina Ojala Ohjausryhmä
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Opinnäytetyö Rautalankamalli
Vieraskielinen opetus ja kansainvälistyminen 1.Yhteishaku ja markkinointi 2.Monikulttuuristen ryhmien opettaminen.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Opintojen ohjauksen organisointi
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Opiskelijan ohjaus Prosessi- ja ympäristötekniikan osastolla Saara Luhtaanmäki Suunnittelija.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ zoppimisen ja opiskelun ohjaus, uranvalinnan (ammatillisen suuntautumisen) ohjaus, persoonalliseen kasvuun ja kehitykseen.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
AMK VALMA -KOKONAISUUS Opintojen toteutusten laatiminen Yhteiset opinnotAlakohtaiset opinnot Toimintojen organisointi Tiedotus, markkinointi Opiskelijavalinta.
Kati UtriainenOpinTori Yhteisöllinen oppiminen ja ryhmäohjaus kandidaatintutkielmassa TtL, assistentti Kati Utriainen TtT, yliassistentti Sanna-Mari.
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yrittäjien hyvinvointikilta® yrittäjien hyvinvointia tukemassa Yrittäjien hyvinvointikilta on Suomen Mielenterveysseuran ja Suomen Yrittäjien kehittämä.
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
Ei korkeakoulua vaan (työ)elämää varten – yliopisto-opiskelun pedagoginen työelämähorisontti Leena Penttinen & & Terhi Skaniakos
OPINTOJEN OHJAUKSEN KÄSITTEESTÄ
HOPS-ohjausta kehittämässä JY:ssä
Työelämän tarpeet työn opinnollistamisen haasteena Marata-alalla
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
TIPTOP-kokonaisuuksia
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Seurakuntaharjoittelut, työelämäyhteistyö ja ops2015
Oped-Exo – Asiantuntijuuteen Ohjaaminen Ammattikorkeakoulussa
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin hyödyt opettajalle 3) Opettajatuutorointi opintojen eri vaiheissa 4) Ajatuksia opettajatuutoroinnin kehittämisen pohjaksi

Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle: · opintoihin liittyvän tiedon ja ohjeiden saanti · selkiyttää opiskelijan käsitystä itsestään, opintomenestyksestään sekä uraan liittyvistä tulevaisuudensuunnitelmista · madaltaa dialogin kynnystä opiskelijan ja opettajan välillä

O pettajatuutoroinnin hyödyt opettajalle: · mahdollisuus tutustua opiskelijan ajatusmaailmaan, elämäntilanteeseen ja osaamistasoon · uutta tietoa opintojen rakenteesta ja sisällöistä · keino saada palautetta ja parannusehdotuksia opintojaksoista ja opetuksesta · mahdollisuus ohjaustaitojen kehittämiseen

Opettajatuutorointi opintojen eri vaiheissa (1/4) OPINTOJEN ALKUVAIHE · opinto-ohjaajan, opettajatuutoreiden ja vertaistuutoreiden selkeät roolit ja työnjako · ohjaushenkilöstön koulutus tehtäväänsä sekä tahto tehdä · opettajatuutorin rooli HOPS:in laadinnassa keskeinen

Opettajatuutorointi opintojen eri vaiheissa (2/4) OPINTOJEN KESKIVAIHE · Ensimmäisen vuosi menee innostuksen ja uutuudenviehätyksen voimin, viimeinen vuosi loppuun pusertamisen tahdosta. Toisena ja kolmantena vuotena opiskelijat pohtivat paljon omaa opiskelualavalintaansa; myös motivaatio-ongelmat ovat monelle tuttuja.

Opettajatuutorointi opintojen eri vaiheissa (3/4) Keskivaiheen ohjauksen kannalta olennaisia kysymyksiä ovat mm. · uraohjaus -> urasuunnitelman laatiminen -> työelämätiedon kasvattaminen · harjoittelun ohjaus

Opettajatuutorointi opintojen eri vaiheissa (4/4) OPINTOJEN LOPPUVAIHE · opinnäytetyön ohjaus · siirtyminen työelämään ja siihen liittyvät kysymykset

Ajatuksia opettajatuutoroinnin kehittämisen pohjaksi (1/2) · Kenen tehtävänä on ohjastaa opiskelijaa ymmärtämään opintojen kokonaisuus ja se, miten omat valinnat antavat suunnan elämälle? · Opettajatuutori ja opiskelijatuutori muodostavat työparin? · Opettajatuuroiden valintakriteerit, koulutus sekä tehtävät ja työmuodot kirjataan osaksi AMK:n ohjausjärjestelmää?

Ajatuksia opettajatuutoroinnin kehittämisen pohjaksi (2/2) · Pitääkö opettajatuutorin olla substanssialueensa osaaja, vai riittääkö, että on ”hyvä tyyppi”? · opettajatuutor-ohjauksen tulee perustua säännöllisiin ja ennalta suunniteltuihin tapaamiskertoihin · panostus jatkuvuuteen Lopuksi: Kun kerran opetus on hyvin järjestettyä ja systemaattista, miksei myös ohjaus olisi sitä?