1 (6) Suomen Betoniyhdistys r.y. Jussi Mattila KORJAUSRAKENTAMISEN KOULUTUKSEN TILA JA KEHITYSSUUNNAT JHL:n auditorio 2.12.2009 Korjausrakentamisen osaaminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPH/T.S VALTIONAVUSTUKSET TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄÄN.
Advertisements

eESA-hanke Autoalan opetuksen vertaiskehittäminen
INNOVAATIOT JULKISISSA HANKINNOISSA Rahoitusta hankintojen kehittämiseen 1.
Korkeakoulutus 1.Vastuu ammattikorkeakoulujen perusrahoituksesta siirretään kokonaan valtiolle ja ammattikorkeakouluista tehdään itsenäisiä oikeushenkilöitä.
Ari-Matti Auvinen Jarmo Tanskanen Suomen eOppimiskeskus.
Laatujärjestelmä marjatiloilla/jatkojalostajalla
KESKI-SUOMEN MATKAILUN TULEVAISUUDEN NÄKYMÄT Keski-Suomen matkailuparlamentti VELI-PEKKA PÄIVÄNEN.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Maatilojen kilpailukyky
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta Kuinka rajata ja määritellä TKI-opintopisteet? Kaisu Piiroinen.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
TkT Jari Virta kehityspäällikkö Suomen Kiinteistöliitto ry
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Pilottihankkeiden onnistumiset, hankaluudet ja opinpaikat Veronika Honkasalo
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
MAA- JA METSÄTALOUDEN VESIENHOIDON TUTKIMUSOHJELMA Seminaari Suomen ympäristökeskuksen Auditorio Helsinki Elina Nikkola, MMM.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Yritysten tulevat aikuiskoulutustarpeet Ennakointikamari Liikenne- ja kuljetuspalveluala Timo Karkola johtaja, rehtori Ami-säätiö, Amiedu.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Kyläsuunnittelun vaikuttavuus Kehittämisyhdistys Kalakukko ry:n alueella.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Kirjastoammattilainen 2020 Arvostus, osaaminen, palkkaus
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
O PETUSMINISTERIÖ /Jukka Lehtinen / / 1. Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden kehittäminen Koulutuspoliittisia tavoitteita:
Valmentajakoulutuksen laatu. ”Käsikirja 3” Arvot Tavoitteet Toimintatavat –Verkostotoiminta –Valmennusosaamisen kehittämisen yhteiset valinnat ja toimintatavat.
1 Korjausrakentamisen strategian toimeenpano Korjausrakentamisen koulutuksen tila ja kehityssuunnat -iltapäiväseminaari Juha-Pekka Maijala.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
AVOIN TIEDE JA TUTKIMUS HY:SSA EEVA NYRÖVAARA CC BY 4.0.
Lapland – A Gateway to Arctic Innovations COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen.
Korjausrakentaminen yliopistotasolla - TKK Esko Sistonen Ma. Prof. Teknillinen korkeakoulu, TKK KORJAUSRAKENTAMISEN KOULUTUKSEN TILA JA KEHITYSSUUNNAT.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Digitaalisen infran täydennyskoulutus
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
(1) YHTEISKUNNALLISEN VUOROVAIKUTUKSEN TOIMENPIDEOHJELMA 2012 – 2017
Kemian opetuksen visiot kemianteollisuuden näkökulmasta
Infra-alan ammattikorkeakouluopetuksesta
Aikuissosiaalityön Praksis
Luonnontiedeaiheinen projekti
Erityisavustus korkeakouluille korkeakoulutuksen kehittämiseen
Korjausrakentamisen opetus TTY:ssä
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Keskeiset lyhyen aikavälin osaamiskapeikot Lapissa
Saimaan ammattiopisto Sampo
OAJ:n koulutus - suunniteltua ja toteutunutta
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Järjestökoulutuksen kehittäminen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

1 (6) Suomen Betoniyhdistys r.y. Jussi Mattila KORJAUSRAKENTAMISEN KOULUTUKSEN TILA JA KEHITYSSUUNNAT JHL:n auditorio Korjausrakentamisen osaaminen ja pätevyydet – tutkimustulokset heti käyttöön -Osaamisvaatimukset -Pätevyydet -Tutkimustulosten hyödyntäminen Jussi Mattila Varatoimitusjohtaja Suomen betoniyhdistys r.y.

2 (6) Suomen Betoniyhdistys r.y. Jussi Mattila Osaamisvaatimukset Korjaaminen edellyttää erikoisosaamista. Taustalla tarvitaan kuitenkin uudisrakentamisosaamista. Henkilöauton ajokortti – Rekkakortti Materiaalien vaurioituminen Korjaustarpeen selvittäminen (kunnon tutkiminen, analogia terveydenhuoltoon) Korjausmenetelmät Käyttäjäsuhteiden hallinta Talvikorjaaminen

3 (6) Suomen Betoniyhdistys r.y. Jussi Mattila Pätevyydet Korjaamiseen liittyvien (Fise-)pätevyyksien toteaminen on ongelmallista: Tutkintoihin ei sisälly korjaamista (erit. vanhat) Tutkintojen sisältö ei selviä todistuksesta (uudet) Korjausosaaminen on kapea-alaista erikoisosaamista, pätevyyskenttä sirpaloituu Pätevyydet eivät ole viranomaiskontrollissa (korjaustoiminta pääosin ei-luvanvaraista) Hakijoita on muutenkin vähänlaisesti

4 (6) Suomen Betoniyhdistys r.y. Jussi Mattila Tutkimustulokset heti käyttöön 1 Korjausrakentamisen teollistuminen 1990-luvulla perustui selkeään näkemykseen alan kehitystarpeista ja koko kentän yhteiseen ja aktiiviseen tutkimus- ja kehitystoimintaan. Tätä tulisi edelleen jatkaa, mutta rahoitusta ei enää löydy korjaustoiminnan pragmaattiseen kehittämiseen yritykset eivät sitoudu tutkimushankkeisiin

5 (6) Suomen Betoniyhdistys r.y. Jussi Mattila Tutkimustulokset heti käyttöön 2 Keskeisessä roolissa korjausrakentamisen osaamisen tason kohottamisen kannalta on: Korjausrakentamisen opetuksen lisääminen ja monipuolistaminen Laadukkaan opetusmateriaalin tuottaminen Opettajien osaamisen lisääminen kouluttamalla Täydennyskoulutus Korjaustyöntekijöiden ammattipätevyysjärjestelmän käyttöönotto

6 (6) Suomen Betoniyhdistys r.y. Jussi Mattila Lopuksi Korjausrakentamisen kehittäminen edellyttää yhteiskunnan panostusta: Kehittämistä ei ole tarkoituksenmukaista jättää pelkästään markkinavoimien varaan. Kiinteistöalalla ei ole traditiota kerätä rahoitusta, vaikka se saa kehittämisen hyödyn. Toisaalta saavutettavat hyödyt jakaantuvat edelleen hyvin tasaisesti yhteiskuntaan. Kehittämiselle tulisi viipymättä luoda pysyvä rahoitus- järjestelmä, esim. rakennuslupaan sidottava maksu. Esimerkiksi jo 0,2 €/m 3 tuottaisi n. 10 milj. €/vuodessa.