Satu Lehto satu.s.lehto@helsinki.fi Vähän liikkuville koululaisille suunnattujen liikuntakerhojen toiminta koululaisten ja opettajien kokemana Turun Koulut liikkeelle –hankkeessa Satu Lehto satu.s.lehto@helsinki.fi
Tutkimuskysymykset Oppilaan kokemukset positiivinen ja negatiivinen kerhokokemus liikuntakerhon merkitys oppilaan elämässä lähiympäristön suhtautuminen liikuntakerhoharrastukseen Opettajan kokemukset kerhon muodostamisprosessi mitä haasteita kerhon toiminnassa /ohjauksessa opettajan arviot oppilaiden kerhokokemuksista
Tutkimusaineisto Kerhot 9 kerhoa Opettajien haastattelut 12 teemahaastattelua 9:stä eri kerhosta (9 h 14 min) Kerholaisten kirjoitustehtävät 55 kirjoitustehtävää 5:sta eri kerhosta 21 haastattelua 5:stä eri kerhosta ( 9 h 48 min) Kutsukirjeet 9 kerhon kutsukirjeet Ulkopuolisen seurannat Projekti 2 x 9 kerhoa Tutkija 2 x7 kerhoa
Analysointi Opettajien haastattelut (N=12) Oppilaiden haastattelut (N=21) 5 kerhokuvausta (kuvio) 1. kerh 10 opp. 2. kerh 9 opp. 3.kerh 20opp. 4. kerh 23 opp. 5. kerh 25 opp. Opettaja Oppilas Ulkopuol. havainn. Ulkopuol. havainn KOKE- MUKSET Kerhokutsu 5 kerhokuvausta koon mukaan opettajamäärän mukaan opettajajohtoisuuden mukaan opettajan persoonallisuuden mukan
Lasten ajatuksia Erittäin positiivisia ajatuksia: saa omia ehdotuksiaan lävitse saa tehdä myös ilman opettajan ohjausta (omaehtoinen liikunta) tehdään asioita, joita ei tehdä liikuntatunnilla LEIKIT!!!!! ei kisata opettaja itse paljon mukana kerhossa rentoa kivoja kavereita ja kiva opettaja Harvat negatiiviset asiat liittyivät mm. kaverisuhteisiin, johonkin tiettyyn leikkiin, vähäisiin kerhotunteihin
Opettajien ajatuksia HAASTEET: Leimautumisen pelko Miten eniten liikuntaa tarvitsevat saadaan mukaan? Aikataulu- ja tilaongelmat Kerhotoiminta säännöllistä kaksi vetäjää osalle ”kasvuprosessi” (asenne, opettamistyyli kerhojen vetämisen tekee osittain työlääksi Oppilaat lyhytjännitteisiä: ohjelma vaihtelevaa, kivaa, onnistumisen kokemuksia joutuu keskittymään positiivisen / kannustavaan palautteeseen varovainen sanomisissaan, ettei lannistaisi ketään vieraat oppilaat taidot heikkoja MUUTA HUOMIOITAVAA: Kerhon sisältö: leikinomaisuus monipuolisuus, sovellusten käyttö oppilaiden toiveet huomioiden Kerhossa ohjaaminen opettajalla ”rennompi” ote kerhossa kuin norm. liikuntatunnilla enemmän ohjaajan kuin opettajan rooli toiminta lasta/opettajaa palkitsevaa Kerholla paljon laajempi merkitys oppilaille kuin vain liikunnallinen/motorinen ei leimautumista etenkin, kun ryhmät ulkoisesti heterogeenisiä Enemmän ohjaaja kuin opettaja
Havainnoijien ajatuksia Kriteerit laajempia kuin ”vähän liikuntaa harrastavia” (syrjäytymisen vaara, sosiaaliset taidot, koti ei voi tukea harrastusta jne.) Opett hienoja uusia opetuskäytänteitä Miten saada liikuntatunnille? Liikuntatunnin ja kerhotunnin ohjauksen erot (lasten ideat, hyvän ilmapiirin luominen, suorituspaineettomuus)
Yhteenvetoa Mitä ominaista kerhoissa: lasten ehdotukset huomioidaan palautteenannossa opettajat tietoisia puheestaan ettei lannista oppilasta vaikea tasapainoilla hyvän ilmapiirin ja kurin välillä leikinomaisuus kiireettömyys kerhoissa ehtii antaa oppilaille huomiota omaehtoista vapaata liikkumista ei aina tarvitse olla ohjattua toimintaa oppilaat uskaltavat yrittää ei pelkää epäonnistumista Jos halutaan, että oppilaat pysyy kerhossa Pieni kerho Ope tuntee oppilaat vaikka eri luokilta, iso kerho jne. Opettajalla hyvä ote oppilaisiin huolehtii, että oppilaat on paikalla kerhotoimintaan tule katkoksia Tämän lisäksi Isoihin kerhoihin myös ryhmäytyminen mukaan