Pro gradu-tutkimuksen ohjausseminaarit Raija-Leena Punamäki, prof. Graduaiheet
Gradun aiheita (1) Kehityspsykologiaa Esim. Vauvapsykologian perusteita: tunteiden säätely, kulttuuriset ja biologiset tekijät elämän alussa, vanhemmuuteen siirtyminen Esim. Leikki-ikä: miten lapsen piirtäminen kehittyy, ’kyselykausi ja uhmaikä’ –kulttuuriset vs. universaalit kysymykset (2) Perhedynaamisia aiheita Esim. äänensävyn analyysi ja mielenterveys, systeeminen tarkastelu: puolustusmekanismit, unennäkeminen, traumaan vastaaminen (3) Laboratorioaineisto: tunteidensäätelyn psykofysiologiaa, ensimmäisen vuoden merkitys psykofysiologiaa, ensimmäisen vuoden merkitys myöhemmässä kehityksessä myöhemmässä kehityksessä (4) Traumaattiset sotakokemukset ja perhe
Miten tutkimuskysymys syntyy ? Mieti, mitä haluat tietää ja miksi? Tutustu ilmiöön: kysymykset teoriasta, aikaisemmasta tutkimuksista, arkielämästä, kliinisistä tapauksista Lue kirjallisuutta MIKSI ja MITEN kysymys mielessä. Ajattele aina vaikutusmekanismeja: mikä on korrelaatioiden takana Mieti, miten oma tieteenalasi ymmärtää ko. ilmiön. Esim. psykologiassa ilmiötä tutkitaan käyttäytymisen, tuntemisen, kognitioiden, psykofysiologian, somaattisten tasojen avulla.
Miten tutkimuskysymys syntyy? Etsi harmaat alueet, usein tieteiden välimaastossa Varo toistamasta asiasta jo tiedettyä (pelkästään) Eli tutkimuksen tekemisessä kysytään ja vastataan lakkaamatta Tätä kutsutaan ongelmakeskeisyydeksi Tutkimuskysymyksen esittely ei etene kuin juna, vaan lintuperspektiivistä poimitaan ilmiön kulmakivet
Graduseminaarin kulku 5 op ( Graduseminaari 2 t /viikko ) Syksy 2013: Tavoitteet: Tutkimuksen nimi, tavoite ja sisällysluettelo Teoriaan, malleihin ja tutkimuksiin perehtyminen Johdannon kirjoittamien. Ohjaaja kommentoi tekstiä Tutkimuskysymykset valmiiksi muotoillut Kevät 2014: Tutkimuskysymyksiin vastaaminen Menetelmä: Ketä tutkitaan ja miten Tulosten kirjoittamista ja esittämistä harjoitellaan ryhmässä Kesä 2014 Tulosten pohdinta (HUOM. Ohjaaja kommentoi tekstejä 2 lukuvuotta, työ vaatii osallistumisen graduseminaariin, ei yksityisopetusta v ).