Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
| Maailma haltuun Maailmalle.net – verkkopalvelun esittely.
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Ohjaus työtehtävänä.
TOPO-opettajien ohjatut työelämäjaksot Nina Aula.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Olemassa olevien trikoopaitojen analysointi. Analysoikaa pienryhmissä kahta erilaista trikoopaitaa •Opettaja ja oppilaat voivat tuoda omia trikoopaitojaan.
WoSCos Work, Skills and Costs Yhteistyökumppanit kotimaassa CIMO Raahen tulevat ulkomaiset opiskelijat Vaihtoon lähtevät opiskelijat Yhteistyökumppanit.
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Opinnäytetyöprosessi
Mosaiikkityö tilkkumaalaustekniikalla
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
KAARINAN LUKION HARPPAUS Turun seudun lukiorehtoreiden syyspäivä
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
TOPO Työssäoppimisen portaat Projekti yleistä Omnia toteuttaa, yhteistyökumppaneina LUKK ja Keuda Projektin kesto – Verkostoyhteistyötä.
OPISKELIJANA MAAILMALLA
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Opinnäytetyöprosessi
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Mitä opetan ammatillisessa?
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Opettajatutoreiden info Opiskelijoiden kansainvälistymistä tukevat mahdollisuudet tekniikan yksikössä Tekijä, pvm.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Laatutyö opettaja Luotu :42.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
TraiNet, Postitalo KTT Lauri Tuomi
TET =Työelämään tutustuminen
Näin ennen, mutta EI kai enää..
Järjestöt työnantajina
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Uusi opetussuunnitelma 2016
Tampereen seudun ammattiopisto Tekstiili- ja muotialan perustutkinto
Lukio.
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
TET =Työelämään tutustuminen
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Uusien opiskelijoiden info Liikkuvuuspalvelut Juhani Moisio
YHTEISHAKU 2019.
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Esityksen transkriptio:

Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen Vaatetusartesaaneja Vaatteiden suunnittelua Vaatteiden kaavoitusta ja muotoilua Materiaalien tuntemusta ja työvälineiden käyttöä Tuotteiden valmistusohjeita ja yksityiskohtien harjoittelua Vaatteiden leikkuuta, valmistamista, sovitusta, viimeistelyä ja hinnoittelua Kodintekstiilien valmistusta Asiakastöiden tekoa Työssäoppimisen järjestelyä ja valvontaa Kansainvälistä vaihtoa ja kulttuurien tuntemusta Pukuhistoriaa, kansanomaisia tekstiilejä ja työtapoja Värioppia, plastista muotoilua, kankaan painantaa, huovutusta, värjäystä Malliston suunnittelua, portfolion tekoa

Miten opetan? Piirrämme ja suunnittelemme vaatteita Piirrämme vaatteiden kaavoja yhdessä 1:4 ja 1:1 kokoihin käsin Muotoilemme nukelle ja sovitamme kaavoja, protoja ja tehtäviä asuja Harjoittelemme myös tietokoneella kaavojen tekoa Tutkimme materiaaleja ja teemme pieniä testejä sekä muistiinpanoja Piirrämme ja kirjoitamme työohjeita tehtäviin tuotteisiin Harjoittelemme koneita ja laitteita pari- ja ryhmätöinä Leikkaamme ja ompelemme saumojen, taskujen, kauluksien harjoituksia Leikkaamme ja ompelemme essuja, hameita, housuja, puseroita, jakkuja, juhla- ja ulkoiluasuja sekä kodintekstiileitä ja asuja asiakkaille Laadimme töistä portfolion ja lopuksi päättötyön Harjoittelemme työpaikoilla, vaatetusalan yrityksissä, ompelimoissa jopa ulkomailla Oppikirjat, monisteet, muistiinpanot, digikuvaus, tietokoneet, netti Kaksoisopettaja voi olla apuna alussa

Mitä haasteita? Uuden opetussuunnitelman laatiminen ja sen soveltaminen erilaisille oppijoille 1.8.2009 aloitamme uusin suunnitelmin Opiskelijan omien opintojen suunnittelu: esim ammatilliset ja lukio Opiskelijan henkinen hyvinvointi ja ryhmäytyminen Kansainväliset asiat, opiskelijavaihdot Uusien tilojen suunnittelu, 1.8.2011 aloittanemme Espoon keskuksessa Yhteistyö opiskelijoiden, asiakkaiden ja työpaikkojen kesken Opiskelijoiden valmistuminen Kaikille valmistuville hyvät eväät jatkoon ja elämä järjestyksessä: työpaikka, jatko-opiskelu, KV-vaihto, omat suunnitelmat Kuulla myöhemmin, miten oppilaat ovat löytäneet paikkansa

Miten arvioin? Paikallaoloa, työskentelyä, koneiden ja työvälineiden käyttöä sekä jälkien siivousta Innostuneisuutta esim muotinäytöksien ym järjestely Kotitehtävien tekoa Teoria-aineissa kokeita Annetut harjoitukset ja työt on tehtävä valmiiksi Arviointikeskustelut valmistettavista töistä sekä opiskelijan itse arviointi Näytöt opintojen osista koulussa ja työpaikoilla sekä niiden palautekeskustelut Työssäoppimisien arviointi työnantajien kanssa Arvioinnit KV-vaihdoista englanniksi Päättötyön esittely ja palautekeskustelut