2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Advertisements

Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Laajavuoren koulun saksankielinen opetus
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Kielenopetus eri asteilla
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Welcome to Könönpelto School
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Kielivalinnat 2. luokalla
Kurssivalinnat ykkösille
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kielirikasteisen opetuksen ja toiminnan hanke Tampereen kaupunki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Kielivalintailta Etelä-Hervannan koulu. Valinnan paikat A1A2B1B P A K O L L I N E N V A P A A E H T O I N E N Perusopetus.
Kielten laitos HALUATKO KIELENKIINTOISEN OPISKELUPAIKAN?
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
RO-tuokio YKKÖSTEN KURSSIVALINNAT: YO-SUUNNITELMA JA KOLMEN VUODEN OPINTOSUUNNITELMA WILMAAN.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
Kurkimäen koulun vanhempainilta
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ranska, valinnaisaine 2vt
Tervetuloa kielivalintailtaan
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Tiedotustilaisuus koulutulokkaiden vanhemmille keskiviikkona
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
3.c
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Oulunkylän ala-asteen koulu
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Ekaluokalle 2017.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Welcome to Könönpelto School
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
A2-kieli-info.
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Tervetuloa Haukkavuoreen!
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
7lk valinnaisainepäivä
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson Ekaluokalle Norssiin 2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson

Taitoluokka Kieliluokka Rauman normaalikouluun otetaan syksyllä 2014 oppilaita kahdelle 1. luokalle. Taitoluokka Kieliluokka

Taitoluokka Taitoluokalla painotetaan tekemällä oppimista: tutkitaan, tutustutaan ja tehdään itse. Tavoitteena on, että oppilaat saavat monipuoliset taidot niin oppimisessa kuin toisten kanssa toimimisessa.

Tulevaisuustaidot 1. Tietotekniikka- ja mediataidot Osaan käyttää turvallisesti laitteita ja ohjelmia. 2. Luovuus Saan ilmaista itseäni. (AI, KS, KU, MU ja LI) 3. Yrittäjyystaidot Voin saavuttaa elämässä asioita ahkeruudella. 4. Oppimaan oppiminen ajattelutaitoja harjoittelemalla Harjoittelen pohtimaan omaa työskentelyäni.  

Pois pulpetista –pedagogiikka maailmanperintökohteet, taidenäyttelyt, kaupunkiluonto, Seminaarin puutarha, rakennettu kaupunkiympäristö, kirjasto, taide- ja kulttuurihistorialliset museot, kansalaisjärjestöt, seurakunnat, kulttuuritapahtumat (elokuvat, teatteri, konsertit jne.), kaupungin palvelut jne.

Opittavat taidot Ongelmien asettaminen Lähteiden löytäminen ja käyttäminen Tiedon jäsentäminen Päätelmien tekeminen Pysyvä uteliaisuus Kansalaistaidot: aktiivisesti ajatteleva, toimiva ja reagoiva oppilas Muutosmyönteisyys (epävarma tulevaisuus)

Kieliluokka Noudatetaan koulun opetussuunnitelmaa, osa opetuksesta englannin kielellä Tavoitteena on tarjota runsaasti tilaisuuksia kuulla, puhua, lukea ja kirjoittaa vierasta kieltä erilaisissa oppimistilanteissa. 1-2lk yksi englannintunti viikossa (-> äidinkieltä 1h vähemmän)

Luodaan hyvä pohja myöhemmille kieliopinnoille. oppilaille kehittyy positiivinen asenne vieraan kielen oppimista kohtaan vieraalla kielellä esitettyjen viestien kuunteleminen ja ymmärtäminen kehittyy luontevat ja monipuoliset viestintätaidot kehittyvät myös vieraalla kielellä   Luodaan hyvä pohja myöhemmille kieliopinnoille. Vieras kieli toimii oppimisen välineenä.

Kieliluokan toimintaa Osa opetuksesta vain englannin kielellä Kaikkea asiaa ei koko ajan käännetä suomeksi Kolmannella luokalla jo jotain myös kokeissa englanniksi Toimitaan paljon monisteilla: oppikirjat suomenkielisiä Oppilas itse innokas Valmiuksia äidinkielen taidoissa Epävarmuuden sietoa, keskittymiskykyä

kielenopetus Kieliluokalla formaali englanti 3h/vko 3-4lk englannin painotustunti pois taito- ja taideaineista 1h/vko (3lk MU, 4lk KU) Taitoluokalla 2h EN/vko Molemmilla 5-6lk 2h EN/vko Kaikilla oppilailla mahdollisuus valita toinen vieras kieli 3. luokan keväällä ranska tai saksa: 2h/vko 4-6lk Laajennettu englanti yläkoulussa