Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen Tutkimuspainotteinen kandidaatinseminaari Opintori Henna Paananen Mirja Väänänen
Tausta Kandidaatiksi valmistuminen viivästyi, koska kandintyölle ei ollut tiettyä ajankohtaa –kandintyölle ei ollut paikkaa opetusohjelmassa –opiskelijat saivat tehdä työn milloin halusivat Hajanainen ohjaus työllisti osaston opetushenkilökuntaa –opiskelijan näkökannalta ei yhtenäisiä ohjauskäytäntöjä Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen
Tavoitteet Kandidaatintyön aikataulutus Ohjauksen yhdenmukaistaminen Ohjauksen tehostaminen Opiskelijoiden perehdytys tieteellisen tutkielman tekoon Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen
Toteutus Kandinseminaarin kehittäminen ja pilotointi syksyllä 2010 Nykytoteutuksessaan seminaari koostuu: –kolmesta aloitusluennosta, joilla käsitellään tutkimuksen ja tutkielman laatimisen perusteita sekä jaetaan aiheet –ryhmänohjauksesta, jossa teemoittain ryhmiin jaetut opiskelijat tukevat toisiaan työn teossa –loppuseminaarista, jossa opiskelijat esittelevät ja opponoivat lähes valmiit työt Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen
Ohjaus Aiheiden valinta –pääsääntöisesti tutkijoiden antamia osaston tutkimushankkeisiin liittyviä Ohjaaja –aiheen antaja tutkimushenkilöstöstä Ryhmänohjaus –vertaistuki kandityön tekemiselle Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen
Loppuseminaari Opiskelijat esittelevät työnsä ja toimivat opponenttina –opponentti perehtyy työhön ennalta ja johdattelee keskustelua työstä seminaarissa Loppuseminaariin kutsutaan koko osaston henkilökunta –kandintöistä viestitään koko osaston henkilökunnalle –opiskelijat saavat monipuolisesti vinkkejä töidensä viimeistelyyn Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen
Tulos 1: Kandidaatintyön suorittaminen suunnitellussa aikataulussa Kandidaatinseminaarin käyttöönoton johdosta suurempi osa opiskelijoista suorittaa kandidaatintyön suunnitellussa aikataulussa Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen
Tulos 2: Ohjauksen tehostuminen aloitusluentojen kautta, sillä yleiset asiat käsitellään näillä järjestelmällisen ryhmäohjauksen kautta, seminaarin aikataulutuksen kautta, vertaistuen kautta. Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen
Tulos 3: Opetuksen tiedelähtöisyyden lisääntyminen tutkimushankkeista saadut aiheet tutkijoiden ohjaajana toimiminen tieteellistä kokousta muistuttava loppuseminaari. Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen
Kehitettävää Aika kypsyysnäytteen tekemiselle –Hallinnollisen työkuorman vähentämiseksi voisi olla tietyt tenttipäivät, jolloin kypsyysnäyte lähtökohtaisesti tehdään. Tuotantotalouden osasto Henna Paananen & Mirja Väänänen