Erään Internetpalveluntarjoajan verkonvalvonnan kehittäminen Carl Wahlberg 14.02.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Laatu ja ympäristöjärjestelmät
Advertisements

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Moniasiakasympäristön etäyhteysratkaisujen vertailu
Internetprotokollien pääsynvalvonta verkkolaitteissa Teemu Heino Työn valvoja: Professori Raimo Kantola Työn suorituspaikka: Elisa Internet Oy.
Moniverkkoliityntä asiakkaan näkökulmasta
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
KÄSIKIRJOITTAMINEN 2 ov. Sisältö 1 Johdanto 2 Projektityö 3 Projektin osa-alueista 3.1 Dokumentointi 3.2 Aikataulu 3.3 Sopimukset 3.4 Laitteistot ja tilat.
Ohjelmistotekniikka Tuotteenhallinta Kevät 2002 Päivi Ovaska LTKK/Tite.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestauksen raportointiohje Testitapauksen raportointi Havainnon raportointi.
VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Ohjaaja: Ville Hentilä, Elisa Oyj Valvoja: Prof. Jukka Manner
Diplomityöanalyysi Olli Lehtonen: Taking Advantage of After-Sales Product Information in a Multi-company Environment. Markus Berg Janne Käki Ville Toivonen.
Sisäilmayhdistys ry Korjausvastuut1 TAUSTA  vastuut lainsäädännössä  AOYL  AHVL, LHVL  ongelman syy vaikuttaa vastuuseen  rakenteellinen vika  huono.
4. Vaatimusten hallinta Ohjelmistotuotantoprosessin tavoitteena
Tekijät: Pekka Ala-Honkola, Mika Immonen
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Kyläsuunnittelumalli
Valvoja: Prof. Riku Jäntti Ohjaaja: FM, MBA Tapio Heinäaro
Laaja-alaista ja systemaattista vaarojen tunnistamista ja niiden aiheuttamien riskien suuruuden sekä merkityksen arvioimista. Ennakoivaa työsuojelua -
Sonera content gateway-rajapinnan ohjelmointi
Projektikatselmus Publicum Teknillinen korkeakoulu Publicum-ryhmä.
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Pasi Helasuo Työn valvoja Professori Jukka Manner
Fisma ry:n kehittämän projektin estimointi- ja mittauskonseptin instituionalisointi käytännön ohjelmistoprojektien johtamiseen Minigradu esitys
ARVOT Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee Suuntaa toimintaa (Tiedetään mihin pyritään) Yhteinen käsitys suunnasta (Pelisääntöjä) Selkeä rakenne,
Jatkuva Integraatio ohjelmistokehityksessä
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Laatujärjestelmät.
Mentortapaaminen Elma, Agenda Tilannekatsaus –Tehtyä –Tekemättä –Demo Ongelmia Palautteen pohdintaa Personal SE-esityksiä.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
Tietoliikenteen laadun seuraaminen ja parantaminen yritysverkossa Tekijä: Heikki Matikainen Valvoja: Raimo Kantola Yritys: Kemira Oyj.
Prosessi ei voimassa Opinnäytetyö Opinnäytetyön aloittaminen
Tietopalvelu verkkoympäristössä Nina Granlund 2006.
Diplomityöseminaari : Uudet tietoverkkoteknologiat perinteisen liiketoiminnan vauhdittajina Tekijä: Sami Jaatinen Valvoja: Prof. Raimo Kantola.
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Esa Jaakola Valvoja: Professori Raimo Kantola
Tukiasemaohjaimen ohjelmiston muutostoimitusten automatisoitu testaustyöympäristö Mikko Harila Työn valvoja:Professori Sven-Gustav Häggman Työn.
6σ Six Sigma. Yleistä 6 Sigma on tilastotieteeseen perustuva laatujohtamisen työkalu Perusajatus on, että prosessin virheitä on pystyttävä mittaamaan,
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Oppijan verkkopalveluiden hyväksymistestaus – Miksi ja miten?
Komponenttipohjainen ohjelmistotekniikka (TJTSS56) Osa 4 Kevätlukukausi 2010 Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Markku Sakkinen.
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
Testaus Testaus Testauksella pyritään löytämään virheitä, jotka sitten korjataan. Yksittäinen testi on yleensä ohjelman suoritus (tietyillä.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Aira Hast Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Kevät 2010 Tulvien ennustaminen matemaattisia.
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tik Tietojenkäsittelyopin ohjelmatyö Palautuspalaveri 3 Projektin esittely lyhyesti Projektin arviointi –projektin tila –suunnitelmat P1-vaiheelle.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Heikki Vesterinen Systeemitieteiden kandidaattiseminaari – Syksy 2009 Epälineaarinen hinnoittelu:
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
FTR (Formal Technical Review) Kimmo Airamaa. Johdantoa Muodollinen tekninen tarkastus = toiminta tarkastustilaisuudessa on tarkasti määritelty Muodollinen.
2/2001 Tietojärjestelmät ja Systeemisuunnittelu Luennoitsija: Tapio Lammi
Neuron Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan sovellusprojekti Kevät 2004.
Verkkopalveluiden IT-palvelunhallintamalli A-klinikkasäätiölle
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Sosiaalinen markkinointi Monikulttuurinen ehkäisevä päihdekasvatus Ohjausryhmän suunnittelupäivä
Olympiakomitea - liikunnan aluejärjestöt - varsinaista toimintaa toteuttavat tahot
Talonmiehen tuokio Minttu Hurme
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
ePS2 Asianhallinnan kehittäminen
Opiskelun ja opetuksen sekä niiden tuen ja hallinnon toiminta-arkkitehtuuria eli Prosessit Pekka Linna, CSC.
THL verkkokoulut Kokonaispalvelu
tekijä: Kari Martelius valvoja: Raimo Kantola
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
Langattoman lähiverkon tilaus-toimitusprosessi
Esityksen transkriptio:

Erään Internetpalveluntarjoajan verkonvalvonnan kehittäminen Carl Wahlberg

Esityksen sisältö Työn taustaa Tutkimuskysymykset Tutkimusmenetelmät Tulokset Johtopäätökset

Työn taustaa Työn valvoja Raimo Kantola Työn ohjaaja Pekka Perätalo Työ tehty Eunet Finland:lla Työn tarkoituksena oli kartoittaa verkonvalvonnan nykytilanne ja selvittää sen mahdollisia puutteita ja kehittämismahdollisuuksia

Työn taustaa Mitä verkonvalvonta on? Mihin verkonvalvontaa tarvitaan? Mitä valvotaan? Onko palveluntarjoajan verkonvalvonta toimiva? Voisiko sitä vielä parantaa?

Tutkimuskysymykset Ovatko verkonvalvonnan toimintaprosessit tehokkaita ja selkeitä? Onko verkonvalvonnan toiminnassa selkeitä ongelmakohtia? Miten voidaan kehittää ja parantaa asiakasyhteyksien valvontaa? Miten verkonvalvonnan tehokkuutta voidaan parantaa?

Tutkimusmenetelmät Verkonvalvonta koostuu erillisistä verkonvalvontaprosesseista – Vikojenhallinta – Ongelmanhallinta – Palvelutasonhallinta – Muutostenhallinta – Asetustenhallinta Kullakin prosessilla on tarkasti määritellyt tehtävät

Tutkimusmenetelmät (2) Työssä esitellään IT Information Library:ssä (ITIL) määriteltyjä verkonvalvontaprosesseja ja verrataan nitiä Palveluntarjoajan käyttämiin prosesseihin

Vikojenhallinta Päävastuussa vianselvityksestä ottaa vastaan tapahtumat asiakkaalta tai havaitsee vikatilanteen valvonnasta käynnistää vianselvitysprosessin

Vikojenhallinta(2) 1-tason tuki2-tason tuki3-tason tuki4-tason tuki Vika havaitaan & kirjataan 1-asteen tuki ratkaisu löytynyt? Ratkaisu Tutkinta & Diagnosointi ratkaisu löytynyt? Ratkaisu ei Tutkinta & Diagnosointi ratkaisu löytynyt? Ratkaisu ei ETC Tapaus käsitelty

Vikojenhallinta (3) Seuranta & etenemisen valvominen; eskalaatio tarpeen vaatiessa 1. Vian vastaanottaminen & kirjaaminen 2. Lajittelu & alkutason tuki 3. Vertailu Palvelupyyntö 4. Tutkinta & diagnoosi Tunnettu vika 5. Ratkaisu & palauttaminen Ratkaistu? 6. Tapauksen sulkeminen 7. Palvelupyyntö- proseduuri Kyllä

Ongelmanhallinta Ongelmanhallintaprosessin vastuulla on vikojenhallinnassa ilmi tulleiden ongelmien selvittäminen ja korjauspyyntöjen tekeminen muutostenhallintaan Apuna käytetään ongelmatietokantaa, jonne kaikki ongelmat tallennetaan ja josta on helppo hakea tarvittaessa korjausehdotuksia

Ongelmanhallinta (2) Ongelma: Ongelma johtaa ei-toivottuun olemassa olevaan tai mahdolliseen vikatilanteeseen, jonka aiheuttaja voi olla yksi tai useampi tuntematon syy Tunnettu virhe: Ongelman syy on tiedossa ja sen kiertämiseen on olemassa ratkaisu, mutta itse ongelman aiheuttajaa ei ole korjattu Muutospyyntö: Muutospyyntö on ehdotus muutokseksi, jolla pyritään korjaamaan pysyvästi todettu ongelman aiheuttaja.

Ongelmanhallinta (3) Vikojen hallinta Ongelman hallinta Muutosten hallinta Vikatilanne tietokanta Ongelmien tiedot Virheiden tiedot Vikatilanteet Ongelmat Tunnetut virheet Muutokset Ongelmien hallinta Virheiden hallinta Tallentaminen Vastaava tieto Ongelman tallentaminen Virheen tallentaminen RfC Ratkaisu Väliaikais - korjaukset Tutkinta & diagnosointi Trendit Frekvenssi Vaikutus

Palvelutasonhallinta Koostuu kahdesta aliprosessista – Palvelutasosopimusten määrittely – Palvelutason seuranta Mittausten suorittaminen oleellinen osa palveluntasohallintaa Myös säännöllinen tapahtumien seuranta asiakkaan kanssa tärkeää

Palvelutasonhallinta (2) Asiakaskysyntä Identifiointi: Tarpeet Määrittely: Sisäisesti & ulkoisesti Sopimus: -neuvottelu -esiversio -muutokset -solmiminen Monitorointi: Palvelutasot Raportointi Seuranta Palvelutasovaatimukset Palvelutasomääritykset Palvelunlaatu- suunnitelma Palveluluettelo Palvelutasosopimus Operaatiotasosopimus Tukisopimukset Palvelutasosaavutukset Palvelutasoraportit Palvelutason kehitysohjelma

Työn tulokset Vikojenhallinta on palveluntarjoajalla toteutettu noudattaen melko tarkkaan ITIL:n toimintaprosesseja – muutamia heikkouksia: jaettu valvontavastuu eskalointiaikoja ei ole tarkkaan määritelty Ongelmanhallinta puuttuu lähes kokonaan Palveluntasonhallinta parantunut huomattavasti uuden valvontajärjestelmän käyttöönoton jälkeen

Työn tulokset (2) Toiminnan kehittäminen mahdollista mutta vaatii tehokkuusmittareiden implementointia Mitataan – Vikatikettien käsittelyaikoja – Vikatiketteihin reagointiaikaa – SLA-sopimuksen täyttäneiden yhteyksien määrää

Työn tulokset (3)

Työn tulokset (4)

Johtopäätökset Vikojenhallinnan eskalaatiomäärityksiä olisi hyvä tarkistaa Ongelmanhallinnan implementointi Verkonvalvonnan toiminta yhteen yksikköön Tehokkuusmittareiden säännöllinen seuranta ja niiden tuloksiin reagointi tärkeää

Jatkotutkimuskohteita Työkalujen tarkempi selvitys ja parantaminen Erilaisten mittareiden kehittäminen parantamaan tehokkuuden mittaamista

Kiitos mielenkiinnostanne! Kysymyksiä? Kommentteja?