Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tietoliikenteen laadun seuraaminen ja parantaminen yritysverkossa Tekijä: Heikki Matikainen Valvoja: Raimo Kantola Yritys: Kemira Oyj.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tietoliikenteen laadun seuraaminen ja parantaminen yritysverkossa Tekijä: Heikki Matikainen Valvoja: Raimo Kantola Yritys: Kemira Oyj."— Esityksen transkriptio:

1 Tietoliikenteen laadun seuraaminen ja parantaminen yritysverkossa Tekijä: Heikki Matikainen Valvoja: Raimo Kantola Yritys: Kemira Oyj

2 Työn tarkoitus Kuinka valvoa tietoliikennettä yritysverkossa – keinot – välineet Kuinka parantaa tietoliikenteen toimivuutta – menetelmät – käytännön testit

3 Rakenne Miksi verkonvalvontaa tarvitaan? Välineitä verkonvalvontaan Liikenteen kaappaus Verkonhallinta Laatua verkkoon Testimekanismi Tulokset

4 Verkonvalvonta Valvottavia tekijöitä: – saavutettavuus – verkkoliikenteen määrä – SLA:n toteutuman seuranta

5 Ilmaisia välineitä valvontaan (1) MRTG, Multi Router Traffic Grapher – Kaistan kulutuksen valvontaan

6 Ilmaisia välineitä valvontaan (2) Smokeping – latenssiaikojen seurantaan

7 Ilmaisia välineitä valvontaan (3) Protokolla analysaattorit – Network TOP, NTOP – Ethereal Netflow-data reitittimistä – Flow Scan

8 Liikenteen kaappaus protokolla- analysaattoreihin Jaetun kaistan verkko – suoraan keskittimestä (hub) Kytkentäinen verkko – SPAN-portti – keskittimen käyttö – splitteri

9 Verkonhallinta Ennakoivat - reagoivat Liikennelähteiden menetelmät – TCP:n vuonohjaus (reagoiva) – TCP:n ruuhkanhallinta (reagoiva) – TCP Vegas (ennakoiva) Menetelmät reitittimissä – Pakettien skedulointi (ennakoiva) – Jononhallinta (ennakoiva, reagoiva)

10 Palvelun laatu vaikutelma muodostuu itse palvelusta, päätelaitteista sekä verkon tarjoamasta siirtotiestä Verkon osalta: – siirtoviive – siirtoviiveen vaihtelu – siirtovirheet – häviöt – saatu kaista

11 Keinoja palvelun laadun takaamiseen IntServ DiffServ Palveluluokat – liikenteen erottelu suoritetaan jonkin kullekin palveluluokalle yksilöllisen tekijän avulla protokolla lähde- tai kohdeportti lähde- tai kohdeosoite verkkoliityntä

12 Priorisointi Cisco Systemsin reitittimissä Neljä luokkaa (high, medium, normal, low) korkeamman prioriteetin omaavien pakettien jono käsitellään aina ensin, ennen kuin seuraavan prioriteettitason jonoja ryhdytään käsittelemään Priorisointi takaa etuoikeutetun kohtelun korkealle priorisoidulle liikenteelle. Tällä voidaan taata kriittiselle liikenteelle, joka kulkee monen WAN-linkin kautta, mahdollisimman nopea käsittely.

13 Operaattorin verkko

14 Tietoliikenne-palvelimet toimipaikoille tarkoitus vähentää liikennettä WAN-linkillä – www-proxy 45% kyselyistä 15% datasta – dns-palvelin Citrix MetaFrame – näppäimistön ja hiiren syötteet – näytön muutokset

15 Testiverkko

16 Esim. kaista 64000 bit/s ei priorisointiapriorisointi 0 bit/s78s (100ms)75s (100ms) 33536 bit/s99s92s 67072 bit/s93s (120ms)92 (5500ms) 100608 bit/s96s (200ms)92 (6500ms)

17 Johtopäätöksiä Verkonvalvonta tärkeää – voidaan toteuttaa hyvin ilmaisilla välineillä Verkkoliikennettä voidaan vähentää – välityspalvelimien käyttö Palvelunlaadun mekanismit tarpeellisia – priorisoinnista hyötyä

18 Tulevaisuudessa QoS-mekanismit yhä enemmän käytetyiksi Kapasiteettia tarvitaan myös väkisinkin lisää, koska uudet sovellukset tarvitsevat yhä enemmän kaistaa (esim. videoneuvotteluvälineistöt)


Lataa ppt "Tietoliikenteen laadun seuraaminen ja parantaminen yritysverkossa Tekijä: Heikki Matikainen Valvoja: Raimo Kantola Yritys: Kemira Oyj."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google