Kriisitilanteet ja matkustusturvallisuus ulkomailla – Mitä UM tekee?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Advertisements

Työperäistä stressiä koskeva keskusjärjestösuositus Työympäristöseminaari Kiljava Raili Perimäki työympäristöasiantuntija SAK.
Laatija / käsittelijä 1 Itämeri-viestijöiden yhteistyöverkosto Aira Saloniemi Verkkopäätoimittaja, Suomen ympäristökeskus SYKE, viestijäverkoston.
1 Pohjois-Pohjamaan ELY-keskus / Markku Tervo Pohjoisen Suomen öljyntorjunnan yhteistyöryhmä , POHTO Avaussanat Markku Tervo, POP ELY.
Toimeentulotuen vuositilasto 2010 Ari Virtanen.
Koti On Paras SLU –alueiden perheliikuntahanke KOTIPA.
MonikultTuurisuus suomalaisessa koulussa opettajan kokemana
Kelan organisaatio ja viestinnän palvelut toimittajille
Haloo Pohjola Hallå Norden torstai, 26. kesäkuuta 2014Opiskelijoiden liikkuvuus Pohjoismaissa -seminaari1 Miten Haloo Pohjola palvelee opiskelijoita? Pohjoismaiden.
Thorleif Johansson Suomen Lions-liitto ry Viestintäjohtaja
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
Kotitapaturmien ehkäisykampanja 2013 Kaarina Tamminiemi, Erityisasiantuntija, kampanjan puheenjohtaja SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry.
EU:n tuomioistuin – yleisiä kommentteja Markku Suksi.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Tietoyhteiskunnan kehittämisen tavoitteet ja edellytykset Turku
TTL Sosiaalisessa mediassa
Rotarypiiri 1420 Uusi Lastensairaala hankkeessa
Urheiluseuran viestintä
Maitovarmuus Suomessa
ENERGIAKATSELMUSPÄIVÄ Pietarissa Hyviä käytäntöjä ja tuloksia Suomen energiakatselmusohjelmasta Seppo Silvonen, Head of Unit.
Asukasvaikuttaminen Tampereella ja Lappeenrannassa Millainen malli Imatralle?
Eviva-hanke Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla päivät Sanna Forsell Ikääntyvien ja iäkkäiden Hankekoordinaattori, Eviva-hanke Turun kaupunki,
Aller Media Oy:n tapahtumat
Aluehallinnon uudistus ja sisäisen turvallisuuden kehitysnäkymät Kouvola Leena Gunnar Johtaja Kaakkois-Suomen ympäristökeskus.
Minun tiedonhankinnan ympäristö
OPISKELIJANA MAAILMALLA
Pohjois-Karjalan järjestöpäivät 2011 Monikulttuurisuustyöpaja
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Erityistilanteiden sääpalvelu HydMet
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Vuosaarelaisten matkailutuotteet matkailijoiden tietoon! kumppanuuspäällikkö Leena Lassila Visit Helsinki.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Kari Paaso Uusi tavoiteohjelma Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn juhlaseminaari.
Uudistuva intranet Henkilöstötoimikunta Riitta Lehtonen Juhani Lassander.
Kirjastot.fi-chat Nina Granlund Kirjastot.fi-toimitus.
Ahdistaako avoimuus? - sosiaalinen media projekti/hankeviestinnässä
Järjestöjen taloudelliset toimintaedellytykset JÄSENMAKSUT OMA VARAINHANKINTA RAY, VEIKKAUS, FINTOTO TUKI ERI MINISTERIÖILTÄ KUNTIEN.
Sisäinen viestintä Eelis Aaltonen.
UusiKunta-selvityksen viestintä Henkilöstöryhmä Tiedottaja Sini Saares.
Viron EU-jäsenyyden vaikutukset työmarkkinoihin Jaakko Kiander Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
T&K-hankkeiden viestinnästä Satu Orkola.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Ulkomaalaiset tausta ja pohjakuviot 2009 tilanne, raportti Esityksen nimi / Tekijä1.
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
Yhteysopettajakoulutus
Turvallisuuspolitiikka:
Kumppanuus – kupla? Junkala Pekka, tutkija, Koske Puustinen Alisa, vapaaehtoistoiminnan ohjaaja, MLL.
Kansainvälinen viestintä
Eurooppalainen työnvälityspalvelu EURES OHJAUS 2004-seminaari Jyväskylä, Rantasipi Laajavuori Miten liikkua eurooppalaisilla työmarkkinoilla?
Kriisiviestintä Jouni Timlin, Jyrki Lesonen.
Yrityksen viestintä ja projektiviestintä
Lukion OPS-prosessin aikataulutusta
Sosiaalinen media: kun 500 miljoonaa ihmistä hajosi FaceBookiin.
Sosiaalinen media Sinikka Torssonen Sivu
Orientaatiopäivä, Tampereen ammattikorkeakoulu Eija Elagin
Matkailutiedottaja Elisabeth Heinrichs Asiakkaan kohtaaminen verkossa - Case Visit Helsinki Miten hyödyntää sosiaalista mediaa matkailutoimiston markkinoinnissa,
Finnair esittelyFinnair esittely Samu EskolaSamu Eskola
ÄKKILÄHTÖ 2016 Oulun malli. Punaisen Ristin valtakunnallinen valmiusharjoitus lauantaina Harjoitellaan ja kehitetään osastojen auttamisvalmiutta.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Huttunen/ Järjestön vuosikello Huttunen/
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
RYHMÄN NIMI? MITÄ RYHMÄ TEKEE? MISSÄ ? MILLOIN? YHTEYSTIEDOT ?
THL:n asiakkuustyön ja CRMn vaikuttamissuunnitelma
TURVALLISESTI ULKOMAAN JAKSOLLA
Viestintäsuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Kriisitilanteet ja matkustusturvallisuus ulkomailla – Mitä UM tekee? 8.4.2017 Kriisitilanteet ja matkustusturvallisuus ulkomailla – Mitä UM tekee?

Kriisitilanteissa ulkomailla? 8.4.2017 Kriisitilanteissa ulkomailla? Suomalaiset matkustavat, toimivat ja asuvat entistä enemmän ulkomailla 6, 5 miljoonaa vapaa-ajanmatkaa vuodessa Noin 250 000 Suomen kansalaista asuu ulkomailla, noin miljoona suomalaiseksi itsensä mieltäviä Kasvavat odotukset valtiota kohtaan Kaakkois-Aasian tsunami 2004; Turvallisuusuhkat kohdistuvat myös suomalaisiin; terrorismi, luonnononnettomuudet, kuljetusvälineonnettomuudet; Median nopeampi ja tehokkaampi toiminta; Sosiaalinen media UM:n kriisitehtävät moninkertaistuneet 2005-2009 Mikä näkökulma voisi olla aiheella Ulkoministeriön mahdollisuudet avustaa ulkomaantoimintojen turvallisuudessa Voisi olla kehitys ja turvallisuus globalisaation hallinta ihmisoikeudet viennin ja kansanvälistymisen edistäminen Yhteistyö matkanjärjestäjien kanssa, kansalaisjärjestöjen kanssa sekä erityisesti matkustusturvallisuuden neuvottelukunnan kanssa Konsuliyhteistyö on EU:ssa yhteistä ulko ja turvallisuuspolitiikkaa, Yhteistyön syventäminen; Lissabonin sopimus ja komission vihreä paperi ja sen pohjalta laadittu toimintasuunnitelma Yhteiset konsulipisteet, matkustiedotteiden yhtenäistäminen, resurssien parempi käyttö (instituutiot), konsulipalvelulakien yhtenäistäminen. 20 artiklan parempi tunnettuus Suomalaiset tekevät 7 milj matkaa vuodessa; EU tasolla tehdään 7 milj matkaa EUn ulkopuolisiin maihin, jossa ei oman maan edustustoa, 2 milj ex patrioottia asuu maiss, jossa kotimaalla ei edustustoa. EU maat ja pohjoismaat auttavat kuten omia kansalaisiaan, jollei omaa edustustoa ole. Myös kunniakonsulit!

UM:n kriisitehtävät v. 2001-2010 Vuonna 2010 ulkoministeriön kriisipäivystyksessä 161 toimenpiteitä aiheuttanutta tapausta Kuljetusvälineonnettomuuksia 43 Luonnononnettomuuksia 48 Pommi-iskut ja muut terroriteot 56 Muut: tulipalot, kidnappaukset, myrkkyvuodot, pandemiatapaukset tms

Kuka vastaa vahinkotilanteessa perustuslain mukainen matkustamisen vapaus matkustaja itse vastaa matkapäätöksistään Kolme M:ää Matkavakuutus Matkustusilmoitus Matkustustiedote valmismatkalain mukainen vastuu matkanjärjestäjillä; auttamisvelvollisuus

HAASTEITA Epärealistiset odotukset? UM tietää aina missä minä olen? Jos jotain vakavaa sattuu niin valtio kustantaa minut kotiin? HAASTEITA: Epärealistiset odotukset siitä mitä UM voi tehdä UM tietää milloin tulee maanjäristys ja tsunami ja ilmoittaa siitä hyvissä ajoin etukäteen – Jollei tulla henkilökohtaisesti hakemaan niin ainakin tekstari (vaikka ei koskaan ole ilmoittanut UM:lle olevansa ulkomailla tai yhteystietoja). 2) Väärinkäsitys että UM tietää aina missä suomalaiset ovat; passien tietosirut… 3) Väärinkäsitys siitä, että Suomen valtio järjestäisi ja maksaisi ulkomailta kotiinkuljetuksen vakavan sairauden & tapaturman takia; 1/3 suomalaisista uskoo näin. 1/3 ei myöskään ota matkavakuutusta ulkomailla matkustaessaan HUOM! Opiskelijoista jopa 45 prosenttia matkustaa pääsääntöisesti ilman vakuutusturvaa… HUOM!! Kotiutuslento AINA maksullinen. Ei minulle kuitenkaan mitään tapahdu…? 8.4.2017

UM - kriiseihin varautuminen Joka edustustolla valmiussuunnitelma; Toimintasuunnitelma kriisitilanteissa, ml. evakuointisuunnitelma; Työnjako; yhteistyö muiden EU- ja PM jäsenmaiden kanssa Alueen suomalaisten yhteystiedot; Kriisiharjoitus vähintään kerran vuodessa; Kriisitilanteisiin kouluttaminen; Päivystykset 24/7/365 Konsulikomennuskunta – edustuston apujoukot; Matkustusturvallisuuspalvelut Matkustustiedotteet Matkustusilmoitukset

UM - akuutti kriisitilanne Edustusto Tilannekuva – mitä missä milloin kuka; Suomalaisten tilanteen selvittäminen – vain tiedossa olevat! Avustustoimien koordinointi, hätätilanteessa olevien auttaminen Yhteistyö muiden EU- ja PM-jäsenmaiden kanssa Tarvittaessa suomalaisten & perheenjäsenten kotiuttaminen/evakuointi Median kyselyt 2) Helsinki; Tilannekuvahuone – kokonaiskuvan muodostaminen ja välittäminen Puhelinpäivystys , omaisten tiedustelut 0800-04444 Viestintä; tiedotteet, pressitilaisuudet, matkustustiedotteet, sosiaalinen media Henkilöstön riittävyys – konsulikomennuskunta, rotaatio? ”Kaikki mitä voidaan tehdä Helsingissä, tehdään Helsingissä”

UM kriisitilanteessa aktivoidaan valmiustila ministeriön johdon, valtiojohdon informointi mukana viestintä, alueyksikkö, muut viranomaiset otetaan käyttöön puhelinpalvelu 0800-04444 omaistiedusteluita varten kriisinosto Internet-sivuille sosiaalinen media (Facebook, Twitter) tiedotustilaisuudet yhdessä muiden viranomaisten, matkanjärjestäjien kanssa

UM kriisitilanteessa viestintä yhteistyössä edustuston ja muiden tahojen kanssa sama viesti kaikilta tahoilta vain yksi yhteyshenkilö yhteistyötahoilla (matkanjärjestäjä) matkustustiedotteen koordinointi EU- ja Pohjoismaat pyritään antamaan ennakkotietoa matkanjärjestäjille, kun matkustustiedotteen muutos merkittävä

UM kriisitilanteessa keinot tehostaa toimenpiteitä kriisin aikana edustustoissa konsulikomennuskunnan lähettäminen Pohjoismainen yhteistyö EU-yhteistyö Puhelinkonferenssit Intranet CoOl

Oma varautuminen? Edustuston valmiussuunnitelmaan tutustuminen; Varmuusvarastot valmiina (maakohtainen); Asunnon turvajärjestelyt; Tiedotusvälineiden seuraaminen; Yhteydenpito omaisiin Suomessa mahdollisuuksien mukaan; Puhelimessa talletettuna kaikki tarpeelliset yhteystiedot; Matkustusasiakirjat aina voimassa; Siirtyminen turvallisemmalle alueelle/Suomeen?

Esimerkki miten harjoitellaan Lentokoneonnettomuus Maanjäristys Bussionnettomuus Hotellipalo