JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot -seminaari 27.1.2011 Kielikoulutuspolitiikan verkosto Soveltavan kielentutkimuksen keskus.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Inkluusion maailmat - ja kuinka monta niitä on…?
Advertisements

Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
KIEKURA Turun Kielitivolin koulutusristeily BIENVENUE !
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot: vieraskielinen opetus yleissivistävässä koulutuksessa Anna-Kaisa Mustaparta Opetushallitus.
Innovatiiviset opetuskäytänteet ja opetusteknologian pedagogiset haasteet Juho Norrena projektitutkija Agora Center
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
Tuija Rasinen, Jyväskylän kaupunki
KORKEAKOULUN KIELIPOLIITTISET LINJAUKSET Anneli Airola Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu Kielten ja viestinnän vastuuopettajat
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
2/2009 CIMOn palvelut ohjaajille Hanna Isoranta
Etäopetuksen tutkimushanke - ensituloksia Oppimistutkimuksen keskus Erikoistutkija, KT Minna Nummenmaa.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Osaamisen ja sivistyksen asialla DIPLOMA SUPPLEMENT Opetusneuvos Carita Blomqvist
Tieto- ja viestintätekniikka suomalaisen huippukoulutuksen vahvuutena
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Oppimistulokset opettajankoulutuksen näkökulmasta Heini-Marja Järvinen Helsingin yliopisto, opettajankoulutuslaitos.
Kokonaisnäkökulma oppimistuloksista Ari Huhta Soveltavan kielentutkimuksen keskus Jyväskylän yliopisto
Turun Kielitivolin koulutusristeily
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
VERKOSTON VOIMAA! - Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteerien ja ohjelmien maastouttaminen - oppimisympäristöhanke Juulia Tuominen
ETwinning Mikä eTwinning on? Komission hanke, jolla halutaan antaa mahdollisimman monille oppilaille mahdollisuus tutustua ja työskennellä.
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Koulutusvienti Skills Finlandin näkökulmasta Ammatillisen koulutuksen viennin kehittämishanke Aloituspaja ja –kokous Eija Alhojärvi.
TUHTI –SEMINAARI 14.– Järvenpää Yhteisen leirinuotion äärellä – Leirityön nykytila ja tulevaisuus.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Yhteistutkinnoista myönnettävät todistukset Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö päivittivät marraskuussa.
Yksityisen järjestelmän hallinto. Yleistä N. 75 yksityistä yleissivistävää koulua Noudattavat samoja tuntijakoja sekä opetussuunnitelmia kuin kuntien,
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄJYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Marja Kankaanranta Tiedottaminen verkostojen.
TAHTO-hankkeen Tanskan matka. Amager Faelled Skole, luokat 0-9 IT-strategian tavoitteena tietoyhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi kasvaminen Kolmea oppilasta.
Raila Pirinen Helsingin normaalilyseo. Kankaanranta, M & Puhakka, E (2008): Kohti innovatiivista tietotekniikan opetuskäyttöä
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Pekka Löppönen Organisaatio kokemuksena-konferenssi.
Hesan Nuorten Ääni Lapset ja nuoret kokevat Helsingin kaupunkina, jossa heitä kuullaan ja he voivat vaikuttaa itselleen tärkeisiin asioihin. Kaikissa helsinkiläisissä.
Oppiaine-kokonaisuus
Englantia tokaluokkalaisille, CLIL avuksi Miten esitellä englannin kieli tokaluokkalaisille leikillisesti, luovasti ja miten säilyttää lasten into kieltä.
MONISÄRMÄINEN HUMANISMI Keksi tähän kuva? kulttuurit taiteet traditiot yhteisöt yhteiskunnat.
For learning and competence Kolmannet Yyterin kv-päivät Kansainvälisyyden dynaamiset tilat tai Kansainvälisyys dynaamisessa tilassa Paula Mattila.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
YRITTÄJYYSKASVATUSKYSELY. Kyselyn tavoitteet Osa Äänekosken ohjauksen -hanketta Asenteet Kiinnostus yhteistyöhön Opettajat Yritykset Oppilaat.
Ketään meistä ei tarvita pakosti opettamaan 20 vuoden kuluttua.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Proficom.
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
INNOSTU KIELISTÄ! MONIKIELISYYTTÄ KOULUN ARKEEN
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Cern-tiedeopetusprojekti Vieremän Lukiossa
Tiina Kähärä Merilahden peruskoulu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
BIBLIOMETRIIKKASEMINAARI 2017
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Turun perusopetuksen opetussuunnitelmatyö 2016 kuntatasolla
Opettajankoulutus muutoksessa
Mikä? Kenelle? Miksi? Eeva-Riitta Yliniva 2017.
Metsänhoitaja This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Esityksen transkriptio:

JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Vieraskielisen opetuksen politiikkatasot -seminaari Kielikoulutuspolitiikan verkosto Soveltavan kielentutkimuksen keskus

MAKRO MIKRO Vieraskielinen opetus YLIKANSALLINEN TASO KANSALLINEN TASO OPPILAITOSTASO KUNTATASO OPPILAAT OPETTAJAT VANHEMMAT ERI KOULUTUSASTEET LUOKKAHUONE

David Marsh, Jyväskylän yliopisto –Convergence, integration and the changing face of languages in education. Case: CLIL in Europe Anna-Kaisa Mustaparta, Opetushallitus –Vieraskielinen opetus yleissivistävässä koulutuksessa Taina Saarinen, Solki –Näkyvä ja näkymätön korkeakoulutuksen kielikoulutuspolitiikka Heini-Marja Järvinen, Turun yliopisto: –Vieraskielisen opetuksen opettajankoulutuksen kielikoulutuspoliittiset ulottuvuudet Tuija Rasinen, Jyväskylän kaupunki: –CLIL tuli taloon - Vieraskielisen opetuksen politiikat ja koulun toimintakulttuurin muotoutumine Sinikka Lampinen, Amurin koulu Tampere: –Opettaja kielikoulutuspolitiikan toimeenpanijana: mikä opetuksen käytänteitä ohjaa?