Vieraan kielen etäopetus -koulutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

Ranskan A2-etäopetus Turussa  Adoben Connect Pro –verkkokokousjärjestelmä  oppilaita /luokka-aste, etäringissä 2-3 koulua  jokaisella tietokone,
Ranskan etäopetus alakoulussa
Toimintaohjeet opelle
Kielitivoliristeily Iloa ja hyötyä verkosta Katrina Vartiainen.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
S2-tiimin muistiinpanot
Turun normaalikoulu - opetussuunnitelmaa yhteisöllisesti
Lahti Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu
SUULLINEN HARJOITTELU
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Listening comprehension
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Annika Hongisto/ Turun normaalikoulu Kehityskeskustelun lähtökohdat:  Kodin ja koulun yhteistyön monipuolistaminen ja uusien yhteistyömuotojen etsiminen.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Työrauha ja haastavat tilanteet
Anna-Kaisa Mustaparta Opetusneuvos Opetushallitus
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
9.Lk Biologian laborointikurssi
Arviointi kuullun ymmärtämisen opetuksen tukena
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Ammatillisuuden ydintä etsimässä
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Venäjän alkeiden opetus
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
3. luokan englanti Vanhempainilta
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Toimintaohjeet opelle
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Opetussuunnitelma/OPS
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
OHJAAMINEN VERKOSSA – ONNISTUNEEN ETÄOHJAUKSEN EDELLYTYKSIÄ Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Tervetuloa kielivalintailtaan
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kieli itseilmaisun välineenä
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Ohjelmointi ja laiteympäristö Rovaniemi
Englanti 8. lk LV – 2017.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
3. luokan englanti Vanhempainilta
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
3. luokan englanti Vanhempainilta
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Esityksen transkriptio:

Vieraan kielen etäopetus -koulutus Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu

Esityksen runko 1. Etäopetus vs. kontaktiopetus 2. Vuorovaikutus etäopetuksessa ja oppilaan autonomian tukeminen 3. Hauskoja ja motivoivia työtapoja 4. Ilmaissovellukset (etä)opetuksen monipuolistajina

Etäopetus vs. kontaktiopetus opettajan läsnäolo  luokanhallinnan keinot? liikkuminen luokassa vs. paikallaan istuminen? tilanteiden näkeminen, oppilaan auttaminen, eriyttäminen? taulun käyttäminen, oppilaiden tuotosten tarkistaminen, oppilaiden esitykset? äänentoisto, oppilaiden/opettajan kuuleminen: - opeteltava mikrofonin käyttöä (kahinat, rapistelut, tuhinat, yms.) - isossa ryhmässä liikuteltavissa oleva  mikrofonia siirretään sen luo, joka puhuu - voidaan välillä sulkea (esim. monipisteyhteys)

Vuorovaikutus etäopetuksessa verbaalinen viestintä korostuu puhe kulkee usein viiveenä rauhallisuus selkeys rytmitys selkeät instruktiot äänensävy ei välttämättä katsekontaktin mahdollisuutta  mahdollinen kurin-pito vain verbaalisesti puhuva pää: opettajan ulkonäkö ja pukeutuminen korostuu staattisuus nonverbaalinen viestintä vähäisempää

Etäkontaktissa opettaja ei näe esim. yksittäisen oppilaan kirjatyöskentelyä  mahdotonta tukea hankalissa kohdissa  sopivien työtapojen valinta yksittäistä oppilasta ja ryhmää pitää kannustaa paljon: välitön palaute tuntityöskentelyn aikana kokeen yhteydessä annettu kirjallinen palaute mahdollisten verkkotehtävien yhteydessä kannustavaa palautetta

Oppilaiden kohtaaminen Etäopetuksessa oheis-viestintä jää osittain pois miten tuoda turvallisuuden tunnetta? miten varmistaa yhteistyötaitoja? miten edesauttaa yhteistyöhalukkuutta? yhteinen tapaaminen mieluiten opintojen alussa  lähikontakti vaikuttaa myönteisesti opettajan ja oppilaan väliseen vuorovaikutukseen oppilaan “näkeminen”: nimien käyttö, oppilaalle tärkeiden asioiden muistaminen oppilaan henkilökohtaiset tavoitteet ja niiden saavuttamisen seuranta

Oppilaiden välisestä vuorovaikutuksesta huolehtiminen vastuuta oppilaille apuopettaja (sanojen kysely ym.) parityöt: myös kaverin tehtävien/ sanakokeen tarkistaminen ryhmätyöt myös hiljaista ja rauhoittavaa yksilötyöskentelyä positiivinen palaute, myös vertaispalautetta

Nonverbaalinen viestintä ei yleensä katsekontaktin mahdollisuutta  mahdollinen kurinpito vain verbaalisesti puhuva pää: opettajan ulkonäkö ja pukeutuminen korostuu staattisuus huumori auttaa monessa tilanteessa myös etäopetuksessa

Sovittavia asioita vanhempien informointi kuka huolehtii laitteista? (plan b) työjärjestyksen muutokset, sairastumiset, pulmatilanteet? TIEDOTTAMINEN Oppilaiden kanssa ryhmän säännöt arvioinnin perusteet Etäkoulun kanssa myös esim. koulun-käyntiavustajan roolista sopiminen

Hauskaa ja motivoivaa (etä)opetusta oppiminen on aina motivoivaa kirjan tekstit ops:iin perustuvan opetuksen ydin  käsittele monipuolisesti, varmista olennaisen ymmärtäminen monella eri tavalla varmista, että oppilaat kohtaavat opeteltavan asian monta kertaa kyseenalaista työkirjan tehtävät ennakointi, harjoittelu, SOVELTAMINEN  siirretään opeteltava/opittu asia omaan elämään  mitä osaat nyt kertoa itseesi liittyvistä asioista enemmän tämän opetellun asian avulla? erilaisia aktiviteetteja soveltamiseen, joissa oppilaat saavat käyttää myös luovuuttaan ideaalitapauksessa sähköinen portfolio, jonne myös vanhemmilla lukuoikeus ja jonne kerätään erilaisia omia töitä

Oppilaslähtöinen opetus vanhan tiedon herättely opiskelu kytkettävä erilaisiin konteksteihin aihetta käsiteltävä useista eri näkökulmista  oppijoiden tietorakenteisiin monipuolisia kytkentöjä opiskellusta asiasta kannusta siihen, että oppilaat voivat keskenään pohtia, jakaa tietoa ja auttaa toinen toistaan oppilaat mukaan päättämään, mitä tehdään ja miten kuuntele oppilaita: he osaavat kertoa, miten he oppivat parhaiten (kun heitä ensin opetetaan analysoimaan oppimistaan)

Onnistuu etänäkin kuuntelutehtävät, jopa laulaminen yhdessä sanoilla leikittely, sanojen piirtäminen selkään/käteen/ilmaan dokumenttikameralla erilaiset pelit (kim-leikki, yhdistä sanoja, sotketut sanat) suulliset harjoitukset dialogien ja näytelmien esittäminen arvuuttelupelit parin kanssa …

Oppikirjan tekstikappale opetuksen ydin ennakoidaan teemaa: mitä tiedetään jo asiasta, kerätään/harjoitellaan teemasanastoa, hyödynnetään kirjan kuvat kuunnellaan kirjat kiinni: peukku pystyyn, kun kuulet tutun sanan  mikä se oli? mahdollisia sisältökysymyksiä kuullun pohjalta kuunnellaan kirjat auki, raivataan jotain yhdessä, sitten parin kanssa, varmistetaan vielä yhdessä luetaan: ensin ope mallittaa jotain sanoja, sitten nauhan/open perässä, liioitellen, eri sävyin, jne vielä voit kysellä joitain kohtia, varmistaa muistamista parilukua, ryhmälukua pari sanoo sanan tekstistä, toinen lukee koko lauseen pari lukee lauseen väärin, toinen korjaa sisältökysymyksiä tavoitekielellä läksyksi vielä kappaleen suomentamisen varmistaminen (suomennos vihkoon?), ja kappaleen lukeminen ääneen

Seuraavalla tunnilla Vielä kappaleen kuuntelua, käsittelyä ja ymmärtämisen varmistelua, sanaston työstämistä, sanaston/uuden rakenteen harjoittelua Pohtikaa yhdessä: miksi tämä on hyvä/mukava asia osata, missä voisit tarvita tätä? soveltaminen  erilaisia vaihtoehtoja erilaisille oppilaille Kyse on oppimisesta: valinnaisten soveltavien tehtävien jälkeen itsearviointia: mitä piti oppia vs. mitä opin Opetellaan myös kannustavan ja positiivisen vertaispalautteen antamista Mieti, mitä teette tunnilla, mitä oppilas tekee kotona

POIS OPPIKIRJASTA! Tekstityyppien monipuolistamista tehdään sarjakuvia, lehtiartikkeleita, mainoksia, kylttejä, kutsuja, poliisiraportteja, näytelmiä, kirjeitä, mielipidekyselyitä, lentolehtisiä, arvosteluja, mielipideilmaisuja, laulu, … Yhdestä teemasta voi tehdä useamman aktiviteetin Suullista ja kirjallista, kuvilla, väreillä ja tunteilla, pahville, paperille tai verkkoon Soveltavan tehtävän aluksi pohditaan yhdessä: millaista kieltä käytetään mainoksissa? miten haastattelu rakentuu? millainen on hyvä/hauska näytelmä? millaisia sanoja tarvitsemme sarjakuvissa?  annetaan oppilaille sanastoa sekä erilaisia kielellisiä välineitä ja strategioita tulevaan työhönsä, huomioidaan oppilaiden taso

Lähtökohtia työskentelyyn Opetussuunnitelmat access - saavutettavuus: miten oppilaat ymmärtävät oikeasti, miksi jotain tehdään. ownership - omistajuus: mikä oli ryhmätyön pointti? Miten syntyy omistajuus omaan tekemiseensä? Omat tavoitteet vs. tekeminen. autorship - tekijyys: oppilaat tuottavat itse.

Verkon hyödyntäminen tekstikappaleeseen liittyviä tehtäviä verkkotehtäviä uuden sanaston/rakenteen harjoitteluun soveltavia tehtäviä esim. verkkoalustalle autenttinen materiaali: miten se työstetään omaan kielitaitoon sopivaksi? Ryhmätyöt: lähteiden merkitseminen nettisanakirjojen käytön opastaminen lailliset kuvat käyttöön  opitaan oikeita taitoja

Soveltavien töiden arviointi Oppilaan tulee tietää arvioinnin perusteet etukäteen Jokainen tuotos on arvokas Itse- ja vertaisarviointi, vanhempien arviointi/kommentti tuotoksesta Prosessi on usein tärkeämpi kuin itse tuotos Mikä on tarpeeksi hyvä suoritus? Voimaannuttavaa ja vahvistavaa ”hampurilaispalautetta” opettajalta Palautteen tulee aina suhteutua kurssin/materiaalin/oppilaan henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Kontrolloiva palaute vs. ohjaava/selittävä palaute molempia tarvitaan. Palautteen pitäisi olla osana oppimisen ketjua: sen pitäisi johtaa vielä eteenpäin.

- + Miinukset ja plussat Oppimisen varmistus hankalaa  kirjasta tietää, mitä on käsitelty, mitä voi siis myös testata Vie paljon aikaa  onko meillä varaa tähän? oppilaat/parit/ryhmätyöt valmistuvat hyvin eri aikaan  miten työllistää nopeimmat? Käytetty aika suhteessa työn laatuun? Mitä sanoo oppilaiden seuraava opettaja? + Oppilaat saavat tehdä jotain omaa Voidaan olla luovia kukin kykynsä ja halunsa mukaan Motivoi (opettajaakin) Mahdollistaa ajankohtaisten asioiden käsittelemisen Opettajan oppilaantuntemus kasvaa Luonnollista eriyttämistä Kodin ja koulun välinen yhteistyö  voi syntyä jotain sellaista, mitä voi näyttää vanhemmillekin!

Ilmaissovelluksia soveltaviin töihin dvolver: animaatioita: wordle: sanojen opettelu tietokoneiden omat äänitysohjelmat tai esim. audacity-ohjelma: omien dialogien äänittäminen parin kanssa tietokoneiden omat videointiohjelmat: omien dialogien nauhoittaminen parin kanssa verkkolehti luokan yhteiseksi alustaksi http://magazinefactory.edu.fi/magazines/6schuler/ Ilmaissovellusten testausta ja arviointia: http://sites.google.com/site/tnk31kielet/

Linkkejä ja vinkkejä Tarja Virtasen materiaalia http://peda.net/veraja/iitti/lukio/saksa/etaopetus Etäopetuksesta: Virta-hanke: http://www.tkukoulu.fi/~virta/drupal/ Erilaista materiaalia kieltenopettajille, myös S2-opettajille: Turun norssin Kielitivoli-sivusto: http://tnkpop.wikispaces.com/ (kasvaa ja kehittyy koko ajan…)