Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”Mitä opiskelija voi tarjota ammattilaisille?” ”Mitä on moniammatillinen yhteistyö?” Simo Pernu Mikko Pohjola.
Advertisements

UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Eero Tourunen 2003 Projektin johtaminen -opintojakso Yliopiston ja yritysten projektiyhteistyö.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
VOA-oppimispäiväkirja
KORKEAKOULUN JA TYÖELÄMÄN UUSI TOIMINTAKONSEPTI Riitta Konkola.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
Minä oppijana 1 ov..
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Haukiranta MultiTalent Consulting Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa Täydennyskoulutus Haukirannan kuntayhtymä.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Näytöt Kiipulan ammattiopiston puutarhatalouden yksikössä
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Ongelmaperustainen oppiminen
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
Hyvät mallit opintojen edistämisessä Leipuri-kondiittorit 05.
eHOPS farmasian tiedekunnassa
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
InNoste-palvelupiste (02)
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Toimintaohjeet opelle
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Ti Sisältötuotanto Abdoulmajid Hakki DI Sisältötuotanto.
Käki-projekti, e-hops esittely Käki-projekti eHOPS-esittely
Kuikka-projekti 1.Opponointi Projektiorganisaatio Projektiryhmä –Salla Kalermo –Sami Kosonen –Lauri Pohjola –Antti Tourunen Ohjaajat –Jukka-Pekka.
Innovaatioprojekti XX00AC op Seminaari 2 op torstaisin klo 9 – 12 Big Dry Innoluennot 2 op perjantaisin klo 9 – 11 Harju Projekti 6 op perjantaisin.
TELI / Logistiikan koulutusohjelma Työssä oppiminen, nykyinen käytäntö Koostuu kolmesta pääelementistä: - projektiopinnot, - ohjattu harjoittelu ja - opinnäytetyö.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Yhteinen näkemys IL:n opettamisessa pohjautuu:  Arvot  Strategiat  Prosessit  Toimintasuunnitelmat  Yhteistyö suunnittelussa.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Johdantoseminaari.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Asiantuntijuus ammatillisessa koulutuksessa
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Henkilökunnan koulutus
Opinnollistamisen pähkinät
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Opiskelijat ja yritykset voimakkaasti mukana kehityksessä Opiskelijat ja yritykset voimakkaasti mukana kehityksessä Tehtävät, roolit ja oppimisen kohteet muuttuneet useasti Tehtävät, roolit ja oppimisen kohteet muuttuneet useasti Nykyinen malli ollut 2-3 vuotta käytössä Nykyinen malli ollut 2-3 vuotta käytössä Tao Eero Tourunen Projektioppiminen ja työssä oppiminen TKTL/JY

Miksi projektiopintoja? Projekti on ICT-alan yleinen työtapa Projekti on ICT-alan yleinen työtapa Substanssin oppimista projektityötavalla Substanssin oppimista projektityötavalla Projektityötavan oppimista substanssialan projekteja tehden Projektityötavan oppimista substanssialan projekteja tehden Tapa tarjota opiskelijoille kurkistus todelliseen alan työelämään Tapa tarjota opiskelijoille kurkistus todelliseen alan työelämään Luo perustaa teoreettisempien opintojen ymmärtämiseen (sovelluspohja) Luo perustaa teoreettisempien opintojen ymmärtämiseen (sovelluspohja) Tarjoaa yliopistolle tietoa työelämän todellisista osaamistarpeista ja taidoista Tarjoaa yliopistolle tietoa työelämän todellisista osaamistarpeista ja taidoista Tao Eero Tourunen Projektioppiminen ja työssä oppiminen TKTL/JY

Projektiopintojen rakenne Kolmivaiheinen rakenne Kolmivaiheinen rakenne Projektin hallinta 3 op Projektin hallinta 3 op Luentoja ja harjoitustyö Luentoja ja harjoitustyö Yleistietoa projekteista Yleistietoa projekteista Projektityö 6 op Projektityö 6 op Käytännön projektityö: todellinen tehtävä, asiakas, ryhmä, soveltaminen, jäsenenä toimiminen, johdettavana oleminen Käytännön projektityö: todellinen tehtävä, asiakas, ryhmä, soveltaminen, jäsenenä toimiminen, johdettavana oleminen Ohjaus, reflektio, itsearvionti ja ohjaajan suorittama arviointi Ohjaus, reflektio, itsearvionti ja ohjaajan suorittama arviointi Tao Eero Tourunen Projektioppiminen ja työssä oppiminen TKTL/JY

Projektiopintojen rakenne Projektin johto op Projektin johto op Projektin johtaminen/ projektipäällikkönä (pareina) toimiminen joko yliopiston opintoprojekteissa (Projektityö-kurssi) tai omassa työympäristössä Projektin johtaminen/ projektipäällikkönä (pareina) toimiminen joko yliopiston opintoprojekteissa (Projektityö-kurssi) tai omassa työympäristössä Todellinen asiakasprojekti, määrittely, sopimus, suunnitelmat, asiakastyö, ryhmän johtaminen, johtoryhmän esittelijänä toimiminen Todellinen asiakasprojekti, määrittely, sopimus, suunnitelmat, asiakastyö, ryhmän johtaminen, johtoryhmän esittelijänä toimiminen Tao Eero Tourunen Projektioppiminen ja työssä oppiminenTKTL/JY

Projektin johto Projektityökokemus (ennen kurssia) Projektin johtokokemus (kurssin aikana) Reflektio perusta + teorioiden ja uusien oppien kokeilukenttä oppimispäiväkirjat teemaryhmätyöt 4 kpl seminaarit alustuksia, keskusteluja, vierailuluentoja Projektin johtamisen asiantuntijuuden portfolio

Projektin johto Kurssin erityispiirteitä ja käytäntöjä Kurssin erityispiirteitä ja käytäntöjä Edeltävyytenä projektityöosaaminen (yliopiston kurssi, ammattikorkeakoulun kurssi tai käytännön projektityöskentely) Edeltävyytenä projektityöosaaminen (yliopiston kurssi, ammattikorkeakoulun kurssi tai käytännön projektityöskentely) Teematyölle ja seminaareille arvokasta yliopiston projektien ja työelämäprojektien toisiaan täydentävä vaikutus Teematyölle ja seminaareille arvokasta yliopiston projektien ja työelämäprojektien toisiaan täydentävä vaikutus Teematöiden aiheet nousevat opiskelijoiden omasta kokemustaustasta Teematöiden aiheet nousevat opiskelijoiden omasta kokemustaustasta Teematyön rakenne: teoriatausta, käytännön kokemus ja kokeilut, anonyymi yhteenveto kaikkien luettavaksi, palaute työyhteisöön Teematyön rakenne: teoriatausta, käytännön kokemus ja kokeilut, anonyymi yhteenveto kaikkien luettavaksi, palaute työyhteisöön Päätösseminaari yliopiston ulkopuolella luonnon lähellä Päätösseminaari yliopiston ulkopuolella luonnon lähellä Maisemaharjoitus: valitse ympäristöstä omaa projektipäällikkyyttäsi kuvaava maisema ja kerro muille perustelut Maisemaharjoitus: valitse ympäristöstä omaa projektipäällikkyyttäsi kuvaava maisema ja kerro muille perustelut

Projektin johto Portfolio Portfolio Ainoa arvioitava osuus kurssista Ainoa arvioitava osuus kurssista Henkilökohtainen (ei julkinen; opiskelijan ja opettajan välinen) kirjoitetaan ”minä”-muodossa Henkilökohtainen (ei julkinen; opiskelijan ja opettajan välinen) kirjoitetaan ”minä”-muodossa Kuvaus projektipäälliköksi kehittymisestä, millainen projektipäällikkö nyt olen (vai olenko ollenkaan), miten haluan itseni kehittyvän projektipäällikkönä lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä Kuvaus projektipäälliköksi kehittymisestä, millainen projektipäällikkö nyt olen (vai olenko ollenkaan), miten haluan itseni kehittyvän projektipäällikkönä lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä Tulevaisuuskuvan lähtökohtana usein ”maisemaharjoitus”, konkretisointivälineenä ihannetyöpaikkailmoitus, kirje itselle tulevaisuuteen tai tulevaisuudessa ystävälle omasta elämä- ja työtilanteesta, käsitekartta päällikkyydestä, jossa omat vahvat alueet vihreitä, kehittymisen alueet keltaisia ja ”ei minun ” alueet punaisia Tulevaisuuskuvan lähtökohtana usein ”maisemaharjoitus”, konkretisointivälineenä ihannetyöpaikkailmoitus, kirje itselle tulevaisuuteen tai tulevaisuudessa ystävälle omasta elämä- ja työtilanteesta, käsitekartta päällikkyydestä, jossa omat vahvat alueet vihreitä, kehittymisen alueet keltaisia ja ”ei minun ” alueet punaisia Portfoliosta kirjoitetaan lähes aina useampi versio ohjaustilaisuuksien pohjalta. Portfoliosta kirjoitetaan lähes aina useampi versio ohjaustilaisuuksien pohjalta. Arviointi yhteistyössä opiskelijan kanssa Arviointi yhteistyössä opiskelijan kanssa