Lotilan koulutiellä –itsearviointipassi 1.-6. -luokille Anne Majaniemi Päijät-Hämeen esi- ja perusopetuksen oppilashuollon kehittämishankkeen seminaari 23.4. klo 13
Taustat, lähtökohdat ja päätavoitteet arvioinnin muuttuminen oppimisprosessin osaksi ohjaavaa arviointia taidoissa (vrt.ennen sisällöt) itsetuntemuksen ja minäkäsityksen vahvistaminen kodin ja koulun yhteistyö työyhteisön perustoiminnan kehittäminen 1.Lahden kaupungin ops 2004 2. Lotilan koulun ops 2006 3. Perusopetuksen oppilaiden arviointikyselyssä esille noussut Lotilan kehittämiskohde Itsearvioinnin työkalu oppilaille ja opettajille
Työskentely ja ohjeistus työskentely: suunnitteluryhmässä, tiimeissä 1-2,3-4,5-6 ja opettajainkokouksissa ohjeistus: suullisesti, paperilla ja sähköpostilla
Aikakehys SYKSY 2006 Projektiesit-tely ja sitouttaminen 14.11.06 Työskentely tiimeissä: itsearviointipas-sin rakenne Suunnittelu-ryhmä 28.11. rakenne ja sisältö Opekokous lomakkeet luokkatasoja varten Lomakkeiden korjaukset ja viimeistely kevät 2007 Itsearviointiko-keilun tulokset 13.3.07 Yksi luokka / luok-kataso kirje huoltajille Kokeilutoiminnasta sopiminen 6.2. suunnit-teluryhmässä ja organisaatiossa 20.2. Työskentely tiimeissä 30.1.07 lomakkeet valmiiksi SYKSY 2007 Lotilan koulutiellä ristitään suunnitte-luryhmässä Viikko 41 painatus Viikko 42 ensimmäinen itsearviointi Opettajien palautetta passista 10.3. seuraava arviointi ennen pääsiäistä
Työskentelyn vaiheet 1.- 2. –luokat 3.- 4. –luokat 5.- 6. –luokat LOMAKKEET: 1.- 2. –luokat 3.- 4. –luokat 5.- 6. –luokat MUU TOIMINTA: - rehtorin kuukausi-tiedotteessa huoltajille tietoa itsearvioinnin kehittämisestä - kokeilu jokaisella luokka-asteella viimeiset korjaukset PASSIN SISÄLTÖ: kansikuva ohjeistus huoltajille ja oppilaalle kutakin lomaketta 4 kpl - huoltajan terveiset / kysymykset opettajan terveiset allekirjoitukset takakansikuva
Oppilas mukana passin toteutuksessa piirustuksia oppilailta Lotilan koulutiellä -aiheesta
Viimeistely ja rahoitus layout – yhteistyö Touko Helasen kanssa passin alkusanat oppilaille ja vanhemmille - yhteistyö rehtorin kanssa rahoitus työskentely & layout: opettajien palkkamenot painatus: KOPAKE oppilashuollon kehittämisrahasta
Itsearviointipassin käyttömahdollisuuksia opettaja katsoo oppilaan merkinnät – juttelee oppilaan kanssa, jos huomiota kiinnittäviä kohtia (esim. koko arvio tehty ääripäitä käyttämällä) huoltaja / oppilas –opettaja –keskustelujen työkalu: itsetunnon vahvistaminen pulmiin puuttuminen ennakointi tiedon siirto kodin ja koulun välillä
Lisätyökaluksi: internetpohjainen kouluhyvinvointikysely oppilaille
Kiitos mielenkiinnostanne!