Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
Elämänkatsomustiedon työtavoista Tarinan jatkaminen Eero Salmenkivi HY, opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta.
Perusopetuksen uudistus
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen, ET ja filosofia: Oppilaitosten arviointi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian opetuksen piirteitä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Moraalinen relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
ET:n tuntijako 2001 ja 2012 ja palkkiongelman poistuminen Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oppiaine-kokonaisuus
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 8 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 1 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon valinnaiskurssi, OPS:n peruskäsitteistöä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos, käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Johdatus elämänkatsomustietoon kurssin koontia
Deskriptiivinen ja normatiivinen monikulttuurisuus
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Luku- ja tenttivihjeet 10
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon didaktiikan peruskurssin koontia
Mikä on elämänkatsomus?
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Mikä on elämänkatsomus?
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Mikä on elämänkatsomus?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
Esityksen transkriptio:

Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos

Katsomus ja koulu ”[L]apsen voi opettaa uskomaan Jumalaan tai siihen, ettei mitään Jumalia ole olemassa, ja että lapsi osaa aina tämän mukaisesti esittää pätevältä tuntuvia perusteita toisen tai toisen puolesta.” Ludwig Wittgenstein (Varmuudesta, § 107) Lapsi siis pystyy molemmissa tapauksissa selittämään kaiken muun valitusta lähtökohdasta. Katsomuksena voi pitää sellaista käsityskokonaisuutta, jonka pohjalta kaiken muun voi selittää. Siihen liittyi monia sellaisia oletuksia, arvoja ja asenteita, jotka nykyajan lapsi oppii koulussa.

Katsomuksen välittämisen oikeutus Osana minkä tahansa yhteiskunnan jatkuvuutta on sen perinteen välittäminen tarpeellisten tietojen ja taitojen kanssa ja ohella. Kyse on arvojen, normien, asenteiden jne. siirtämisestä tuleville polville Eri yhteiskunnissa tämä toteutuu eri tavoin, nykyaikaisessa yhteiskunnassa asian hoitaa pitkälle yleinen koululaitos.

Moninaisuus ja katsomuksen välittäminen Haasteena yhteiskuntien monikulttuuristuminen, kuinka yksi koululaitos voi välittää monta eri perinnettä? kansainvälisesti yleisin ratkaisu lienee koulujen erikoistuminen (erilainen omistuspohja ym.) koulutuksellisesta tasa-arvosta tulee ongelma Suomessa eritaustaisille oppilaille eri opetusta, jossa eri ”totuus” (huom. muissa valinnaisissakin aineissa ”totuus” sama)

Katsomusaine eri totuuksia ilmaisevan Katsomusaine (2) = aine, jossa oppilaan identiteetti (tai sen osa, esim. uskonto) määrittää opetuksen tavoitteita ja sisältöä, jopa sitä, mikä on totta. Historiallisesti ja käytännössä: Katsomusaine = uskontoaine(et) + (joskus) uskonnoton rinnakkaisaine → kysymys katsomusaineesta herättää kysymyksen (uskontokunnittain eroavasta) uskonnosta koulussa opetettavana aineena.  Ns. objektiivinen eli kaikille yhteinen uskontotietoaine (esim. Ruotsissa) tai filosofia (esim. Ranskassa) ei tämän määritelmän mukaan ole katsomusaine.  Joissain USA:n osavaltioissa taas esim. biologia on katsomusaine (2).

Opetus–opiskelu–oppiminen -prosessin luonne, muut kuin katsomusaineet

Katsomusaineen käsitteen historiasta Elämänkatsomus -termi löytyy jo vuoden 1952 opetussuunnitelmasta. Katsomusaineista oppiaineryhmänä on puhuttu ainoastaan lukion opetussuunnitelman perusteissa Aineet: ET, filosofia, uskonto Kyse oli lähinnä valinnaisuuden lisäämiseksi tehdystä hallinnollisesta ryhmittelystä, aineryhmällä ei ollut yleistä kuvausta (kuten esim. vierailla kielillä ja ympäristö- ja luonnontieteillä). Käsite ei siis esiinny voimassaolevissa OPS-perusteissa (2003/2004), sen sijaan se esiintyy esim. OKL:n katsomusaineiden aineryhmän nimessä.

Katsomusaineen käsitteen historiasta (2) Helsingin yliopiston filosofian laitosten johdolla Suomen filosofisen yhdistyksen piirissä keväällä 2001 selkeästi ilmaistiin, että filosofia ei ole katsomusaine. Koska katsomukseen ja identiteettiin viitataan myös useimmissa muissa oppiaineissa esim. Salmenkivi (2003 tutkintovaatimusartikkelissa) kirjoitti: ”Käsite katsomusaine ei luonnehdi mitään selkeästi erotettavissa olevaa perusopetuksen ja lukion oppiaineryhmää. Kaiken kaikkiaan voidaan pitää toivottavana, ettei tällaista aineryhmänimitystä enää käytetä tulevissa OPS–perusteissa.” Olen siis muuttanut mieltäni!

Kolme ratkaisuvaihtoehtoa katsomusopetuksen järjestämiseksi 1. Oman opetuksen malli: eri uskontoryhmille erillistä omaa uskonnonopetusta ja sen rinnalla sekulaaria katsomusopetusta; esim. Suomi. Huom: vain tämä malli on aitoa ”katsomusopetusta” tässä esitetyn määritelmän mukaan. 2. Yhteisen opetuksen malli: kaikille yhteistä katsomusopetusta; esim. Ruotsi. 3. Ei erillistä katsomusopetusta: katsomusopetuksen sisällyttäminen jollain tasolla muuhun opetukseen; esim: eräät entiset sosialistimaat ja USA:n osavaltiot.

Kotien katsomukset Suomessa lapsen (ja nuoren) ensisijainen kasvatusvastuu on lainsäädännöllisesti kodeilla. Ongelmia aiheuttaa se, että on eittämätön tosiasia, että työelämän muutoksen, liberalistis-individualistisen aatemaailman ym. syiden takia kodit eivät halua eivätkä usein pysty kasvatusvastuuta hoitamaan Koulun kasvatusvastuu kasvaa tosiasiassa jatkuvasti. POPS:ssa (s. 8) todetaan esim.:” Huoltajilla on ensisijainen vastuu lapsen ja nuoren kasvatuksesta. Koulu tukee kotien kasvatustehtävää…” Myös lapsen ja nuoren uskonnon ja omantunnon vapautta käyttävät ensisijassa huoltajat.

Koulun katsomus Toisaalta varhaiskasvatus ja koulu yhteiskunnan instituutioina edustavat tiettyjä arvoja ja katsomuksia: demokratia, ihmisoikeudet, kestävä kehitys, rauha, suvaitsevaisuus. Jos kotien uskonnot tai katsomukset ovat ristiriidassa näiden kanssa, voi syntyä ongelmia. Olennaista on, että lapsi ei jää myllyyn eri katsomusten väliin, vaan ristiriidat selvitetään aikuisten välillä.