Kuva: Teltta pussilakanasetti | Ivana Helsinki

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

Matti Sipponen 1 Power taitoilta kevät 2005 Kilpailupäivä ja kilpailusuoritus.
Star Eyes Unit Itenäinen Sales Director Tarja Laurén, Mary Kay®
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Tuohitähti.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi sivu. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Esimerkki digitaalisesta portfoliosta
Tässä on Saku. Hänellä ei ole tänään mitään tekemistä.
Jumalan kanssa.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi foorumi ja kuinka kommentoida foorumiin. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
Tervetuloa kanssani keväiseen metsään!
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Pelkistäminen Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun
Nykytaide -Mitä se on?.
Huomio ! Tämä Power Point esitys sisältää Pornograaffista materiaalia LopetusEteenpäin.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
10 vinkkiä voimaantumiseen
WIKISPACE ohjeita. Sivun muokkaaminen •Valitse Edit This Page •Kirjoittele, lisää kuvia, muokkaa tekstiä •Tallenna •Muokkaa lisää….history näyttä kaikki.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tuntisuunnitelmat nimi, puhelin, ohjaajan nimi
Suomi-Venäjä-Seuran Ankkuri-jäsenrekisteri
Kunnon kulttuuriympäristöt Euroopan rakennusperintöpäivien 2012 oppimateriaali: Motivointi T eema: liikunta- ja urheiluympäristöt Diasarja 2: Kotiseudun.
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Listening comprehension
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Cityseikkailu kävellen
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Mikä minä olen ? Minä olen suunnilleen 20 cm pitkä. Minun toiminto sopii kummallekin sukupuolelle. Minut voi löytää seisomasta, roikkumasta tai makaamasta.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Jouni Viuhko 2010 Pilkun käyttäminen.
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen C2 Robottitehdas Kuva: Saara Salama.
Mitä tänään tapahtuu? Cityseikkailu Internetissä.
Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Olet ehkä ollut retkellä
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Materiaali-kokeilut B2 Origamipaja Kuva: Katja Hagelstam
Prototyöskentely ja ideoiden kehittäminen
Suomi-Venäjä-Seuran Jäsenrekisteriohjelma
Tänään - Vaihto-info, Jani Haapakoski - Sivuaineista * Sivuaineet tutkintorakenteessa * Mitä vaihtoehtoja sivuaineissa on * Miten sivuaineiden opinto-oikeutta.
Esittäytyminen Vastaa esitettyihin kysymyksiin omalta kohdaltasi lyhyesti. Korvaa kysymykset omilla vastauksillasi. Kiitos!
PILKKU.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Algoritminen ajattelu
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Aivomyrsky ja unelmien leikkipuisto
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Käyttöohje: Kuinka liittyä osastoon. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Käyttöohje: Kuinka liittyä ryhmään. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
OHJEITA TET-RAPORTIN TEKEMISEEN
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit eilen? Mitä hän teki eilen?
Mitä tänään tapahtuu? Cityseikkailu kävellen. Seikkailun kartta 1) C.A. Setterbergin muistomerkki 2) Vaasan kirkko 3) Vaasan kirkkopuisto 4) Vaasan kaupungintalo.
Puhu parin kanssa. Täytyykö sinun opiskella tänään illalla
To start press the space bar. Tietojen päivittäminen PAF kantaan käyttäen Temple Ready ohjelmaa ja IGI CD- levyjä CD-ROM:lla on tiedot vuoteen 2000 saakka,
ROT Lukkareiden teko alkaa 7.4. oman koulun tarjottimelle. Muille kouluille ilmoittaudutaan opon kautta wilma-viestillä tai varaamalla.
KU1 / Akryylimaalaus ”KATSE”
NÄKEVÄT KÄDET KU 1: MINÄ, KUVA JA KULTTUURI / TEHTÄVÄ 1.
Matematiikkaa 3b © Varga–Neményi ry 2017
Tehtävä 7.2: SmartArtin animointi
Granlund Manager, käyttöohje
Esityksen transkriptio:

Kuva: Teltta pussilakanasetti | Ivana Helsinki Materiaali-kokeilut B1 Kuosi ja pinta Kuva: Teltta pussilakanasetti | Ivana Helsinki Aihe: Kuosisuunnittelu tekstiileissä ja muissa pinnoissa, raportin rakentuminen ja materiaalivalinnat.

MUTKU-kakun toisessa lohkossa kiinnitetään huomiota erilaisiin materiaaleihin. Tänään pohditaan myös mitä ovat kuosi ja pinta. Tavoite: Opitaan tuottamaan ja kehittämään ideoita. Tarkastellaan erilaisia materiaaleja. Oppilas ymmärtää kuinka toistuva pinta eli kuosi rakentuu ja minkälaisissa tuotteissa kuoseja voidaan käyttää. Käydään läpi muutamia yksinkertaisia tapoja, joilla omasta kuvioaiheesta voi kehittää kuosin. Suunnitellaan oma värillinen kuosi. Tutustutaan myös kuosisuunnitteluun liittyviin termeihin.   Pohditaan myös materiaalien merkitystä. Kuinka materiaalivalinnat vaikuttavat esim. tuotteen tai esineen käytettävyyteen ja käyttötarkoitukseen ja kuinka niillä voidaan muuttaa tuotteen ulkonäköä ja olemusta. Innostutaan kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoja.

Materiaalien maailma on rajaton Materiaalien maailma on rajaton. Pohtikaa mitä kaikkia materiaaleja oppilaat muistavat ja tuntevat. Esim. kangas, puu, vaneri, muovi, naru, muovipussit, trikoosuikaleet, paperi, metallit, turkis jne. Lisäksi tämän kuvan yhteydessä voi keskustella aiheesta: Arjen esineet Mikä on TASO? Tasainen laskualusta, pöytä, TV-taso, hyllytaso jne. Tämän kuppiparin on tehnyt keraamikko. Minkä MATERIAALIN kanssa hän työskentelee? Entä mitä materiaalia on kuppien alla oleva taso? Kupit: Nathalie Lahdenmäki Kuva: Katja Hagelstam

Mistä materiaalista kuvan valaisin on tehty? Mitä valaisimia muistat? Pöytälamppu, jalkalamppu, taskulamppu, kattolamppu, lyhty, strobovalo, discovalo, spottivalo, halogeeniputki jne. Mistä kaikista materiaaleista valaisimia voi valmistaa? Mikä materiaalin valinnassa on tärkeää? (käytännöllisyys, esteettisyys, paloturvallisuus…) Mistä materiaalista kuvan valaisin on tehty? Kuva: Veera Jalava

Entä nämä JALKINEET? JALKINE (kertausta ennen uutta aihetta) Kuka olisi voinut muotoilla nämä? Kenelle ne sopisivat? Onko tuote hyvä, kiinnostava ja/tai tarpeellinen? Entä nämä JALKINEET? Kuva: Katja Hagelstam

Materiaalit Lautasliinat ovat paperia ja kangasta eli TEKSTIILIÄ. Vasemmanpuoleisessa on teltta-kuosi. Valintakeskustelua voi johdatella kysymyksin: Kumpi lautasliina on… A. kestävämpi ? B. helppokäyttöisempi? C. ympäristöystävällisempi? Lisää tietoa joutsenmerkityistä Pirkka Ivana Helsinki -lautasliinoista täällä: http://joutsenmerkki.fi/2012/06/12/kesakuun-merkkituote-pirkka-ivana-helsinki-lautasliinat/ Mitä MATERIAALIA nämä lautasliinat ovat? Kumman sinä valitsisit ja miksi? Toisessa lautasliinoista on KUOSI. Kummassa? Kuva vasemmalla: Paola Suhosen suunnittelemat Pirkka Ivana Helsinki -lautasliinat Kuva oikealla: Katja Hagelstam

Mikä on kuosi? Kuosi muodostuu useista kuvioista. Etsikää kuvioita ja kuoseja luokkatilasta. Esineet, oppilaiden vaatteet, tavarat ja laukut… Opettaja voi tuoda myös muutamia erilaisia kuoseja tunnille, esim. tapetinpaloja, tekstiilejä Lapsen vaatteet: Marimekko

Näissä tossuissa on useita erilaisia kuvioita. Se ei ole vielä kuosia. Etsikää kuvioita ja kuoseja luokkatilasta. Esineet, oppilaiden vaatteet, tavarat ja laukut… Opettaja voi tuoda myös muutamia erilaisia kuoseja tunnille, esim. tapetinpaloja, tekstiilejä Tuunatut Nike Air Max tennarit: Ricardo Cavolo

Kuosin kuviot voivat olla pieniä…

… tai suuria

Aivan arkisistakin asioista voi tehdä hienon kuosin! Ympäristön inspiroimat kuosit. Kuosissa voi olla arkisia asioita, joita näet ympäristössä Fokus Fabrik Laura Järveläinen: Fuusio

Ympäristön inspiroimat kuosit. Fokus Fabrik Hanna Kerman: Katve

Etsikää kuvioita ja kuoseja luokkatilasta Etsikää kuvioita ja kuoseja luokkatilasta. Esineet, oppilaiden vaatteet, tavarat ja laukut… Opettaja voi tuoda myös muutamia erilaisia kuoseja tunnille, esim. tapetinpaloja, tekstiilejä Kuosi muodostuu useista samanlaisista kuvioista, jotka ovat peräkkäin, päällekkäin tai rinnakkain. Tässä kuvassa kuviot ovat kiinni toisissaan. Siitä syntyy pinta. Kuva: Marimekko Converse tennarit

Marimekon Ruutukaava-kuosin on suunnitellut Maija Louekari

Tuomisen Marimekolle suunnit-telemassa kuosissa? Mitä näet tässä Jenni Tuomisen Marimekolle suunnit-telemassa kuosissa? Ympäristön inspiroimat kuosit. Tämän kuosin nimi on: Merimerkit

Erinomainen valikoima Marimekon selkeitä kuoseja katseltavaksi yhdessä oppilaiden kanssa löytyy linkistä: https://www.marimekko.fi/verkkokauppa/kankaat/puuvillakankaat Marimekko Maija Louekari: Siirtolapuutarha

Missä kaikissa esineissä voi käyttää kuosia? Eläinkuosit. Missä kaikissa esineissä voi käyttää kuosia? Missä kaikissa esineissä voi käyttää kuosia? Kuva: Katja Hagelstam

Tässä kuosi peittää kokonaisen rakennuksen! Kuosi seinällä: Tässä kuosi peittää kokonaisen rakennuksen! Tässä kuosi peittää kokonaisen rakennuksen! Maalaus: Otto Maja

Raporttiharjoitukset Aloita yksinkertaisilla kuvioilla! Vinkki: Kuosi syntyy monesta samanlaisesta kuviosta. Aloittakaa omien kuosien suunnittelu mahdollisimman yksinkertaisille kuvioilla joita voi toistaa nopeasti. Oppilaat voivat suunnitella esim. arkikuosin ja juhlakuosin. RAPORTTIHARJOITUKSET (15 min)   Raporttiharjoituksilla on tarkoitus harjoitella kuosin rakentumista eri tavoin. Harjoitukset on tarkoitus tehdä kohtalaisen nopeasti. Harjoituksia varten käytetään niitä varten tehtyjä ruudutettuja a4- papereita ja värikyniä. Aloitetaan piirtämällä luonnoskirjaan jokin yksinkertainen kuva-aihe, esimerkiksi pallo, tähti tai leija. Tätä kuva-aihetta toistetaan piirtämällä yksi kuva jokaiseen ruutuun. Koska kuva-aihetta toistetaan monta kertaa, on sen syytä olla hyvin yksinkertainen niin että se voidaan piirtää nopeasti. Tehtävän tarkoituksena on tutkia erilaisia tapoja toistaa kuva-aihetta, joten esimerkiksi punainen pallo on erinomainen aihe tähän tehtävään. Käytetään värikyniä. Raporttiharjoituksia tehdään 3 kpl. Kaksi niistä keskittyy pienempien kuvioiden toistamiseen, kolmannessa pohjana on vain kaksi suurta ruutua. Tätä raporttia tehdessä voi kuvitella tekevänsä kuosia, jossa kuvio on koko kankaan levyinen ja rakentuu päällekkäin olevista kuvioista kuten esim. Marimekon unikot tai meloonit. Raporttiharjoitukset Aloita yksinkertaisilla kuvioilla!

Tarvitset näitä: luonnoskirja, lyijykynä ja kumi, värejä KUOSI & PINTA Ollaan tekstiilisuunnittelijoita Mieti muutama yksinkertainen kuvio, joita haluat käyttää omassa kuosissasi. Mieti onko sinun kuosisi arkinen vai juhlava? Missä sinun kuosiasi käytetään? Onko se tapetti, verho, pyyheliina tai vaikka housukangas? Suunnittele oma kuosi A3-paperille Voit tehdä ensin luonnoksen vihkoosi. Voit piirtää lyijykynällä ja viivoittimella haaleasti paperiin apuviivat. Väritä kuosisi. Pyyhi apuviivat pois vasta kun värit ovat kunnolla kuivuneet! Voit tehdä kuosistasi myös eri värisiä versioita. Yksilö- tehtävä Harjoittele ensin, miten tehdään raportti Itsenäinen tehtävä Käsin tekeminen OMA KUOSI (40 min)   Tehtävänä on suunnitella A3- paperille oma kuosi. Apuna voi käyttää edellisen tunnin raporttiharjoituksia, ja paperin voi halutessaan ruuduttaa valmiiksi haaleasti lyijykynällä. Lopuksi apuruudut pyyhitään kumilla pois, ne eivät ole osa valmista kuosia. Mikäli raporttiharjoituksia varten piirretty kuva-aihe osoittautui toimivaksi ja on pysynyt kiinnostavana, voi sitä käyttää tämänkin kuosin suunnittelussa. Voidaan myös piirtää täysin uusi kuva-aihe luonnoskirjaan, tai täydentää vanhaa piirrosta uusilla elementeillä. Kuosissa ei tarvitse esiintyä vain yhtä kuva-aihetta, vaan raporttia varten tehdyn ruudun voi täyttää useamman kuva-aiheen yhdistelmällä. Oman kuosin suunnittelu ja toteutus: Aloitetaan luonnostelemalla luonnoskirjaan. Kehitetään vanhaa kuva-aihetta tai piirretään uusi. Kiinnitetään huomiota erityisesti kuvion väreihin, ja päätetään myös kuosin taustan väri. Siirrytään suuremman kuosin tekemiseen A3- paperille. Piirretään apuviivat mikäli ne ovat tarpeellisia. Hahmotellaan kuva-aiheet raporttirajojen sisälle. Siirrytään käyttämään värejä: kyniä, maaleja ja liituja sen mukaan mitä luokassa on. Periaatteessa kuosisuunnittelussa tulisi huomioida myös väriraportti, eli että värit toistuvat samalla lailla kuin kuviotkin. Tässä tehtävässä on kuitenkin tärkeämpää saada esiin kuvion toistuvuus. Väriraporttia ei tarvitse erikseen toteuttaa, mutta siitä voi mainita oppilaille. Pyyhitään työstä apuviivat pois vasta kun mahdollinen maali on kuivunut!