Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Prosessin analysointi ja töiden viimeistely

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Prosessin analysointi ja töiden viimeistely"— Esityksen transkriptio:

1

2 Prosessin analysointi ja töiden viimeistely
Näyttelysuunnittelu Teokset seinällä: Hanna-Riikka Heikkilä Kuva: Katja Hagelstam Aihe: Tilasuunnittelu: Suunnitellaan ja rakennetaan Mutkun oma näyttely.

3 MUTKU-kakusta on jäljellä viimeinen palanen
MUTKU-kakusta on jäljellä viimeinen palanen. Nyt rakennetaan kokemuksista yhteinen näyttely! Tavoite: Oppilaat ymmärtävät mitä on tilasuunnittelu ja miksi näyttelyitä järjestetään. Tehdään näyttelysuunnitelma, joka pohjautuu oppilaiden omiin mielikuviin Mutkusta. Oppilaat oppivat hahmottamaan tilaa ja sen mahdollisuuksia. Harjoitellaan myös mittasuhteiden hallintaa ja näyttelysuunnittelun perusasioita. Samalla tarkastellaan Mutkun opetuskokonaisuutta kokoavasti omien töiden kautta, analysoidaan omaa oppimista, viimeistellään työt ja asetetaan ne esille.

4 Miksi näyttelyitä pidetään?
KUVAESITYS JA KESKUSTELU (15–20 min) Tutustutaan näyttely- ja tilasuunnitteluun kuvaesityksen kautta. Katsotaan kuvia näyttelyistä ja näyttelytiloista. Keskustellaan siitä mikä on näyttely ja mikä on näyttelyn tarkoitus, miksi näyttelyitä pidetään? Miksi näyttelyitä pidetään? Bloom näyttely Lokal galleriassa. Kuva: Katja Hagelstam

5 Millainen on hyvä näyttely? Mitä näyttelyitä muistat?
Näyttelytilaksi kutsutaan tilaa, jossa näyttely pidetään. Keskustellaan siitä, millainen on hyvä näyttely? Voidaan jutella näyttelyistä, joissa oppilaat muistavat itse käyneensä. Pohditaan, mitä tulee ottaa huomioon näyttelyä suunniteltaessa. Millainen on hyvä näyttely? Mitä näyttelyitä muistat? Tikke Tuura: Virkattu teltta 2014

6 Mitä näyttelyyn esille?
Palataan Mutkun eri vaiheisiin ja omiin töihin. Mikä onnistui, mikä ei? Miksi? Oppilaat pohtivat itse omia saavutuksiaan ja epäonnistumisiaan ja valitsevat parhaat työnsä mukaan näyttelyyn. Mitä näyttelyyn esille? Kuva: Titanik Galleria

7 Pieneen näyttelyyn on hyvä vaihtoehto laittaa esille vain yhden kaksoistunnin aikana toteutetut työt, eli kaikilta samaan aiheeseen liittyvät työt. Pieneen galleriatilaan mahtuu vähemmän töitä kuin suureen museoon. Näyttelystä voi silti rakentaa yhtä mielenkiintoisen! Kuva: Tuovi Eskolan näyttely Salakaupassa

8 Tila on keskeinen asia, kun lähdetään suunnittelemaan näyttelyä.
Tavoitteena on suun­nitella näyttely opetuskokonaisuuden aikana toteutetuille töille. Aloitetaan pohtimaan miten työt voisi laittaa esille näyttelytilaksi päätettyyn tilaan. Ideointia auttavat kuvaesityksen näkymät erilaisista näyttelyistä. Tila on keskeinen ideointia ohjaava tekijä. Pidetäänkö näyttely omassa luokassa, koulun käytävällä vai ehkä pihalla? Tila on keskeinen asia, kun lähdetään suunnittelemaan näyttelyä. Kuva: Monstrum

9 Kuvalähde: Avoin 140 – Taideteollisen korkeakoulun 140-vuotisjuhlanäyttely Designmuseossa 12.1.– Avoin 140 Taideteollisen korkeakoulun 140-vuotisjuhlanäyttely Desigmuseossa 2011

10 Miten työt laitetaan näyttelyyn esille?
Sijoitus ja sommittelu. Miten esineet/asiat sijoitetaan tilaan? Asetetaanko työt pöydälle, hyllylle, seinälle tai laitetaanko niitä vaikka roikkumaan katosta? Työt voidaan asettaa esille yksin tai sommitella ryhmiin joissa on useamman oppilaan töitä. Kuva: Tuovi Eskolan näyttely Salakaupassa

11 Lattialle… Sijoitus ja sommittelu. Miten esineet/asiat sijoitetaan tilaan? Asetetaanko työt pöydälle, hyllylle, seinälle tai laitetaanko niitä vaikka roikkumaan katosta? Työt voidaan asettaa esille yksin tai sommitella ryhmiin joissa on useamman oppilaan töitä. Kuva: Kajahtaneet kudelmat -näyttely Annantalossa 2014

12 Sijoitus ja sommittelu. Miten esineet/asiat sijoitetaan tilaan? Asetetaanko työt pöydälle, hyllylle, seinälle tai laitetaanko niitä vaikka roikkumaan katosta? Työt voidaan asettaa esille yksin tai sommitella ryhmiin joissa on useamman oppilaan töitä. … seinälle… Kuvan teos: Inbreeding. Alicia Martin 2007

13 … vai ehkä kattoon? Sijoitus ja sommittelu. Miten esineet/asiat sijoitetaan tilaan? Asetetaanko työt pöydälle, hyllylle, seinälle tai laitetaanko niitä vaikka roikkumaan katosta? Työt voidaan asettaa esille yksin tai sommitella ryhmiin joissa on useamman oppilaan töitä. Kuva: SuoMu ja Liikkuva Linna Habitare-messuilla 2014

14 Jätä esineiden ympärille tarpeeksi tilaa ja pohdi ripustuskorkeutta
Esineet tai esineryhmät on hyvä sijoitella siten, että niiden ympärillä on tarpeeksi tilaa. Näyttelysuunnittelussa on tärkeää huomioida myös oikea ripustuskorkeus: Työ tai esine ei saa olla niin korkealla tai matalalla, että katsojan on vaikea tarkastella sitä. SAAVUTETTAVUUS Näyttelyvieraan kaikin tavoin huomioivaa näyttelysuunnittelua kutsutaan saavutettavaksi ja esteettömäksi suunnitteluksi. ?

15 Miten kerrot yleisölle näyttelyn töistä?
Töiden paikkojen valinnan ja kiinnittämisen lisäksi onnistuneessa näyttelysuunnittelussa huomioidaan se miten näyttelykävijälle kerrotaan esillä olevista töistä: Näyttelyssä on hyvä olla esite tms. jossa kerrotaan näyttelystä: näyttelyn nimi, mikä, ketkä, mitä, milloin jne. Kuvalähteet: Holzer Koblerin näyttelyarkkitehtuuria ja Galleria Titanikin infokyltti. Miten kerrot yleisölle näyttelyn töistä? ?

16 Teoskyltit? Seinäteksti? Pohjapiirros?
Mutku –näyttelyyn voidaan tehdä esim. seinään teipillä kiinnitettävät teoskyltit (joissa on esim. tekijän nimi, teoksen nimi, materiaalitiedot ja vuosi) tai pohjapiirros, johon on merkitty kaikkien oppilaiden työt. ?

17 Tehtävä SUUNNITELLAAN NÄYTTELY Muistellaan minkälainen tila on. Onko siellä pöytiä, tuoleja ja seinätilaa? Tuleeko seinille jotakin?   Mietitään ryhmissä miten suunnitelma toteutetaan, mitä materiaaleja käytetään ja mitä kiinnitysvälineitä näyttelyn rakentamiseen tarvitaan.   Lopuksi näyttelysuunnitelmista voidaan valita toteutettavaksi yksi kokonaisuus tai useampia esimerkiksi äänestämällä. Muistellaan minkälainen tila on ja onko siellä pöytiä, tuoleja, seinätilaa jne. Tuleeko seinille jotakin? Onko tilaan mahdollista rakentaa näyttelyständejä, joiden päälle esineet asetellaan? (esim. maalatuista pahvilaatikoista) Mietitään ryhmissä myös miten suunnitelma toteutetaan, eli mitä materiaaleja käytetään, ja mitä kiinnitysvälineitä näyttelyn rakentamiseen tarvitaan. Lopuksi näyttelysuunnitelmista voidaan valita toteutettavaksi yksi kokonaisuus tai useampia osia esimerkiksi äänestämällä. Kuva: Kajahtaneet kudelmat -näyttely Annantalo 2014

18 Muistellaan minkälainen tila on ja onko siellä pöytiä, tuoleja, seinätilaa jne.
Tuleeko seinille jotakin? Onko tilaan mahdollista rakentaa näyttelyständejä, joiden päälle esineet asetellaan? (esim. maalatuista pahvilaatikoista) Mietitään ryhmissä myös miten suunnitelma toteutetaan, eli mitä materiaaleja käytetään, ja mitä kiinnitysvälineitä näyttelyn rakentamiseen tarvitaan. Lopuksi näyttelysuunnitelmista voidaan valita toteutettavaksi yksi kokonaisuus tai useampia osia esimerkiksi äänestämällä. Kuvalähde: Onko tilaan mahdollista rakentaa tasoja, joiden päälle esineet asetellaan? esim. pahvilaatikoista tai -rullista.     Kuva: Aiga National Design Center

19 RAKENNETAAN NÄYTTELY Sommitellaan oppilaiden työt ryhmiin ja etsitään niille sopivat paikat. Kiinnitetään ja asetellaan infotekstit paikoilleen. Lopuksi tarkastellaan näkyvätkö kaikki työt yhtä hyvin? Minkälainen valaistus tilassa on? Tarvitaanko lisää valaistusta? Lopuksi pidetään avajaiset! Kuva: Kajahtaneet kudelmat -näyttely Annantalo 2014


Lataa ppt "Prosessin analysointi ja töiden viimeistely"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google