LUENTOSARJAN RAKENNE 26.10. Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: Johdattelua suomalaisen nuorisotutkimustiedon äärelle 9.11. Jaana Lähteenmaa: Tiedonintressit.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PALAPELIN PALAT PAIKOILLEEN
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
”Määrittää ihmisen yksilönä”
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Nuoret ja väkivalta – kulttuurinen käytäntö, sosiaalinen ongelma vai kasvatuksen kysymys? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori, Tampereen.
Kaisa Koskinen Gradunteon eväät
 Nuorisotutkimuksen tieto (jne.) – kurssin luento / J.Lähteenmaa.
Metodologian ja menetelmien valinta
Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
Tutkimussuunnitelma…
1 TUKIHAKEMUKSET KK  Kilpailukomitea voi jakaa tukea mm.  Harjoittelu- ja kilpailutoimintaan  Valmennukseen (oma valmentautuminen tai valmentajakoulutus)
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
Oma ala, oma paikka, oma tulevaisuus!
TU Suomalaiset työmarkkinat ja niiden toiminta Kurssin käytännön järjestelyt
Kansainvälinen julkaiseminen. Konferenssijulkaisut Journaalit Antologiat Monografiat.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
 nuoret ja nuorisokulttuuriset ilmiöt toistuvasti median kauhistelun (= ei täysin asiallisen, liioittelevan) uutisoinnin ja kirjoittelun kohteena aina.
JOHTAJIIN KOHDISTUVAT ODOTUKSET
Tiedonkerääminen Tietoa kerätty (ei kattavasti):  olemassa olevista hankkeista ja ideoista  kirjallisuudesta  tutkimuksista  sekalaista:
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Miksi kokemusta kannattaa kuunnella? Yhteiskuntatieteilijän näkökulma
Lapsi- ja nuorisopolitiikan kehittämisohjelma ja nuorisojärjestöt
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
Muotoilun mahdollisuudet teknologiateollisuudessa Ulla-Maaria Mutanen, Helsingin yliopisto Suomalainen muotoilu - osa liiketoiminnan ydintä? Muoto 2005.
T YTÖT, POJAT JA VÄKIVALTA – KULTTUURINEN KÄYTÄNTÖ, SOSIAALINEN ONGELMA VAI KASVATUKSEN KYSYMYS ? Päivi Honkatukia, VTT, nuorisotutkimuksen professori,
Oma tupa, oma lupa –hankkeen Road Show Mikä Road Show Kuntia vanhuspalvelulain toimeenpanossa tukeva Oma tupa, oma lupa -hanke päättyy Luovumme.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Heikki Salomaa TYÖELÄMÄSEMINAARI –LUENTO 1 Heikki Salomaa
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Triangulaation mieli nuorten tutkimisessa
Mitä sosiologia on? -luennot Pekka Räsänen
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Work Research Centre University of Tampere Toisen asteen koulutuksen läpäisemistä ja keskeyttämistä koskeva tutkimus Simo Aho.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Opintori 2012 Juha Saunavaara, historiatieteet ja Japani-opinnot.
Viestintäsuunnitelma
AJANKOHTAISTA VALMENNUSOSAAMISEN KEHITTÄMISESTÄ Osaamisohjelmasta OK /HUY URHEA
Osuustoimintatutkimuksen päivä 2008 Kuopio Kuopion yliopisto Osuustoiminnan neuvottelukunta Osuustoiminnan opetus: kommenttipuheenvuoro Tapani.
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
Fetaalialkoholivaurio ja muuntuva asiantuntijuus - haastattelututkimus alkoholin vaurioittamien lasten palvelujärjestelmästä Tutkija, YTT Susan Eriksson,
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Tampere Tilaus- ja yhteistyögradut Tampereen kaupungin näkökulmasta Tampere Riitta Juusenaho.
Soittaja kertojana, kertoja oppijana Kasvatustieteen päivät Oulussa Tuuli Talvitie-Kella
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Mitä yhdyskunta- ja kaupunkisuunnittelu on?
Johdatus tietojärjestelmätieteeseen
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni
TET =Työelämään tutustuminen
ESSEE.
Yhdenvertaisuus koulussa
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
TET =Työelämään tutustuminen
tt Eriarvoistuva osallistuminen
Tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Esityksen transkriptio:

LUENTOSARJAN RAKENNE Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: Johdattelua suomalaisen nuorisotutkimustiedon äärelle Jaana Lähteenmaa: Tiedonintressit nuorisotutkimuksessa sekä tyttötutkimuksessa 70-luvulta tähän päivään. Niiden kietoutuminen metodologisiin ratkaisuihin sekä tutkittavien ”toimijuuden” hahmottamiseen Leena Suurpää: Triangulaation monet merkitykset ja sovellukset monitieteisessä nuorisotutkimuksessa Jaana Lähteenmaa & Leena Suurpää: Nuorisotutkija mediavälitteisen tietoyhteiskunnan kentillä: moraalisia paniikkeja ja tieto-ohjausta

KURSSIN SUORITTAMINEN Yksilötyö: 2-4 sivun kirjoitus, jossa tarkastellaan itse valittua ajankohtaista nuorisoilmiötä tiedonintressien näkökulmasta. Kirjoitus muotoillaan tutkimussuunnitelmaksi. –Palautus mennessä kurssin vetäjille. Ryhmätyö (2-3 opiskelijaa/ ryhmä): 1-2 sivun kirjoitus, jossa ryhmä kuvaa ja arvioi yhden valitsemansa kirjan, erityisesti kirjassa sovelletun tietokäsityksen ja/tai metodologisten valintojen näkökulmasta. Kirjoitukset julkaistaan Kommentti-verkkokanavalla –Kirjoitukset toimitetaan kurssin vetäjille mennessä ja ne julkaistaan –Valittujen teosten kirjoittajat vastaavat opiskelijoille Kommentti-kanavalla joulukuun alussa –Elina Pekkarinen: Lastensuojelun tieto ja tutkimus (ilmestyy 27.10) Anne-Mari Souto: Arkipäivän rasismi koulussa (väitöskirja, ilmestynyt huhtikuussa 2011) Petri Paju: Koulua on käytävä (väitöskirja, ilmestyy 28.10) Sami Myllyniemi: Nuorisobarometri 2010 (ilmestynyt joulukuussa 2010)

Nuorisotutkimuksen tieto: akateemisen soveltavaa Akateemisen perustutkimuksen ja soveltavan käytäntö- tutkimuksen risteys: limittyvät tiedonintressit… akateemiset (perustutkimukselliset) intressit hallinnollis-poliittiset intressit käytännön intressit julkisuuksien intressit tutkijan arjen intressit … sekä tiedon erilaiset tuotantoehdot Odotukset: mitä tutkimuksella tavoitellaan ja mitä sillä tavoitetaan? Tutkijaroolit: missä rooleissa tutkijan odotetaan toimivan? Sisäänpääsy: onko tutkija tervetullut yhteistyökumppani? Autonomia: mitkä ovat tutkijan toimintatilat ja rajat? Tunteet: tutkimuksen resurssi pikemminkin kuin puolueettomuuden haaste? Leena Suurpää

Nuoria koskeva tiedon tuotanto 2000-luvulla Tietoon perustuva poliittinen ohjauksen trendi 2000-luvulla -selkeärajainen erottelu asiantuntijatiedon ja käytännön tiedon välillä haurastuu -projektitieto, tutkimus ja kehittäminen, indikaattoritehtailu, pika-analyysit, selvitysbuumi Millaisista intresseistä käsin yhteistoiminnallisesti rakentuvaa tietoa tuotetaan? Kuka määrittää tutkimuksen lähtökohdat, käsitteet ja tarkoitukset? Kuka omistaa tiedon? Aineistot? Tulokset ja tulkinnat? Suomalainen konsensushenkisyys: mikä tila löytyy väittelylle tiedonintresseistä, tiedon käytöstä ja arvioinnista?

Nuorisotutkimuksen tieto: mihin ääni riittää? Nuorten kuulemisen ajankohtaisuus (mm. lastensuojelu- ja nuorisolaki) Mihin ”äänen antaminen” riittää (”puhtaan” nuorten äänen romantisointi) Nuorten toimijuuden normi vs. sosiaalisten ongelmien yksilöllistäminen Sukupolvien ohipuhuminen ja hiljaisuuden koodi, esim. rasismi: –Aikuisille kertominen karsastettu kulttuurinen teko: hiljaisuus voi olla pakotettua tai valittua –Kertomisella voi olla kielteisiä seurauksia vertaisryhmän yhteisöllisyyden kannalta –Sukupolvien välinen luottamuspula – ulkokohtaisuuden kokemukset mm. viranomaisyhteyksissä –Nuoret kokevat olevansa toisarvoisia toimijoita aikuisten rinnalla (Nuorisobarometri) –Vetäytymisen ja vaikenemisen oikeus

VAELTAVA TIETO LÄHIÖSTÄ SEMINAARISALIIN

TIEDON HIERARKIAT Lastenvaunut lähiötalon katolla: mikä havainto, mikä tieto? -tiedonpolitiikka ja asiantuntijuuden kiistat: kuka omistaa lähiöiden kertomuksen? -helppo vs. vaikea havainto –tieto hyödykkeenä –monipaikkainen – vaeltava tieto? –vastatieto – siis mikä?

TIEDON HIERARKIAT Katu palaa: urbaaneja taisteluita -kokonaisten tarinoiden kertomisen tarve -milloin tutkimus päättyy? - metodologisen narsismin sudenkuopat -havaintojen nurkkakuntaisuus vs. vaeltavan tutkijan haaste