Matemaattiset oppimisvaikeudet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
Advertisements

Opetuksesta ja oppimisesta lentokoulutuksessa
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
MUISTIN PERUSTOIMINNOT:
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
Matematiikan oppiminen.
Oppimisvaikeudet.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Norssi ja Varis juttusilla
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Aggressiontunne Luento nro 1..
KUN LASKEMINEN EI SUJU.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
Matematiikan salamaopetus
Päärnäisten päiväkodin esiopetussuunnitelma
Maanantai perehdytys Maanantai perehdytys Tiistai Matin ohjaaminen 7.6. Koulunkäyntiohjaa jan viikko 7.6. Koulunkäyntiohjaa jan viikko.
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
MATIKKALUOKKIEN ARKIPÄIVÄÄ...
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Matematiikan osaamattomuuden seurauksia
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
TE4 Turvallisuus ja hyvinvointi Hurtig Tehtävä: Miten suomalaisilla työpaikoilla panostetaan työhyvinvointiin ja -turvallisuuteen?
BINÄÄRILUKUJÄRJESTELMÄ
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
KAIKUJA KAIVOKSELTA KOULUTUKSEEN TULEVAISUUDEN OSAAJAT MITÄ OPISKELIJALTA VAADITAAN.
Opetusteknologian vastaus insinöörikoulutuksen matematiikan alkuopetuksen haasteisiin Kari Lehtonen Metropolia Ammattikorkeakoulu.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Vanhempien mielipiteitä
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Motorinen kehittyminen
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle?
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Vanhempainilta AKRO Aamu kello
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
Pelit opetuksen tukena
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Mikä on elämänkatsomus?
9. Oppimisen psykologinen perusta
Oppiminen.
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
10. Ajattelu.
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Kielellinen erityisvaikeus
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

Matemaattiset oppimisvaikeudet Juho, Saana & Ville

Syitä ja seurauksia Poikkeuksellisen vaikeaa oppia peruslaskutaitoja Perimä Kognitiiviset tekijät: Työmuisti Tarkkaavaisuus Visuaalisten havaintojen muokkaaminen ja kääntely mielessä Toiminnan ohjaaminen Kielelliset taidot

Lisää… Tunteet, itsetunto ja motivaatio Väärinymmärrykset Virheet heikentää suorituksia Käsitys ”heikosta matikkapäästä” Opetusstrategia ja sen toteenpanija Oletus ettei matikkaa tarvitse mihinkään Matemaattisia taitoja ei käytetä arjessa

Kuntoutuskeinoja ja opetuksen tukemisvälineitä Tukiopetus Havainnollistamisvälineet, kuten legot ja helmitaulu yms. Opetusstrategia Yksilöllisyys opetuksessa Tietokone ja pelit (GeoGebra, AbacoMath, Ten Base)

Ennaltaehkäisy Tuoda matematiikka arkipäivään Käytetään monipuolisia opetusstrategioita ja pyritään löytämään jokaiselle oma tapa oppia Lapsille ”matikkaleluja” legot, palikat jne. Itsetunnon ja motivaation tukeminen Perustaitojen edellytys