Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät 2014-15.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Matti Sipponen 1 Power taitoilta kevät 2005 Kilpailupäivä ja kilpailusuoritus.
Advertisements

Argumentaatioanalyysi tekstitaidon tehtävänä
VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Todennäköisen käsite alakouluikäisille
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
UMF I Luento 2. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Taidot taskuun -tunnit Tapanilan ala-asteella
Analyysi Analyysi = kreik. irrottaa: hajottaa osiinsa, eritellä, jäsentää. voi käsitteellisesti tarkoittaa kahta erilaista asiaa: muotoanalyysi: miten.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Oppimistehtävä Oppimaan oppimisen koulutus
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Journalistiikan ja mediatutkimuksen perusteet ma 19. ja 26.9.: 12-14, F416; ti 20: 12-14, Kurtén ti 27.9: 12-14, Nissi viikko 38 ma-ti.
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
1. IHMINEN.
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Ajatteluhatut Teeman tarkastelua eri näkökulmista
1. Probleema –Onko täysikuu yhtä korkealla ollessaan eteläisellä taivaalla sekä kesällä että talvella?
Maa Kiertää aurinkoa tekijä jarno.
Testi matematiikkakuvan tunnistamiseen ja oppimateriaali muutoksen tueksi Matti Lattu & Anu Pietilä: OKL Jaakko Kurhila: TKTL.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Opiskelutekniikan palaute Analyysin tekeminen systemaattisuus: –tehtävänannon tarkka lukeminen –kurssipäiväkirjan asioiden kertaaminen –oppimispäiväkirjan.
Ops seminaari Askola.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
4. TERVEYDENHUOLTO SUOMESSA TERVEYSTIETO 7. Terveys eri puolilla maailmaa  Mitä terveyteen liittyviä ongelmia eri puolilla maailmaa on?  Millainen on.
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
5. RUOKAA TERVEYDEKSI TERVEYSTIETO 7. RAVINNON VAIKUTUS IHMISEN TERVEYTEEN PSYYKKINEN TERVEYS ??? FYYSINEN TERVEYS ??? SOSIAALINEN TERVEYS ???
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
MATEMATIIKAN OPETTAJAHARJOITTELU OPEA510 NORMAALIKOULU.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
YO-info syksy Koetilanne  Omia koepapereita ei tuoda, koetilanteessa annetaan tarvittava määrä paperia.  Koepaperiin jätetään marginaali.  Jokaisessa.
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
Tutkielman teko-ohjeet
3.c
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Sosioemotionaalinen kehitys
Opetussuunnitelmassa 2016
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Opiskelutaidot ja aineenopettajan ohjaus
Luku 07 Motivaatio saa ihmisen liikkeelle.
4 TARKKAAVAISUUS PS3 LAJM.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Miellekartta.
Tervetuloa.
Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO
Kielitietoisuus.
1. luokkien vanhempainilta
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
. Käytännön kokemuksia /
Opettajan pedagoginen ajattelu
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
Maksuttomia materiaaleja opetukseen, työnohjaukseen
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät

Oppiainerajat ylittävää suunnittelua Aineenopettajat: uskonto, kotitalous ja maantieto 3 x 1 tunti yhteistä ideointia ja omien ajatusten selkeyttämistä ryhmässä Päätimme keskittyä tiettyihin taitoihin joka ”lohkosta” TEHTÄVÄ KOGNITIIVISTEN TAITOJEN OPETUKSEEN TIEDON KERÄÄMINEN Tarkka havainnointi Tarkka ja täsmällinen nimeäminen TIEDON KÄSITTELY Suunnittelu Vertailu TIEDON TUOTTAMINEN Ajattelu ennen tekemistä Tarkkuus käsitellessä tietoa

Materiaalin tuottamista yhteistyössä Teimme työkortit kognitiivisten taitojen opettamiseen

Kognitiivisten taitojen harjoittelu kotitaloustunnilla , 6Aja 6B Edellisellä viikolla oli valmistettu sämpylöitä juurimenetelmällä Nyt pullataikinan valmistus parityönä ja taikinasta pikkupullia Aikaa käytettävissä 1,5h Tehtävänä vertailla, mitä samanlaista on sämpylätaikinan ja pullataikinan valmistuksessa Tarkastelun kohteena raaka-aineet, taikinan valmistus ja leipominen

Oppitunnilla taulu: Parityö: Pullataikina ( Ota esille sekä sämpylä- että pullataikinan ohjeet) Vertaile: Mitä samanlaista on pullataikinassa ja sämpylätaikinassa? Raaka-aineet Taikinan valmistus Leipominen

Kognitiivisten taitojen harjoittelu maantiedon tunnilla 7A ja 7B Aihe: Maan liikkeiden ja Auringon säteilyn jakautumisen havainnollistaminen Tavoitteiden asettaminen: tarkka havainnointi, vertailu ja ajattelu ennen tekemistä Työskentely pareittain tai kolmen ryhmissä Välineet: – massapallo = maapallo, johon piirretty päiväntasaaja – tikku = maapallon kuvitteellinen akseli, joka kulkee napojen kautta – led-tuikku = Aurinko

Ohjeet työskentelyyn Vaihe 1 Maapallo kulkee soikealla radallaan Auringon ympäri Kierrätä maapalloa radallaan siten, että Maan akseli on pystysuorassa Mihin auringon säteet osuvat suorimmin? Vaihe 2 Kierrätä maapallo radallaan siten, että Maan akseli on koko ajan kallellaan ikkunaan päin Mitä huomaat?

Ohjeet työskentelyyn, jatkoa Miten valaistusolosuhteet maapallolla muuttuvat Maan kierron aikana? Kerro havainnot opettajalle Kirjoita vihkoon muistiinpanot siitä, mistä vuodenaikojen vaihtelu johtuu Apuna myös tehtävämoniste

Open havaintoja ja päätelmiä Oppilaat olivat innostuneita, mutta vain osa jaksoi työskennellä ohjeiden mukaan Havaintojen ja päätelmien kertominen opettajalle tärkeä vaihe Ymmärryksen siirtäminen paperille monille vaikeaa Jäi tunne, että asia opiskeltiin hyvin, mutta tavoitteet jatkossa vielä selkeämmin esille Toimisi parhaiten kaksoistunnilla

Tarkkaa havainnointia ja vertailua uskonnon tunnilla 7.A ja 7.B Kertaus kristinuskon synty- misestä vanhalla ajalla Numeroidut tekstitiivis- telmät (lue, alleviivaa keskeinen) ja teksteihin liittyvät kuvat ilman numeroa (vertailulla etsi oikeat ja numeroi)

Ymmärrys näkyväksi Kirjaa kuvan tunnistusperuste näkyviin Anna otsikko kuvalle teksteineen

Kokeilun arviointia Tuloksissa jakautuminen (raskas tekstin luku, havaitun ja tulkinnan erotus haastava, yleistiivistys hyvin vaikeaa) Tunne omasta oppimisesta? Työtapana erilaista, outoa, vaihtelua Jatkosta: pienempinä osioina, mallitusta ja harjoittelua lisää, havainnointi kiinnostaa

Meta-tasolle Tietoiseksi tulo : millaiset kognitiiviset toiminnat tehtävässä tarpeen: Siihen korttien käyttö ennen, aikana, jälkeen – tilanteen ja porukan mukaan Jatkuva palaute opettajalta (ja toisilta) Tehtävän ja oman toiminnan tarkastelu keskeistä - joustavuutta mukaan