Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Minäkö ulkomaille?  Miksi lähden ulkomaille ja mitä sieltä haen?  Lähdenkö pois jostain, pakenenko jotain tilannetta, ihmissuhdetta, ristiriitaa?  Onko.
SIDA1 Yksityisen yrityksen ja ammattikorkeakoulu Arcadan ylläpitämä palvelukeskus Arabianrannassa. Living lab. yhdistää teoriaopintoja käytäntöön.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Wilma ja työssäoppiminen Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2+1 MALLI
Erilaisia kauppapolkuja…. TILDAN POLKU  Tilda asiakaspalvelun ja myynnin merkonomiopiskelija valmistuu kahdessa vuodessa  ensimmäinen lukuvuosi 4 jaksoa.
Työssäoppimisen seuranta Kirjautuminen Salasana Käyttäjätunnus Kirjaudu.
ATOT TYÖSSÄ OPPIEN • Työvaltaistaen • Yhteisopettajuutta hyödyntäen • Integroiden • Työpajoissa ja työsaleissa.
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
OHJAAMINEN.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Opiskelijan arvioinnin kokonaisuus työssäoppimisjaksolla
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Huoltajat oppilaan ohjauksen tukena Toplake-hanke Opetusministeriön rahoittama Tavoitteena mm.: Koti ja koulu yhteistyössä kaupungin ja koulun.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Miten menetellä ongelmatilanteissa
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen: toplaaja.purot.net toplaaja.wikispaces.com Hidas, tuettu polku.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Työssäoppiminen eli TOP
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
elokuun virtuaalivesijumpat
Esityksen transkriptio:

Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa Topin virrassa -seminaari 5.5.2010

Projekti aloitettiin v.2008 Kirkkonummella ja v.2009 Espoossa Taustaa Projekti aloitettiin v.2008 Kirkkonummella ja v.2009 Espoossa Aluksi kartoitettiin työelämän kiinnostus ja ajatukset laajennetusta työssäoppimisesta Myös valintakokeessa kysyttiin opiskelijoiden ajatuksia Laajennettu top toteutunut kaikissa opintokokonaisuuksissa 1-2 krt (kasvu, hoito, kuntoutus)

Mitä laajennettu työssäoppiminen tarkoittaa? Työssäoppimista on määrällisesti enemmän kuin ennen (1-2 ov:a) Työssäoppimisjakso on ajallisesti pidempi Ammattiin opiskelu tapahtuu yhtä aikaa koulussa ja työpaikalla Esim. päiväkodissa 2009-2010: Alussa 1,5 viikon orientaatio, koulussa ma-ti, töissä ke-pe usean viikon ajan ja lopussa 3 kokonaista viikkoa työpaikalla

Tavoitteet opiskelijan näkökulmasta Opiskelijat pääsevät nopeasti näkemään millaisessa ympäristössä lähihoitaja työskentelee Opiskelijat pääsevät itse tekemään käytännön työtä tulevassa ammatissaan Opiskelumotivaatio kasvaa, koska koulussa tapahtuvaa teoriaopetusta ei ole yhtäjaksoisesti useita kuukausia Opiskelijan itsetunto kasvaa ja kehittyy, kun hän huomaa oman asiantuntijuutensa ja kykynsä hyödyntää teoriaopintoja työpaikalla ja työssä opittua koulussa.

Tavoitteet työssäoppimispaikan näkökulmasta Työpaikkaohjaaja oppii tuntemaan opiskelijan paremmin ja tukee opiskelijan ammatillista kasvua Työpaikkaohjaaja tutustuu syvemmin lähihoitajaopiskelijoiden tavoitteisiin ja arviointiin Työssäoppimispaikassa useampi opiskelija, jolloin myös työpaikkaohjaajat voivat tehdä yhteistyötä ja tukea toisiaan Pitkäjänteisestä yhteistyöstä syntyy todellista vuorovaikutusta työpaikan ja oppilaitoksen välille esim. opetuksen ja opetussuunnitelman kehittämiseen (yhteisiä projekteja jne.)

Tulokset ”Kokonaisuus sujui hyvin. Ohjaajat olivat miellyttäviä ja kannustavia, sai tukea tarvittaessa. Työssäoppimisjakso olisi voinut olla pidempi, jotta olisi voinut paremmin tutustua lapsiin, ohjaajiin, vanhempiin. Laajennettu työssäoppiminen oli todella miellyttävä kokemus, koulussa sai ryhmäläisiltään ja opettajiltaan paljon tietoja ja ideoita. Top-tehtävät olisivat voitu jakaa /rytmittää paremmin työssäoppimisjaksolle ja informoida muille opettajille mitä tehtäviä on suunnitellut antavansa.”

Tulokset ”Toiveemme vuoden takaisten opiskelijoiden harjoittelusta syntyneistä toiveistamme oli toteutettu. Esim. että opiskelijoilla on aluksi intensiivisempi jakso, jolloin he pääsevät paremmin alkuun päiväkotiryhmässä. On myös mukavaa, että opettajan saa aina kiinni, jos tulee tarvetta ja kysymyksiä matkan varrella. Yhteistyö oppilaitoksen kanssa sujuu. (Taitajakisa esim.) Mukava on tästä jatkaa :-)”

Lisätietoa mm. http://soteknummi.wikispaces.com/Etusivu