SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL- LISESSA.
Topirkka -portaali ja työssäoppimispaikat:  vähentää työssäoppimisen organisoimisesta aiheutuvaa työtä (varausjärjestelmä)  selkiyttää käytäntöjä oppilaitosten.
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
OHJAAMINEN.
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Työssäoppimisen (TOP) prosessi
Päivitetty Päivittäjä: opinto-ohjaaja Sirpa Puikkonen.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Tervetuloa 9.Lk jatkokoulutusvanhempainiltaan. Aikataulu 2009 Elokuu –Ohjauskeskustelut alkavat Syyskuu –Työpaikan hankkiminen ja valmistautuminen työelämään.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Sedussa työssäoppien ammattiin -laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeen toiminnan kuvausta  Ohjausryhmän kokous Anne Lepistö
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
SIIRTOHOJKS Kotitalous- ja kuluttajapalvelujen perustutkinto er Puhdistuspalvelujen perustutkinto er.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Sedussa työssäoppien ammattiin - miten SeTREENI auttaa, kun työelämä kutsuu. SeTREENI – kokeiluhankkeen toiminnan kuvausta Anne Lepistö.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut – Kainuun ammattiopisto
Valvo-hanke - ESR-rahoitteinen, koulutuskuntayhtymä Lappian hallinnoima hanke - hankekunnat: Ylitornio, Kolari, Pello, Muonio.
Hellevi Tervo Tyrnävän työleiri MITÄ ON TYÖELÄMÄN TUKEMINEN ? Hankkeissa tehtyä ja seminaarissa pohdittua.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
TOPLaaja Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Porvoo International College.
SeDuuni2 -hanke  Toiminta-aika –  Seinäjoen koulutuskuntayhtymä / Koulutuskeskus Sedu  Työelämäyhteistyön kehittämisjaksot koti-
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Kokkolan ammattiopisto
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
OHJAUSKARTOITUKSEN / PUIMALAN TOTEUTUS  Tavoitteena saada tarkempaa tietoa työssäoppimisen ohjauksen tilanteesta ja kehittämishaasteista alakohtaisesti.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
Rahoitus: ESR, Etelä-Suomen lääninhallitus Koulutuskeskus Salpaus – Tavoitteena on edistää nuorten työllistymistä vahvistamalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Verkostoseminaari 13. – Helsinki
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Elintarvikealan perustutkinto.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Onnistunut työssäoppiminen M.O.T. -hankkeen hyviä käytäntöjä Liisi Mattila ja Anu Parantainen
Ulla Nivukoski projektikoordinaattori Koulutuskeskus Sedu Törnäväntie Seinäjoki Puh: gsm
Opettaja/ryhmänohjaaja Koulutusalan opettajatiimit Koulutusalajohtaja Opiskelija 2. Opiskelija tekee Läheltä piti- ilmoituksen Koulutuspäällikkö 3. Jos.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Työkykypassin hyvät toimintamallit Koulutuskeskus Sedussa
ETOS-erityisopiskelijan työvaltaiset yksilölliset osaamispolut Pauliina Julkunen, Kanneljärven Opisto Vertaansa vailla –ohjauksen ja erityisopetuksen.
Uudet laaja-alaiset tutkinnot
Tämä diasarja on tarkoitettu opojen käyttöön.
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Työkykypassin hyvät toimintamallit Koulutuskeskus Sedussa
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Ammattistartin opiskelijoiden sijoittuminen eri aloille 2008
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori ja Pirjo Kenkkilä, SeduCoach, elintarvikealan perustutkinto Anne Lepistö Koulutuskeskus Sedu 1

Koulutuskeskus Sedussa luodaan toimintamallia erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työssäoppimisen ohjaamiseen, jota voidaan toteuttaa ennen to-jaksoa, työssäoppimisjakson aikana sekä sen jälkeen. Tavoitteena on mahdollistaa laajennetun työssäoppimisen kokeilut myös haasteellisissa tilanteissa. Pilottikokeiluissa voivat olla mukana SeTREENI- hankkeeseen kuuluvat perustutkinnot. 2 Anne Lepistö

TREENI-vastuuopettajat ja perustutkinnot Sedun ohjausryhmä Työelämäyhteistyön laaturyhmät TOAO- kehitäryhmä Peda-ryhmä lv lv Puualan pt Armi Toivola Timo Toivola Matkailualan pt Tanja Välipakka- Toivonen Elintarvikealan pt Ulla Hildén Sosiaali- ja terveysalan pt Liiketalouden pt Hellevi Alestalo lv Kone- ja metalli- alan pt Tero Eklund Sähköalan pt Autoalan pt Maatalousalan pt Pintakäsittely- alan pt Timo Haapolahti Tekstiili- ja vaatetusalan pt Kuvallisen ilmaisun pt Käsi- ja taide- teollisuusalan pt Anne Lepistö Työpaikkaohjaajat Työssäoppijat Ohjaa toimintaa ja resursseja TREENI-vastuuopettaja suunnittelee ja toteuttaa. SeduCoach

4 Anne Lepistö

5 Onnistuneen työssäoppimisjakson avulla varmistetaan yhteistyön jatkuvuus Koulutuskeskus Sedun ja työpaikan välillä. Epäonnistumisesta työssäoppimisjaksolla voi seurata opintojen keskeytyminen/pitkittyminen. SeduCoach –toiminnan tavoitteena on ehkäistä em. ongelmia ja helpottaa työssäoppimisjakson toteutumista opiskelijan omasta ja työpaikan näkökulmasta. Tuen tarvitsemisen huomioinnissa tärkeä rooli kaikilla osapuolilla (opettaja, ryhmänohjaaja, opiskelijahuolto, opiskelija itse).

SeduCoachin tehtävät: Kartoittaa aktiivisesti työssäoppimisessa erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita yhteistyössä työpaikkojen ja ohjaavien opettajien kanssa. Ohjaa ja tukee opiskelijoita työssäoppimispaikkojen etsinnässä, yhteydenotoissa, tutustumiskäynneillä ja perehdytystilanteissa työssäoppimispaikoilla Opastaa työpaikkaohjaajaa erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan ohjauksessa Kartoittaa oman alansa erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työssäoppimispaikkoja ja pyrkii verkostoitumalla lisäämään yhteistyötä työelämän, Koulutuskeskus Sedun ja SeTREENI-hankkeen välillä 6 Anne Lepistö

Toteutuneita SeduCoach kokeiluja 7 Anne Lepistö Elintarvikealan perustutkinto: -Työssäoppimisjaksolla olleista opiskelijaryhmästä 10, jotka erityisopiskelijoita tai muuten tarvitsevat erityistä tukea -Työpaikkoina Valio, Atria, Citymarket, Prisma, Ruukki (työpaikkaruokala) ja Pirjon Pakari (leipomo) -Jokainen suoritti hyväksytysti työssäoppimisen (poissaolot jäivät alle sallitun määrän/opiskelija) ja siihen liittyvän näytön -Opettaja ehti paneutua työssäoppijan tekemisiin ja päivittäinen seuranta piti hyvin ajan tasalla -Työpaikkojen viestinä: opettajien tiiviimpi mukanaoloa työssäoppimisjaksolla voisi tiivistää, parantaisi työpaikkojen sitoutumista

8 Anne Lepistö

Kuvallisen ilmaisun perustutkinto sekä käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, Sedu Jurva: - SeduCoachina toimii ammatillinen koulunkäyntiavustaja - Ohjattavien opiskelijoiden määrä 20, joukossa sekä työpaikoilla työssäoppimassa olevia, sekä ammattikorkeakoululla tehtävää työssäoppimista että maksullisen palvelutoiminnan tilaustöitä oppilaitoksen tiloissa (Koulutuskeskus Sedun erityistilanteet) - Haasteena erityisopiskelijat sekä vaikea työssäoppimispaikkojen saatavuus paikkakunnan puualan yrityksissä 9 Anne Lepistö

10 Yhteistyössä: Yhteystiedot: Anne Lepistö Projektikoordinaattori SeTREENI-työelämä kutsuu Koulutuskeskus Sedu Törnäväntie SEINÄJOKI Pirjo Kenkkilä Koulutuskeskus Sedu, Seinäjoki, Törnäväntie elintarvikeala Törnäväntie SEINÄJOKI