Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sedussa työssäoppien ammattiin -laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeen toiminnan kuvausta  Ohjausryhmän kokous 30.11.2010 Anne Lepistö 30.11.2010.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sedussa työssäoppien ammattiin -laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeen toiminnan kuvausta  Ohjausryhmän kokous 30.11.2010 Anne Lepistö 30.11.2010."— Esityksen transkriptio:

1 Sedussa työssäoppien ammattiin -laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeen toiminnan kuvausta  Ohjausryhmän kokous Anne Lepistö

2 SETREENI-opettajien esittäytyminen
Ajankohtaista SETREENI-opettajien esittäytyminen Kaksi tapausesimerkkiä laajennetun työssäoppimisen kokeilusta Puualan kokeilujen levitystoimet Vertaisarviointi Koulutuksenjärjestäjien välinen tiimiverkosto Anne Lepistö

3 Hankkeen väliraportti toimitettu 27.8.2010
Syksy 2010 Hallinto: Hankkeen väliraportti toimitettu Päätös valtionavustuksesta € (70%). Käyttöaika asti. Loppuraportti viimeistään Väliraportti kehittämistyön etenemisestä mennessä. Liitteenä selvitys määrärahan siihenastisesta käytöstä Tarkennettu hankesuunnitelma postitettu Verkosto- ja sidosryhmätapaaminen Hotelli Levitunturi Levi Laatua yhdessä tehden: KJY:n Työssäoppimisen verkoston tapaaminen / hanketori tapahtuman yhteydessä Helsinki sivuilla yhteensä 2112 kävijää Anne Lepistö

4

5 Ohjaa toimintaa ja resursseja
. Sedun ohjausryhmä Työelämäyhteistyön laaturyhmät Ohjaa toimintaa ja resursseja Hankkeen ohjausryhmä Peda-ryhmä TREENI-vastuuopettaja suunnittelee ja toteuttaa Työpaikkaohjaajat Työssäoppijat Käsi- ja taide- teollisuusalan pt Anne Lepistö Puualan pt Armi Toivola Timo Toivola Pintakäsittely- alan pt Timo Haapolahti Elintarvikealan pt Ulla Hildén Matkailualan pt Leena Korpi Kone- ja metalli- alan pt Liiketalouden pt Hellevi Alestalo TREENI-opettajia lv Autoalan pt Rami Liikaoja Sosiaali- ja terveysalan pt Maria Lamminen Kuvallisen ilmaisun pt Anne Lepistö Tekstiili- ja vaatetusalan pt Maatalousalan pt Sähköalan pt

6 Seducoach-toiminta marraskuun loppuun mennessä 2010-2011
8 Sedun henkilökunnasta, lähinnä opettajia 4 henkilöä: työpaikkaohjaajia, nuorisokodin ohjaajia Kokeiluissa mukana tähän mennessä: kotitalous- ja kuluttajapalvelujen pt, puualan pt, elintarvikealan pt, liiketalouden pt, sosiaali- ja terveysalan pt, maatalousalan pt 29 opiskelijaa Anne Lepistö

7 Näin laajennettu työssäoppiminen toimii: Ei kahta ilman kolmatta
Laajennettu työssäoppiminen ryhmällä -Hellevi Alestalo Laajennettu työssäoppiminen yksittäisen opiskelijan kohdalla -Ulla HIlden Laajennettu työssäoppiminen projektina -Anne Lepistö Anne Lepistö

8 Laajennettu työssäoppiminen projektina -Näytelmäprojekti "Poltettu oranssi". Tutkinnon osana kulttuuritapahtuman visualisointi. -Oman taidon projekti -Asiakaslähtöinen sisustusprojekti -Rakennusmaalaus-projektityö/ STARKKI -Pytinki-messuprojekti -Musikaaliprojekti "Kullervo". Projektiin osallistuessaan opiskelijat valmistivat amk-opiskelijan suunnittelemat rooliasut. Nämä projektit toteutuvat käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinnossa.   -Oma Onni-projekti : Käsi- ja taideteollisuusalan pt sekä liikealan pt. Matkailualan pt oli mukana toteuttamassa projektin ryhmäytymispäivää.  Tekstiili- ja vaatetusalan opiskelija opiskelija Opiskelija on työssäoppimassa "normaalin" to-jakson lisäksi 1 ov:n työssäoppimassa. Opintoina projektityö ( tekstiili- ja vaatetusalan pt) Anne Lepistö

9 Puualan kokeilujen levitystoimet vuoden 2010 aikana 3. – 4. 2
Puualan kokeilujen levitystoimet vuoden 2010 aikana 3. – Puualan ja pintakäsittelyn alan kehittämispäivät Hankkeen valtakunnan koordinaattori Nina Eskola esitellyt Ähtärin hanketta Armi Toivolan tekemän PowerPoint-esityksen avulla. Sedu, Ähtäri, Koulutie Ähtäri, Koulutien vastuuopettajien kokous Timo Toivola esitteli hanketta ja kertoi mahdollisuuksista suorittaa ATTO-opintoja Moodle-kurssien avulla. Hän jakoi vastuuopettajille kurssiavaimia Moodle-kursseihin tutustumista varten. Tuloksena yksi metallialan opiskelija siirtyi syksyllä hankkeen piiriin. Laajennetun työssäoppimisen kokemuksia ja tuloksia on esitelty myös sedu-pedan, toimialan ohjausryhmässä sekä Ähtärin toimipisteen avoimien ovien päivässä Sedu Kurikka mukana Armi ja Timo Toivola, Veli-Pekka Göös, Jaakko Hautamäki, Riitta Junttila, Risto Ojanperä, Kristiina Väliniemi ja projektikoordinaattori - Armi Toivola esitteli puualan työssäoppimisen blogia ja verkkokurssien materiaalia - Osallistujien keskuudessa syntyi paljon kysymyksiä ja keskustelua -verkkokurssien sisältö -ammatillisten teoriaopintojen sisältö ja opintojen toteuttaminen käytännössä -ATTO-aineiden sisällyttäminen työssäoppimisen osaksi -opettajan ajankäyttö; verkkokurssin suunnittelu, toteutus ja arviointi - suunniteltiin yhdessä Kurikan Sedun opiskelijan laajennetun työssäoppimisen jaksoa. Kyseinen opiskelija aloittanut työssäoppimisen työssäoppiminen jatkuu suunniteltuun valmistumiseen saakka Anne Lepistö

10 Mitä on vertaisarviointi – vastavuoroista toisilta oppimista ja osaamisen jakamista. Se on kehittävää, kriteeriperusteista arviointia, jossa arvioijat vertaavat havaintojaan määriteltyyn tavoitetilaan. Arvioinnin kohteet sovitaan etukäteen ja arvioinnista laaditaan palauteraportti - osapuolet ovat kiinnostuneita oman työnsä kehittämisestä VAIHEET: 1 Valmistelut; itsearviointi 2 Vertaisarviointikäynti; havainnointi ja haastattelut 3 Vertaisarviointiraportti; palautekeskustelu ja palauteraportti 4 Käytännön toteutus; toiminnan muutoksen suunnittelu ja jatkuva parantaminen (lähteet ”työkaluja ammatillisen koulutuksen oppimisympäristöjen kehittämiseen” ja Harri Keurulaisen luentomateriaali) Anne Lepistö

11 Mitä on vertaisarviointi -2- Toplaaja-verkosto LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN ARVIOINTIKRITEERISTÖ - käytetään sekä itsearviointiin että vertaisarviointiin - kriteerit nousevat laajennetun työssäoppimisen kokeiluohjelmasta (Oph) - Työssäoppimisen mielekäs laajentaminen ja sen monipuolisempi hyödyntäminen - Opiskelijan yksilöllisten mahdollisuuksien lisääminen ja monipuolistaminen työelämälähtöiseen ja käytännönläheiseen ammatilliseen opiskeluun - Yksilöllisten oppimispolkujen tukeminen, ROPS ja HOPS- - Työssäoppimisen tukitoimien ja ohjauspalveluiden kehittäminen Anne Lepistö

12 Mitä on vertaisarviointi -2- Toplaaja-verkosto LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN ARVIOINTIKRITEERISTÖ - käytetään sekä itsearviointiin että vertaisarviointiin - kriteerit nousevat laajennetun työssäoppimisen kokeiluohjelmasta (Oph) …kriteerit jatkuu….. - Opettajien tukeminen työssäoppimistoiminnassa - Työelämän edustajien kannustaminen ja tukeminen laajennettuun työssäoppimistoimintaan - Työssäoppimisen laatutyön kehittäminen - Uusien tutkinnon perusteiden käyttöönoton tukeminen Anne Lepistö

13 Vertaisarviointi SeTREENI-hankkeessa - 16. 12
Vertaisarviointi SeTREENI-hankkeessa TREENI-opettajien työskentelypäivä, jossa yksi aihe on itsearvioinnin kokoaminen , vertaisarvioijille tarvittavan aineiston kokoaminen ja aineiston vieminen wikisivustolle - yhtenä työkaluna käytetään myös Koulutuskeskus Sedun ”Työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen strategiaa” -Sedun vertaisarviointi Vertaisarviointiin perehtyminen -Ulla Hilden, Rami Liikaoja ja Anne Lepistö havainnoivat Pirkon vertaisarviointia Maria Lamminen havainnoi Omnian soten vertaisarviointia Kevään 2011 aikana jokaisella TREENI-opettajilla mahdollisuus osallistua havainnoijana ja arvioijana muiden hankkeiden vertaisarviointiin Anne Lepistö

14 Koulutuksenjärjestäjien välinen tiimiverkosto http://toplaaja
Koulutuksenjärjestäjien välinen tiimiverkosto Sosiaalisen median hyödyntämisen tiimi -Sedun edustaja Juha Pynttäri, järjestelmäkoordinaattori Atot ja avaintaidot työssäoppien tiimi -Sedun edustaja Anne-Kaisa Alatalo, koulutuspäällikkö Anne Lepistö

15 Yhteistyössä: Yhteystiedot: Anne Lepistö SeTREENI-työelämä kutsuu
projektikoordinaattori gsm Törnäväntie 26 60200 Seinäjoki


Lataa ppt "Sedussa työssäoppien ammattiin -laajennetun työssäoppimisen kokeiluhankkeen toiminnan kuvausta  Ohjausryhmän kokous 30.11.2010 Anne Lepistö 30.11.2010."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google