Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsittely

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

HYVÄ TIETEELLINEN KÄYTÄNTÖ JA SEN LOUKKAUSEPÄILYJEN KÄSITTELEMINEN
Lähdeviittausjärjestelmä ja tekijänoikeuskysymykset
Paikallisesta sopimisesta työaikajärjestelyissä
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
Anne Lounamaa1 Mitä pitäisi tehdä aivovammojen ehkäisemiseksi.
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
HYVÄ TIETEELLINEN KÄYTÄNTÖ JA SEN LOUKKAUSEPÄILYJEN KÄSITTELEMINEN
1 TEKIJÄNOIKEUDET TIETEELLISTEN LEHTIEN VERKKOJULKAISEMISESSA Jukka-Pekka Timonen KOPIOSTO.
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Tutkimuseettinen neuvottelukunta | Forskningsetiska delegationen | Finnish Advisory Board on Research Integrity TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA 2014.
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
Aineistonhallintasuunnitelma osana tutkimuseettistä lausuntopyyntöä
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Tutkimuksen eettiset pelisäännöt
Tutkimusetiikasta Juhani Pietarinen, Tutkijan ammattietiikan perusta
KUINKA HUIPULLE PÄÄSTÄÄN Seuraavat ominaisuudet edistävät (kaikki eivät välttämättömiä) –Synnynnäinen lahjakkuus –Voimakas motivaatio (kuitenkin suunnattuna.
Vastuullisen varainhankinnan ammatilliset arvot ja periaatteet Pääsihteeri Pia Tornikoski
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
 Terveyskirjasto tuo luotettavan, riippumattoman ja ajantasaisen tiedon terveydestä ja sairauksista suomalaisten ulottuville.  Tämä on suomalainen sivusto,
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkimuseettinen neuvottelukunta | Forskningsetiska delegationen | Finnish Advisory Board on Research Integrity HYVÄ TIETEELLINEN KÄYTÄNTÖ KIRJOITTAMISESSA.
Suomen Akatemian tutkimusrahoituksen vaikuttavuus Helsinki Gustav Björkstrand.
Korkeakoulujen rakenteellinen kehittäminen Päivi Jokitalo Kirjastoverkkopäivät 2010.
Suomen tieteen tila ja taso 2009 ja tutkimuksen kansainvälistyminen Johtaja Paavo Löppönen
Soveltuuko asiantuntijatehtävien luokittelu tutkijoiden, yliopistojen ja rahoittajien käyttöön? RAKETTI-TUTKI / Tietomallityöryhmän seminaari
TUTKIMUSETIIKKAA Laatinut: Tutkimuseettinen neuvottelukunta 2006.
TENTTIVILPPI JA PLAGIOINTI
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Suomen arkeologisten kenttätöiden laatuvaatimukset – SALAVA Johanna Enqvist Museovirasto Maakuntamuseoiden teemapäivät Jyväskylässä 20.–
Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Yliopistojen tutkimusvararehtorien ja opetusministeriön tapaaminen Opetusministeriö, Tutkijakoulujen uudistaminen ja kehittäminen Heikki Ruskoaho.
1 Tutkimusdata ja tieteen etiikka Tutkijat verkoilla –kurssi Helsingin yliopisto Arja Kuula Kehittämispäällikkö Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto.
Toimintakyvyn arvioinnin etiikka
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
TUHAT tutkimustietojärjestelmä Matri-seminaari Arja Lappalainen
Terveystieto on monitieteistä
Prosessin pää-/ongelmakohdat  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön.
Kansainväliset tutkinto-opiskelijat Suomen yliopistoissa Tuure Pitkänen SYL:n hallituksen jäsen.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimusetiikkaa Marja-Liisa Kinnunen
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
LIIKUNTATIETEIDEN TUTKIMUSETIIKKA Kalervo Ilmanen yliassistentti, dosentti Jyväskylän yliopisto.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Oppimis- ja koulutustoiminnan analytiikan jaosto 3. 4
Tekniikan alan kesäkandiseminaari 2017 Tiede ja tieteen pelisäännöt
Vilpistä ja sen selvittämisestä | Petri Sjöblom
TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA (TENK)
Kotilava Kotimaiset tieteelliset lehdet avoimiksi ja vaikuttamaan
Tieteellisten seurain valtuuskunta
Hoitotieteiden tutkimusseura HTTS r.y.
Tutkimustietovarannon ohjausrakenne
Tieteellinen tutkimus
Sosiaalialan koulutus ammatti korkeakouluissa: Arene: Selvitys projektin suunnitelma Päivi Karttunen vararehtori Arenen SOTELIKA –verkoston pj.
Tiede ja tieteellinen maailmakatsomus
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Pääsihteeri Sanna Kaisa Spoof ,
Tutkimusaineistojen hallinta DMPTuulin avulla
Valvira Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Tieteellinen editointi Hanna Karhu
Tutkimukseen liittyvät eettiset näkökulmat
Hyvä tieteellinen käytäntö
Esityksen transkriptio:

Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsittely Arja Kuula, Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto TUTKIMUKSEN EETTISET KYSYMYKSET Yliopistoallianssikurssi, Jyväskylän yliopisto 11.2.2009 Esityksen pohja (c): http://www.tenk.fi/Ajankohtaista/TENK_%202008_suomi.ppt Tutkimuseettinen neuvottelukunta (Salla Lötjönen)

TUTKIMUKSEN EETTINEN ARVIOINTI SUOMESSA Grafiikka: AT-julkaisutoimisto Oy

TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA (TENK) Perustettu vuonna 1991 (Asetus tutkimuseettisestä neuvottelukunnasta 1347/1991) Toimii opetusministeriön nimittämänä kolmivuotiskausittain Nykyinen toimikausi 1.2.2007-31.1.2010 Toimisto sijoitettu Tieteellisten seurain valtuuskunnan yhteyteen

KOKOONPANO Jäsenet Puheenjohtaja Prof. Katie Eriksson, ÅA Ylijohtaja Jussi Simpura, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Lainsäädäntöneuvos Markku Helin, OM Teknologia-asiantuntija Hanna Rantala TEKES Kehittämispäällikkö, Arja Kuula, FSD Johtaja Paavo Löppönen, SA Varareht. Sinimaaria Ranki, EVTEK Prof. Ari Salminen, Vaasan yliopisto Puheenjohtaja Kansleri Eero Vuorio Turun yliopisto Varapuheenjohtaja Varareht., Prof. Riitta Keiski Oulun yliopisto Pääsihteeri Dos, OTT, VTM Liisa Nieminen

TEHTÄVÄT (asetus 1347/1991) Tehdä esityksiä ja antaa lausuntoja viranomaisille Toimia asiantuntijaelimenä Tehdä aloitteita sekä edistää tutkimuseettistä keskustelua Seurata alan kansainvälistä kehitystä sekä osallistua kansainväliseen yhteistyöhön Harjoittaa tiedotustoimintaa

OHJEISTOT Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsitteleminen (2002) (1994, 1998)

HYVÄ TIETEELLINEN KÄYTÄNTÖ Rehellisyys, huolellisuus ja tarkkuus (tutkimus, tallentaminen, esittäminen ja arviointi) Eettisesti kestävät tiedonhankinta-, tutkimus- ja arviointimenetelmät & avoimuus julkaisemisessa; Muiden tutkijoiden työn ja saavutusten asianmukainen huomioon ottaminen; Tutkimuksen suunnittelu, toteuttaminen ja raportointi tieteelliselle tiedolle asetettujen vaatimusten mukaan;

HYVÄ TIETEELLINEN KÄYTÄNTÖ Tutkimusryhmän jäsenten asema, oikeudet, osuus tekijyydestä sekä vastuut ja velvollisuudet määritelty; tutkimustulosten omistajuus, aineistojen säilyttäminen sovitun kirjaaminen ennen tutkimuksen alkua/rekrytoimista Rahoituslähteet ja sidonnaisuudet; Hyvä hallintokäytäntö ja henkilöstö- ja taloushallinto.

VASTUU HYVÄN TIETEELLISEN KÄYTÄNNÖN YLLÄPITÄMISESTÄ Ensisijaisesti tutkijalla itsellään, mutta myös: tutkimusryhmä, työnohjaaja, yksikön ja laitoksen johto, tieteelliset seurat ja toimittajat, rahoittajat.

HYVÄN TIETEELLISEN KÄYTÄNNÖN LOUKKAUKSET Piittaamattomuus hyvästä tieteellisestä käytännöstä Vilppi tieteellisessä toiminnassa

PIITTAAMATTOMUUS HYVÄSTÄ TIETEELLISESTÄ KÄYTÄNNÖSTÄ Esimerkkejä: muiden tutkijoiden osuuden vähättely puutteellinen viittaaminen aikaisempiin tutkimustuloksiin tulosten ja menetelmien harhaanjohtava raportointi samojen tulosten kaksoisjulkaisu yleisön harhaanjohtaminen

VILPPI TIETEELLISESSÄ TUTKIMUSTOIMINNASSA Sepittäminen Vääristely Luvaton lainaaminen (plagiointi) Anastaminen

VILPPI TIETEELLISESSÄ TUTKIMUSTOIMINNASSA SEPITTÄMINEN Keksittyjen havaintojen tai tulosten esittäminen tiedeyhteisölle havaintoja ei ole tehty tutkimusraportissa kuvatulla tavalla tai menetelmällä tekaistujen tulosten esittäminen raportissa

VILPPI TIETEELLISESSÄ TUTKIMUSTOIMINNASSA VÄÄRISTELY Alkuperäisten havaintojen tarkoituksellinen muokkaus/esittäminen niin, että havaintoihin perustuva tulos muuttuu perusteeton tutkimustulosten muuttaminen tai valikointi johtopäätösten kannalta olennaisten tulosten esittämättä jättäminen

VILPPI TIETEELLISESSÄ TUTKIMUSTOIMINNASSA LUVATON LAINAAMINEN (PLAGIOINTI) Toisen julkituoman tutkimussuunnitelman, käsikirjoituksen, artikkelin tai muun tekstin tai sen osan esittäminen omanaan

VILPPI TIETEELLISESSÄ TUTKIMUSTOIMINNASSA ANASTAMINEN Alkuperäisen tutkimusidean, -suunnitelman tai –havaintojen anastaminen toiselta tutkijalta.

TUTKIMUSEETTISTEN ONGELMIEN SYNTYMEKANISMIT – MIKSI? Resurssipula – tutkijoiden kilpailuttaminen keskenään Yhteistyö kaupallisen sektorin kanssa – pelisääntöjen sekoittuminen Puutteellinen johtamiskoulutus Vieraantuminen perusasioista: älä valehtele, älä varasta

MENETTELYOHJEET Vilppiepäily käsitellään aina ensisijaisesti siinä tutkimuslaitoksessa, jossa epäilty toimii. Menettelyssä on keskeistä: puolueettomuus ja oikeudenmukaisuus osapuolten kuuleminen käsittelyn nopeus

MENETTELYOHJEET TENKin ehdottama menettely on kolmivaiheinen: kirjallinen ilmoitus esiselvitys varsinainen tutkinta Jos epäilty tai epäilyn esittäjä on tyytymätön menettelyyn tai sen tulokseen, hän voi pyytää asiassa lausuntoa tutkimuseettiseltä neuvottelukunnalta.

TUTKIMUSEETTISTEN KIISTOJEN KÄSITTELYN ONGELMIA Eettinen, tieteellinen vai ihmissuhde/työilmapiiriongelma? Kirjelmöinti vs. keskustelu Oikean käsittelytason/viranomaisen löytäminen Alkuvaiheen välinpitämättömyys Yksipuolinen kuuleminen Asiantuntijuus vs. puolueettomuus Vaihteleva tietotaso Menettelyn hitaus Pilliin viheltäjän oikeusturva

TUTKIMUSETIIKKAKYSELY Tammikuussa 2003 ja toukokuussa 2006 kysely TENK:n ohjeet allekirjoittaneille organisaatioille Vuoden 2006 lähetetystä 78 kyselystä 52 vastasi (67 %) yliopistot 81 % tutkimuslaitokset 73 % ammattikorkeakoulut 53 % muut 50 % Lomake lähetettiin rehtoreille/johtajille, ja lomakkeen täyttäneet kuuluivat lähes poikkeuksetta keskushallintoon

Epäilyjen, esiselvitysten, tutkintojen ja todettujen HTK-loukkausten lukumäärät vuosittain

Epäilyjen, esiselvitykseen tai tutkintaan johtaneiden ja todettujen HTK-loukkauksien lukumäärä lajeittain

SEURAUKSET Yleisimmin käytetyt sanktiot ovat: Opinnäytetyön hyväksymättä jättäminen Huomautus tai varoitus Opinnäytetyön arvosanan alentaminen Opiskelijan erottaminen määräajaksi Yksittäisissä tapauksissa myös: Rehtorin puhuttelu Tutkijan aseman uudelleen järjestely (päätutkijan vaihto) Tutkimusrahoituksen lakkauttaminen Työ- tai virkasuhteen irtisanominen

Ihmistieteellisen alojen eettinen ennakkoarviointi Työryhmä 1.11.2007-31.12.2008 Mietintö: www.tenk.fi/hymy/mietinto.pdf Vapaaehtoisuuteen perustuva sitouttamismalli Eettiset periaatteet ja arvioinnin organisointi

Ennakkoon arvioitava 1. Tutkimuksessa puututaan tutkittavien fyysiseen koskemattomuuteen, 2. Tutkimuksessa poiketaan tietoon perustuvan suostumuksen periaatteesta (arviointia ei kuitenkaan edellytetä julkisten ja julkistettujen tietojen, rekisteri- ja asiakirja-aineistojen ja arkistoaineistojen tutkimukseen), 3. Tutkimusta ei toteuteta osana varhaiskasvatuksen toimintayksikön tai koulun normaalitoimintaa ja se kohdistuu alle 15-vuotiaisiin ilman huoltajan erillistä suostumusta tai informointia, jonka perusteella huoltajalla on mahdollisuus kieltää lasta osallistumasta tutkimukseen, 4. Tutkimukset, joissa pyritään vaikuttamaan tutkittavien käyttäytymiseen tavalla, jonka mahdollisten haittojen arviointi edellyttää erityisasiantuntemusta, 5. Tutkimukset, joissa tutkittaville esitetään poikkeuksellisen voimakkaita ärsykkeitä, 6. Tutkimukset, joissa on riski aiheuttaa tutkittaville normaalin arkielämän rajat ylittävää pitkäaikaista henkistä haittaa (trauma, masennus, unettomuus).

Ihmistieteisiin luettavien alojen eettisten periaatteiden lähtökohdat Tutkijalla vastuu tutkimuksensa eettisyydestä; ammattitaidon, koulutuksen ja tutkimuksen ohjauksen merkitys Tutkittavien näkökulmasta lähtökohtana perusoikeudet, ei ihmisten kategorisointi haavoittuviin ja erityissuojeltaviin (mutta instituutioissa ja laitoksissa tehtävien tutkimusten valta-asetelmat huomioitava) Osallistumispäätöksensä lisäksi tutkittavalla itsellään on oikeus määritellä ja asettaa yksityisyyden ja aiheiden arkaluontoisuuden rajoja Tutkimuksen näkökulmasta lähtökohtana ovat tiedonhankintatavat ja tutkimuksen tietosisällöt, eivät oppiaineet tai tutkimusalat