Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Hajautettu kurssien toteutus ja kehitys OSCu-hankkeessa ITK’03 Kirsti Ala-Mutka, Sanna Räisänen TTY/Ohjelmistotekniikka.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Tilatiedot ja niiden muutokset
LUVALLISET POISSAOLOT
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
Open Source Courseware OSCu
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
Finna tiedonhankinnassa : case LAMK
Vesa Artman Tammikuu  Lasten säännöt koskevat sarjoja 13 v ja alle  Normaali (kansainvälinen sääntö) koskee sarjoja 14 v ja yli  Veteraanisarjoilla.
Hankintaprosessi- asianhallinta /Tampere
Sähköinen plagiaatintunnistus haltuun -seminaari
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
OPISKELIJAN ARVIOINTI työssäoppiminen näyttö
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Palautusluukun perustaminen Turnitiniin –kirjaudu Aalto-tunnuksella –ensimmäisellä kirjautumiskerralla Turnitin vaatii käyttöehtojen.
Rajauslain soveltamiskäytäntöjä Helsingin yliopistossa Helsingin yliopiston Oodi-päivät Marja Kruut Opiskelijaneuvonta- ja opintotukipalvelut.
osana opiskelijan PLE:tä
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
KOULUTUSPALVELUT, Paula Airaksinen Noppa-portaali opintoja sujuvoittamassa Paula Airaksinen, koulutuspalvelut.
Valviran Sampo-järjestelmä ja Terhikki-rekisteri
TENTTIVILPPI JA PLAGIOINTI
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
HY:n Oodi-päivä: Opintosuorituksen kieli Esko Koponen Asiantuntija, kansainväliset opintoasiat Rehtorin kanslia/opintoasiat
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Yliopistojen yhteistyö plagiaatintunnistusjärjestelmän hankinnassa ja käyttöönotossa Aalto, LTY, Taideyliopisto, TTY, UEF, VY Minna Vänskä, kehitysasiantuntija.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Tutorkoulutukset Mikä Aaltonaut? Aalto-yliopiston upouusi kanditason sivuaineohjelma, joka opettaa poikkitieteellistä tuotekehitystä. Poikkitieteellinen.
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Sähköisen työpöydän palvelut valiokuntatyössä Valiokuntien asian- ja asiakirjojen hallintajärjestelmän määrittely Tarjouspyynnön liite 4.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Yo-kirjoitukset Yleisohje Matematiikka. Koetehtävät 15 samanarvoista tehtävää, laadittu pakollisten ja syventävien kurssien perusteella saa vastata enintään.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Prosessin pää-/ongelmakohdat  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön.
Siviilipalvelusvelvollisen kurinpito ja siviilipalvelusvelvollisuuden rikkominen Mikke(Kuolema), Pekka, Aleksi, Sakari.
Arkkitehtuurityön jatkovalmistelu
Vilppiä ja plagiointia koskevia määräyksiä Jyväskylän yliopistossa.
Opiskelijan ajanhallintajärjestelmä OAJ Ohtu Miniprojekti 2010 Vaatimusmäärittely.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Ajankohtaista opintotuesta Opintoasiainpäivä Suunnittelija Saija Kyllönen.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Vilpistä ja sen selvittämisestä | Petri Sjöblom
Yleiset valintaperusteet lv alkaviin opintoihin
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Korvaavuuden, sisällyttämisen ja vapautuksen prosessi
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
YLIOPISTON JOHTOSÄÄNTÖ
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
VIRTA-opintotietopalvelu korkeakoulujen toiminnan tukena –kysely Palaute Synenergiaryhmältä ja KOOTuelta Helena Majamäki
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
SÄHKÖISET OPINNÄYTETYÖT TURUN YLIOPISTOSSA
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
Opettajan oikeudet ja velvollisuudet
Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
WinOodi versio 4.9 OPIT/Katri L
Esityksen transkriptio:

Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa * Pohjautuu päätökseen Aalto-yliopiston opiskelua koskevat eettiset säännöt ja niiden rikkomusten käsittely (10.9.2013)

Pääsääntö: opettajan tulee ilmoittaa järjestelmän käytöstä kurssilla ja käyttää sitä tasapuolisesti*. Poikkeus: opettaja voi käyttää järjestelmää, jos epäilys plagioinnin mahdollisuudesta. * tasapuolisuus onnistuu, kun opiskelijat palauttavat työnsä Turnitin-palautusluukkuun

Opettajan on aina tehtävä tulkinta Turnitinin alkuperäisyysraportista ohjauksessa ja arvostelussa – pelkkä yhtäläisyysprosentin tarkastelu ei riitä.

Raportin säilytys 1v (opettajan vastuulla) Turnitinissa arvioinnin työkalut sisällölliselle palautteelle (GradeMark). Raportin säilytys 1v (opettajan vastuulla)

Opettaja voi kysyä selvittäjältä neuvoa ”ilman ilmoituksen tekemistä” Epäselvissä tapauksissa opettaja varaa opiskelijalle mahdollisuuden kirjalliseen tai suulliseen selitykseen. Jos vähäinen huolimattomuus tai ymmärtämättömyys, opettaja antaa ohjausta

Selvittämiseen kuuluvat opettajan ja muiden osapuolten neuvonta menettelytavoista selvitysten ja muun asiakirja-aineiston kerääminen opiskelijan kuulemisen ja puhuttelun järjestäminen osapuolten informointi asian valmistelu dekaanille. Opettajan on ilmoitettava havaitsemastaan rikkomusepäilystä oman korkeakoulunsa selvittäjälle. Opettajan on suositeltavaa aina käydä alkuperäisyysraportti läpi opiskelijan kanssa ennen yhteydenottoa selvittäjään.

Raportin säilytys opintojen päättymiseen Jos dekaani katsoo: aiheeton epäilys, hän palauttaa opintosuorituksen opettajalle arvosteltavaksi. Opintosuoritus otetaan akateemiseen arviointiin, ei saa hylätä vilpin takia. Raportin säilytys opintojen päättymiseen

Raportin säilytys opintojen päättymiseen 1 Selvittäjä ilmoittaa Aallon sisällä: opiskelija, opettaja, dekaani (Aallon kotikoulun dekaani ja selvittäjä) 2 Selvittäjä ilmoittaa dekaanin päätöksellä: Aallon ulkopuolinen kotikorkeakoulu Vähäinen rikkomus, dekaani palauttaa opintosuorituksen opettajalle arvosteltavaksi. Opiskelijan Puhuttelu (kirjallinen ptk tai kirje). Opintosuoritus on hylättävä vilpin takia. Raportin säilytys opintojen päättymiseen

Selvittäjä valmistelee dekaanin kirjeen opiskelijan kurinpito-kuulemista varten: yksilöidään epäilty rikkomus sekä mahdolliset rangaistukset/ (Selvittäjä/kuka? valmistelee rehtorille dekaanin ehdotuksen HTK 2013 esiselvityksen harkinta, kun opiskelijan tarkastettavaksi tai hyväksyttäväksi jättämää lisensiaatintutkimusta tai väitöskirjaa) Jos dekaani katsoo, että opiskelija on menetellyt vilpillisesti eikä rikkomusta voida pitää vähäisenä, hän päättää kurinpitomenettelyn aloittamisesta. Harkinnassa huomioidaan ainakin teon toistuvuus ja vakavuus. (Jos dekaani katsoo, että HTK 2012-menettely, siirtää rehtorille sen arvioimista varten)

Ei voida hylätä vilpin takia. Lakimies esittelee rehtorin päätöksen Käsiteltyään asian rehtori palauttaa opintosuorituksen opettajalle arvosteltavaksi. Ei voida hylätä vilpin takia. Raportin säilytys 10v

Lakimies esittelee rehtorin päätöksen Rehtori päättää yliopistolain mukaisesta varoituksesta. Jos varoitusta on pidettävä liian vähäisenä seuraamuksena, rehtori esittää opiskelijan määräaikaista erottamista hallitukselle. Raportin säilytys 10v

Tutkimuseettisen neuvottelukunnan (TENK) menettelyohjeiden mukainen selvitys (HTK-ohje 2012) kun lisuri/väikkäri/maisterin opinnäyte opiskelijan vaatimuksesta/muu poikkeustapauksessa.

Ei voida hylätä vilpin takia. Lakimies esittelee rehtorin päätöksen Käsiteltyään asian rehtori palauttaa opintosuorituksen opettajalle arvosteltavaksi. Ei voida hylätä vilpin takia. Raportin säilytys 10v

Lakimies esittelee rehtorin päätöksen Rehtori päättää yliopistolain mukaisesta varoituksesta. Jos varoitusta on pidettävä liian vähäisenä seuraamuksena, rehtori esittää opiskelijan määräaikaista erottamista hallitukselle. Raportin säilytys 10v