USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA
REFLEKTIOTYÖSKENTELY Opettajan pedagoginen kasvu Ohjatun harjoittelun itsearviointiväline Käytännön (praxis) suhteuttaminen teoriaan Työskentelyä: n. 100h + ryhmät Hyväksytty suoritus: Ryhmät (2 x 2h syksy, 2 x 2h kevät) Pienryhmätyöskentely harjoittelun aikana Pienryhmätapaaminen ohjaajan kanssa Osatehtävien suorittaminen HUOM: Kenttäkouluissa harjoitteleva opiskelija: 1 krt didaktikko seuraa oppituntia + palautekeskustelu
REFLEKTIOTYÖSKENTELY Pienryhmätyöskentely (5 hlöä) Tapaaminen väh. 4 kertaa harjoittelun aikana (eri viikkoina) Annettujen teemojen pohdinta ja havaintojen kokoaminen Lopputuotos mukaan didaktikon tapaamiseen Didaktikon tapaaminen harjoittelujakson päätyttyä (sovitaan didaktikon kanssa (lista didaktikon ovessa marraskuun 3 vko) Kenttäharjoittelijat harjoittelun aikana lisäksi: 1 opetettava tunti, jota didaktikko saapuu seuraamaan Palautekeskustelu välittömästi
RYHMÄJAKO max 5 hlöä
1990-luku Opettaja oman työnsä tutkijana Opettaja ”reflektiivinen praktikko” (Raivola 1994) Aktiivista ja intensiivistä omien uskomusten ja toimintatapojen pohdinta ja perusteiden löytämistä toiminnalle ”Takautuva, reaaliaikainen ja ”suunnittelureflektio” Taustalla konstruktivistinen oppimisteoria Oppimisen itsesäätelytaidot: Opettamisen ja (oppimisen) suuntaaminen edellyttää tavoitteisuutta ja metakognitiivisia taitoja Konkreettinen seuraus: oppilaan oman tavoitteenasettelun ja itsearvioinnin lisääntyminen 1990-luvulla myös opetuksessa Arviointimenetelmien ja -käsityksen monipuolistuminen
Ymmärtämisen tasot ”Ymmärtämisen” pinnallisuus vs. syvällisyys (Biggs 1999) 1. Opiskellun sisällön toistaminen ilman selkeää käsitteellistä hahmotusta 2. Opiskellun sisällön toistaminen hyödyntäen opettajan antamia käsitteellisiä määritelmiä ja hahmotuksia 3. Oman käsitejärjestelmän kehittelyä opiskellun aineiston pohjalta mutta ainoastaan etsien sopivia vastauksia etukäteen oletettuihin tenttikysymyksiin 4. Oman käsitejärjestelmän syvempi kehittely muun relevantin kirjallisuuden avulla ja oman henkilökohtaisen näkemyksen luominen aihepiiristä 5. Oman käsitejärjestelmän muodostaminen laajan lukeneisuuden, oman ajattelun ja pohdinnan kautta
TEHTÄVÄ: Pedagogiset kehityshaasteeni Kirjoita otsikoksi ”KEHITYSHAASTEENI” Paperin yläkulmaan päivämäärä Kirjoita paperin alareunaan ”Vuorovaikutus”, ”Aineenhallinta” ja ”Oppimisen ohjaaminen”, ”Muut” Nimeä tulevan opiskeluvuoden kasvuhaasteesi ja sijoita ne em. luokkiin (yläpuolelle). Piirrä kunkin luokan yläpuolelle pylväs, joka symboloi kyseisen haasteen suuruutta suhteessa kahteen muuhun luokkaan Keskustelkaa lopuksi nimeämistänne haasteista ryhmän kanssa Miten tavoitteiden saavuttamista voisi tukea opinnoissa tai muuten vuoden aikana?