USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Monikulttuurisuus opetuksessa
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Tulevaisuuden Oulu Oulujoen koulu. Tulevaisuuden oppilas •Vastuullinen omasta oppimisestaan •Hallitsee projektioppimisen •Osaa raportoida oppimaansa •Etenee.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
AD 1/Luento/USKONTO Aineenopettajat
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 1 Kevät Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 4 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat AD 4 Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 2 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op) Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Pedagogiset haasteet tutkimuksessa: kirjapakettikurssi Kevät – syksy 2014.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Vuoden 2011 toiminta alkaa tammikuussa Joensuussa yhteistapaaminen Esitellään mestariluokat Keskustellaan toiminnasta Työpajatoimintaa.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Portfolio osana opettajan pedagogisia opintoja
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op Ryhmäkokoontumiset Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ops seminaari Askola.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Luku- ja tenttivihjeet 7 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TEHOKKAA JA MIELLYTTÄVÄN KOULUTYÖN EDELLYTYKSET POISSAOLOT ja TUNTITYÖSKENTELY AMMATTILUKIOSSA.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Ilmi Villacís Lukemisen monet tavat. Lukukeskus on valtakunnallinen lukemista edistävä järjestö sekä lukemisen ja lukutaidon asiantuntija.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
Pedagogiset aineopinnot lv
K 4.3. Kandidaatin tutkielma ja tutkielmaopinnot (10 op)
Teema 1: Henkilökohtaiset vahvuudet ja lasten parissa työskennellessä tarvittavat vahvuudet Tavoitteet: Opiskelija osaa tunnistaa omia ammatillisia.
TAI–E1124 Maisterin opinnäyteseminaari
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Työtavoista elämänkatsomustiedossa
Esityksen transkriptio:

USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA

REFLEKTIOTYÖSKENTELY Opettajan pedagoginen kasvu Ohjatun harjoittelun itsearviointiväline Käytännön (praxis) suhteuttaminen teoriaan Työskentelyä: n. 100h + ryhmät Hyväksytty suoritus: Ryhmät (2 x 2h syksy, 2 x 2h kevät) Pienryhmätyöskentely harjoittelun aikana Pienryhmätapaaminen ohjaajan kanssa Osatehtävien suorittaminen HUOM: Kenttäkouluissa harjoitteleva opiskelija: 1 krt didaktikko seuraa oppituntia + palautekeskustelu

REFLEKTIOTYÖSKENTELY Pienryhmätyöskentely (5 hlöä) Tapaaminen väh. 4 kertaa harjoittelun aikana (eri viikkoina) Annettujen teemojen pohdinta ja havaintojen kokoaminen Lopputuotos mukaan didaktikon tapaamiseen Didaktikon tapaaminen harjoittelujakson päätyttyä (sovitaan didaktikon kanssa (lista didaktikon ovessa marraskuun 3 vko) Kenttäharjoittelijat harjoittelun aikana lisäksi: 1 opetettava tunti, jota didaktikko saapuu seuraamaan Palautekeskustelu välittömästi

RYHMÄJAKO max 5 hlöä

1990-luku Opettaja oman työnsä tutkijana Opettaja ”reflektiivinen praktikko” (Raivola 1994) Aktiivista ja intensiivistä omien uskomusten ja toimintatapojen pohdinta ja perusteiden löytämistä toiminnalle ”Takautuva, reaaliaikainen ja ”suunnittelureflektio” Taustalla konstruktivistinen oppimisteoria Oppimisen itsesäätelytaidot: Opettamisen ja (oppimisen) suuntaaminen edellyttää tavoitteisuutta ja metakognitiivisia taitoja Konkreettinen seuraus: oppilaan oman tavoitteenasettelun ja itsearvioinnin lisääntyminen 1990-luvulla myös opetuksessa Arviointimenetelmien ja -käsityksen monipuolistuminen

Ymmärtämisen tasot ”Ymmärtämisen” pinnallisuus vs. syvällisyys (Biggs 1999) 1. Opiskellun sisällön toistaminen ilman selkeää käsitteellistä hahmotusta 2. Opiskellun sisällön toistaminen hyödyntäen opettajan antamia käsitteellisiä määritelmiä ja hahmotuksia 3. Oman käsitejärjestelmän kehittelyä opiskellun aineiston pohjalta mutta ainoastaan etsien sopivia vastauksia etukäteen oletettuihin tenttikysymyksiin 4. Oman käsitejärjestelmän syvempi kehittely muun relevantin kirjallisuuden avulla ja oman henkilökohtaisen näkemyksen luominen aihepiiristä 5. Oman käsitejärjestelmän muodostaminen laajan lukeneisuuden, oman ajattelun ja pohdinnan kautta

TEHTÄVÄ: Pedagogiset kehityshaasteeni Kirjoita otsikoksi ”KEHITYSHAASTEENI” Paperin yläkulmaan päivämäärä Kirjoita paperin alareunaan ”Vuorovaikutus”, ”Aineenhallinta” ja ”Oppimisen ohjaaminen”, ”Muut” Nimeä tulevan opiskeluvuoden kasvuhaasteesi ja sijoita ne em. luokkiin (yläpuolelle). Piirrä kunkin luokan yläpuolelle pylväs, joka symboloi kyseisen haasteen suuruutta suhteessa kahteen muuhun luokkaan Keskustelkaa lopuksi nimeämistänne haasteista ryhmän kanssa Miten tavoitteiden saavuttamista voisi tukea opinnoissa tai muuten vuoden aikana?