Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
Laura Hirsto, Asiantuntijaksi kasvun prosessit opetussuunnitelmassa ja arjessa Laura Hirsto KT, Pedagoginen yliopistonlehtori Helsingin yliopisto.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Tutkinnonuudistus voimaan tänä syksynä – Mikä muuttuu?
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
W5W ja opintojen uusi mitoitus Tanja Lapinlampi W5W-suunnittelija.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
YDINAINESANALYYSI OPETUSSUUNNITELMATYÖSSÄ
Opetussuunnitelmatyö
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laura Hirsto, Tutkinnonuudistus, 2004 Tutkinnonuudistus oppimisen ja teologisen tiedekunnan strategian näkökulmasta Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
CoreEdit opintojaksot opetussuunnitelmaksi. tietokantapohjainen sovellutus opetussuunnitelman kehittämiseen tietokanta koostuu opetussuunnitelmaan kuuluvista.
Alueellinen koulutustilaisuus Kuopiossa Kunnonpaikka,Vuorela Ulla Voutilainen.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Bologna-prosessi Helsingin yliopistossa Helsingin yliopisto Tutkinnonuudistuksen tukiryhmä
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Ura- ja rekrytointipalvelut OPINTOJEN TYÖELÄMÄORIENTAATION järjästämisen ja kehittämisen tukena Esittely- ja keskustelutilaisuus Kati Kettunen.
Laura Hirsto, Ydinainesanalyysikoulutus, Oppiminen ja opetussuunnitelmatyö Laura Hirsto Pedagoginen yliopistonlehtori
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Hannele Niemi Liikkuvuuden toteuttaminen Kuopion ja Oulun yliopistoilla on integroidun opetusyhteistyön perinteitä ympäristönsuojelutekniikan.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
OPETUSSUUNNITELMATYÖ POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULUSSA
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
KTEP001 Terveystieteiden asiantuntijuus I - fysioterapia Korniloff, Sjögren Syksy 2015.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
SYKSY 2016 Päivi Pakkanen.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Perustettu
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opetussuunnitelmatyö
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
Ope osaa -hanke opettajan pedagogisten opintojen kehittäjänä Kasvatustieteellinen tiedekunta Helsingin yliopisto Inkeri Ruokonen.
Esityksen transkriptio:

Katariina Alha 2003 Opetussuunnitelmatyö Siirtyminen kaksiportaiseen tutkintorakenteeseen

Katariina Alha 2003 Tutkintorakenteen uudistus tutkintojen rakenteet muuttuvat  alakohtaisia eroja muutoksen suuruudessa opetussuunnitelmat muuttuvat  opsmallit, määrät, laatu opetuksen sisällöt muuttuvat (?)  laadullinen, määrällinen opintojen ohjaus muuttuu (?) yliopiston toimintarakenteet muuttuvat (?)

Katariina Alha 2003 Tutkintorakenteen uudistuksen toimijaryhmiä yliopistossa  opiskelijat  opettajat  opintoneuvojat (-ohjaajat)  opintohallinto  muita?

Katariina Alha 2003 Tutkintorakenteen uudistuksen toimijaryhmiä valtakunnallisia  opetusministeriö  tieteenalakohtaiset koordinaatioryhmät oppiainekohtaiset ryhmät  walmiiksi wiidessä wuodessa –projekti  yliopistot

Katariina Alha 2003 Tutkintorakenteen uudistuksen toimijaryhmiä akateeminen yhteisö valtio markkinaohjaus tutkinto Clark, B.R. 1983

Katariina Alha 2003 Missä tutkinnonuudistus tapahtuu? tutkintoon johtavissa koulutusohjelmissa koulutusohjelmat kuuluvat laitoksille (mahd. yhteistyö muiden laitosten kanssa) laitokset ovat osa tiedekuntaa ja yliopistoa

Katariina Alha 2003 tehtävä pyrkimys on liikkuvuuteen vähintäänkin tieteenalan sisällä voiko syntyä ongelmia kun yksi tieteenala on edustettuna useassa yliopistossa?  opiskelijan kannalta  opettajan kannalta  opintoneuvonnan kannalta  (opinto)hallinnon kannalta  jonkun muun kannalta

Katariina Alha 2003 OPSin kehittämisen vaiheet 1. koulutuksen perustehtävän määrittely 2. kompetenssien ja yleistavoitteiden määrittely 3. opetussuunnitelmamallin määrittely 4. opintokokonaisuuksien ja oppikurssien sisältöjen, kuormittavuuden ja työtapojen määrittely 5. opetussuunnitelman arvioinnin ja kehittämisen määrittely

Katariina Alha 2003 OPSin kehittämisen prosessi tavoitteet OPSin sisältö OPSin rakenteet arviointi tutkintorakenne ops-malli ohjaus tieteenalan tieto opintojen kuormittavuus 5

Katariina Alha Tavoiteet ’reunaehdot’ asetuksesta tieteenalan tavoitteet yliopiston tavoitteet oppimiseen liittyvät tavoitteet ?

Katariina Alha 2003 Tavoitteenasetteluja OSAAMISKESKEISET TAVOITTEET YLEISET TAVOITTEET liikkuvuus tieteellisyys kansain- välisyys työmarkkina- läheisyys innovatiivisuus osaaminen YLIOPISTOKESKEISET TAVOITTEET kilpailukyky verkottuminen kriittinen massa ? ? ?

Katariina Alha OPSin rakenne; menetelmiä OPSmallit  blokki  opintojaksoperustainen  moduli  juonne

Katariina Alha OPSin sisältö; menetelmiä ydinainesanalyysi  ydinaineksen eri määritelmät kuormittavuuslaskenta  eri laskentamallit  tulosten vertailtavuus tärkeää mitä voidaan saavuttaa valitsemalla tiettyjä sisältöjä ja mitä puolestaan valitsemalla tiettyjä pedagogisia ratkaisuja?

Katariina Alha 2003 Ydinaines – eri tulkintoja ammatillinen ydin: käytännön työnhallinnan kannalta keskeisin tieto, taito tai asenne tieteellinen ydin: jonkin oppiaineen sisällä oleva tietämys integroiva ydin: useille oppiaineille (tai käsityksille) yhteinen tietämys (taito, asenne) pakollinen ydin: tietämys (taito, asenne) joka jokaisen opiskelijan on pakko hallita minimiydin: tietämys jonka hallinta on välttämätöntä jatkon kannalta pragmaattinen ydin: sisältö joka on mahdollista opettaa tietyssä rajallisessa ajassa

Katariina Alha 2003 Kuormittavuus ja opiskelijoiden ajankäyttö opintojaksojen mitoituksen oltava realistinen  tavoitteena ymmärtävä oppiminen jos laskentamalli ei käy >> kuormittavuuden selvittäminen opiskelijoiden ajankäyttöä seuraamalla  kuormittavuus; tunne vs. todellinen ajankäyttö?

Katariina Alha Arviointi; menetelmiä saavutetaanko tavoitteet näillä rakenteilla ja sisällöillä?  miten osaaminen rakentuu? palautejärjestelmät  opiskelijat  työelämä (+muu alueellinen vaikuttaminen)  opettajat

Katariina Alha 2003 ASIAOSAAMINEN TUTKIJAN TAIDOT AMMATILLISET TAIDOT ONGELMANRATKAISUKYKY KOMMUNIKAATIO JA SOSIAALISET TAIDOT JATKUVA OPPIMINEN, HALU KEHITTÄÄ ITSEÄ OSAAMISEN RAKENTUMINEN TIEDEOPINNOISSA Tek TIETEELLINENAJATTELU perusopinnot aineopinnot syventävät opinnot laboratoriotyöt erikoistyöt diplomityö harjoittelu työskentely tutkimusryhmissä

Katariina Alha Tavoitteiden tarkastelu tavoitteiden tarkentaminen ja konkretisoiminen tavoitteiden uudelleentulkinta tavoitteiden muuttaminen

Katariina Alha 2003 OPSin kehittämiseksi tarvitaan tietoja päätöksenteon tueksi  mitä työkaluja on? päätöksenteon organisointia  tiedon jakaminen  keskustelun mahdollistaminen  aikaa iteraatiokierroksille  prosessilla pitää olla selvä alku ja loppu

Katariina Alha 2003 tehtävä sijoittakaa oman tiedekunnan tutkintorakennetyö kaavioon tunnistakaa eri toimijaryhmien osuudet (hahmottakaa prosessin ajallinen eteneminen) onko jossain aukkoja  esim. onko joku toimijaryhmä sivuutettu jossain vaiheessa