Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Kaikki lapsen parhaaksi. Lahden ensi- ja turvakoti ry / Turvallisten perheiden Päijät-Häme –projekti OIKEUS TURVALLISEEN PERHE-ELÄMÄÄN! •”Turvallinen.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
ForeMassi2025 -hanke Varsinais-Suomen aluetyöpaja, Turku
Voimaantuminen ihmisten kykyjen, mahdollisuuksien ja vaikutusvallan lisääntymistä. Voimaantumisessa korostuu oma sisäinen vahvistuminen ja se, että ihminen.
Samran Khezri Turun yliopisto Kasvatustieteen aineopinnot
Henkilökohtaiset tavoitteet Persoonallisuus ja temperamentti
KOTIKÄYNTITYÖ.
Asiakasyhteistyö toimintakyvyn arvioinnissa

VAPAAEHTOISTEN VOIMAVARAPÄIVÄ
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Samran Khezri Tampereen yliopisto Kasvatustieteen syventävät opinnot Koulutuksen laatu ja vaikuttavuus
Nuoruus kehitysvaiheena
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
ITÄINEN ALUE Oppilashuoltohankkeen esittely. Itäinen alue (Ahtialan kaupunginosa n asukasta)  Alueella on neljä päiväkotia; Ahtialan, Herrasmannin,
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi.
Vanhemman neuvo - ammatillisesti ohjattu vertaistukiryhmä
Mielenterveys s. 110 –
LASTEN SUOJELU – JOKAISEN TEHTÄVÄ Varhaiskasvatuksen mahdollisuudet lasten suojelussa, KELTO Pirjo Harjupatana LTO Riitta Sinko.
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Koulussa elämää opettelemassa
W w w. h a m k. f i Monikulttuurisen pedagogiikan haasteita ja hyviä käytäntöjä Harri Tuomola Kv. kevätpäivät 2008 Helsingin yliopisto
Hyvät mallit opintojen edistämisessä Leipuri-kondiittorit 05.
Ryhmätoiminnasta voimaa kuntoutumisen polun eri vaiheisiin
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
MIEPÄ-projekti mielenterveys- ja päihdekuntoutujille – Asiakkaiden ja yhteistyötahojen näkemyksiä projektista.
Vapaaehtoistoiminta Suomen Punaisessa Ristissä Tulijan tukena pikakoulutus.
Työ elämään 2015 nuorten ammatti- ja kesätyötreffit Ti klo Oulun kaupunginteatterilla Kaarlenväylä 2, Oulu.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Työniloa ja hyvää oloa! AMK-kirjastopäivät Leena Markkanen.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
3.3. Nuoruus ja aikuistuminen Hannu Soini Kasvatuspsykologian klinikka KASOPE, 2011.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
UUSI opettajuus Kouvolan seudun ammattiopisto Miia Ojalainen
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Kokemuksia pilottikouluista
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
tunteet ja kehityspsykologia
Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
Tavoitteen asettamisesta tasavertaiseen kohtaamiseen
esim. hormonit, autonominen hermosto omat sisäinen odotukset haaveet
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Ohjauksen ytimessä Otteita teoksesta Onnismaa (2007):
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
TYÖRYHMIEN YHTEENVETO SYÖMISHÄIRIÖPÄIVILLÄ
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Ryhmäyttäminen ryhmän rakentamisen työkaluna
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Voimasiskot Suomen NNKY-liitto.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Asiantuntevia ohjelmistoratkaisuja
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Itsenäistymistä tukemassa asumisen haasteet
Esityksen transkriptio:

Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu Opiskelijan elämäntilanne ja tuen tarve, opettajan merkitys nuoren aikuisen elämässä Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu

Opiskelijan elämäntilanne Muutos, muutos, muutos… Aikuistuminen, itsenäistyminen (sosiaaliset, arjen, tunteiden, hyvinvoinnin ja oman toiminnan säätelyn taidot, jne) Ulkopuoliset odotukset (koulutus, ihmissuhteet, työelämä, parisuhde, toimeentulo, aikuistuminen, jne) Sisäiset odotukset (itsenäistyminen, aikuistuminen, vapaus, ammatti, ihmissuhteet, parisuhde, harrastukset, haaveet, pelot, hyväksyntä, toimeentulo jne)

Sisäisiä ja ulkoisia konflikteja Epävarmuus, turvattomuus Tuen tarve, tuen vastaanottamisen vaikeus

Nuoren/ nuoren aikuisen perustarpeet Itsenäisyys, luottamus Kunnioitus, arvostus Hyväksyntä, välittäminen Palautteen saaminen Turvallisuus Itsearvostus, itseluottamus

Opettajan merkitys miten opettaja voi tukea nuorta? Vuorovaikutus Huomaaminen (kuunteleminen, huomioiminen, kysyminen) Rehellisyys (avoimuus ja suoruus, epätäydellisyys, luottamuksellisuus) Palautteen antaminen (suora, positiivinen ja kannustava palaute, kiittäminen)

Positiivinen vuorovaikutussuhde Asennoituminen Hyväksyminen (kunnioittaminen, luottaminen) Välittäminen (sanat, rajat, läsnäolo, kiinnostus) Tukeminen Luottamus Positiivinen vuorovaikutussuhde

Positiivinen vuorovaikutussuhde tuottaa… Keskinäistä kunnioitusta ja arvostusta Motivaatiota kuunnella toista ja tulla kuulluksi Molemminpuolista mahdollisuutta oppia ja opettaa Itsearvostusta ja hyvinvointia sekä yksilöille että ryhmälle